Vi vill vinna golvet eftersom det skulle passa perfekt in i vårt projekt. 30 kvadrat är nog ganska precis vad vi behöver till och med.

Vi har en rejäl byggd villa från 1925, omgjord på 50-talet till då rådande funkisstil men efter detta blivit något eftersatt i underhållet. Ur detta försöker vi skapa vi något vackert, med inspiration hämtad från 1890-talets nyklassicistiska stil. Vi har också på fastigheten ett, likaledes changerat, jämngammalt gårdshus som vi också renoverar fullständigt, parallellt med det stora huset, så det hela tar sin tid, vi räknar med 5-7 år.

Fasaden på stora huset är ändrad från eternitbeklädnad till påbyggd panelarkitektur med plåtskodda midjor, fönstren är utbytta till korspost, försedda med överstycken och återflyttade till originalplaceringarna. Se före-efter bilder nedan.

googlehus3.jpg

20130626_003.jpg


Invändigt sker stora förändringar i bägge husen, totalt ca 13 spånfyllda väggar har rivits, andra har rests. Nu under hösten är det nedervåningen i storhuset som ses över, köket är t ex helt omgjort med egentillverkad köksinredning med innanförliggande spegelluckor/-lådor och hemmagjord spisfläkt klädd med koppar och ekdetaljer. Just nu byggs matrummet som sammanhänger med köket, detta blir lite ”royal chic”, slottsinspirerat med bl a väggsspeglar, nisch, takrosett i en nyantik stil. Trasmålade väggspeglar även i hallen som gjorts om fullständigt, bild nedan. Ett rum är vikt för att bli biograf framöver, även denna i sekelskiftesstil.


IMAG0438.jpg


Senare i vinter kommer vi till övervåningen och det är där denna fiskbensparkett kommer in. Ett par väggar har rivits här så att ett större allrum skapats. Planen är att det även här skall finnas med element från antiken, bland annat i form av en liten balustrad där trappen kommer upp. Locktak blir det också. Vad gäller golvet så kommer det att bli listband och fris som ramar in fiskbenen. Se bilder nedan, foto på nuvarande rum och skiss på ungefärligt framtida utseende.


IMAG0437.jpg

AutoSave_Övervåning allrum.jpg


Kort sagt, detta golv går in perfekt i en större plan. En motivering varför just vi skulle vinna det kan vara att Bjoorn får använda det i sin marknadsföring framöver, vi räknar med att det kommer att bli ett mycket snyggt rum!

/Pär och Anna Wikström
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Golvad direkt. .alla tidigare förslag som ser fantastiska och välbeskrivna ut. Men kanske kan jag ha tur i alla fall. Som flera andra renoverar vi, vattenskadan var denna gång inget att tala om. Så äntligen kan vi planera för mera renovering. Mvh Birgitta
 
Får inte upp någon bild.......men golvet ser ut som en parkett men är det inte.
 
Mitt bidrag till den allmänna misären ...

ImageUploadedByByggahus.se1386104676.953273.jpg

Det 'fina' golvet med Holländskt förband har givit upp. Underlaget, frigolit på betongplatta, har givit upp. Detta resulterar i gropar, sprickor, stickor och raviner framför alla dörrar och platser där vi går. Väggen till vänster och alla golv på bilden kommer att rivas, förhoppningsvis under vintern, och golven, inklusive den slitna ekparketten till vänster och laminatgolvet rakt fram i bilden, kommer att ersättas med ett pedantiskt lagt, snyggt golv med fiskbensmönster. Här har Bjoorn en chans att få visa upp sin parkett och skapa merförsäljning då dessa 30m2 inte täcker mitt behov men skulle helt klart påverka valet av leverantör ...
 
Då jag nyligen själv har skickat efter golv från Bjoorn.se är jag mycket nöjd. Jag vill tävla åt min mamma istället, som för 9 år sedan köpte ett gammalt hus, som hon skulle renovera upp. Då det är mycket annat som behöver renoveras först känns det som att det kommer dröja väldigt länge innan hon kan lägga in nytt golv. Behöver inte säga så mycket mer, för ni ser ju själva hur golvet ser ut nu och så har hon haft det i 9 år!
image.jpg
 
Redigerat:
I vårt hus från -63 som vi köpte för 1,5 år sedan finns en 4m lång skapelse i murad mexi vid ett fönsterparti i vardagsrummet. De som byggde huset gick "all in" på mexi och byggde något som vi tror ursprungligen fungerat som blomlåda. Uppenbarligen trodde man att mexitegel skulle vara populärt för evigt så man lade INTE golv under skapelsen. Vi tycker den är olidligt ful och vill ta bort den, men då måste man lägga in nytt golv i hela vardagsrummet för att det skall bli snyggt. Ungefär där, hamnade projektet att renovera rummet i pausläge för ett år sedan... golvet man kan vinna är riktigt snyggt och skulle passa perfekt in och bli lösningen för att komma vidare. 30m2 är också precis vad som behövs!

DSC_0694.jpg
 
Byta eller inte byta golv!
När vi köpte huset så fanns den där!
Vårt golv är så fullt så man kan inte låta blir att hata och älska det :confused:.
En riktig lyckad kitsch i spräcklig grå och röd marmor!
Och vad har man för nytta med det öppna spisen där i rummet?!
Att ligga och mysa på det hårda kalla golvet är icke välkomnande oavsett elden.
När vi nu går mot årets slut så är det inte mer än rätt att hitta den där lugna, mysiga atmosfären som kan ackompanjera julpyssel och härliga stunder framför brasan.
Maria Callas i högtalarna. Barnen spelar glada UNO på golvet. Fred i familjen och mycket kärlek i luften och på golvet!

Även "kompis"-golvet i rummet bredvid blir glad att hitta sin jämlike (y)

Tänk vad en lyxig fiskebensparkett kan lyckas ge all oss i vårt familj!

19.jpg 15.jpg
 
webbild Alli golv.jpg
...men lite strävt om foten är det allt, tycker Aison, 1,5, om den gamla heltäckningsmattan...
Vårt renoveringsobjekt, ett i grunden riktigt charmigt parhus från 1914, har misshandlats under föregående decennier. Tråkiga enluftsfönster från 60-talet, plastimiterat fanér på pärlsponten, tapetserade spegeldörrar och trista heltäckningsmattor i de flesta rummen. Under dessa hittar man ett varierat utbud av golv, linoleum, kork, och underst ett undergolv (vi hade hoppats på ett schysst slipbart trägolv, men tyvärr).
Nåväl, fönster är på väg, varmluftspistolen går varm, men golvfrågan är inte löst ännu.
Och visst skulle ett oljat parkettgolv vara mycket mysigare att gå på, tycker Alli.
 
  • Gilla
trollkungen
  • Laddar…
Vi har hållit på att renovera vårt 60-tals hus de senaste 6 åren. Det som är kvar är ett rum i källaren som idag används som lekrum för barnen men inom en snar framtid ska bli vårt nya vardagsrum för film mm.

Har funderat på att lägga fiskbensparkett tidigare. Hade jag vetat att det fanns som klickgolv skulle vi lagt in det på flera andra rum. Läst en tråd här på bygga hus när vi just köpt huset om en husägare som la in fiskbensparkett och hur mycket jobb det låg bakom.

http://www.byggahus.se/forum/golv/28819-golvporr.html
PC051721.jpg
Vårt blivande film rum.
 
Tja, så här ser vårt bidrag ut. Inte mycket för världen men som en av byggarna sa "det var faan det konstigaste hus jag varit och rivit i".

Efter att ha plockat bort sviktande parkett, 2cm inte särskilt tryckkänslig frigolit och en gammal limmad heltäckningsmatta var vi nere i betongen...trodde vi ja...5 olika sorters betong, cement stabiliserad leca, gullfiber med papper (ja det var ett lager vindsisolering ingjutet 10 cm ned i en del av platten), flytspacket, sand??, gammal markisolering och en skorstenssockel senare kan vi konstatera att kåken måste ha byggts i delar när de förra ägarna fått lite pengar över...

Nu är ny betong gjuten där det var mest behövligt och det börjar bli klart för golv men de glada överraskningarna (och byggarnas övertid) har gjort ett litet hål i kassan som börjar kännas nu när det börjar bli dags för själva ytbeläggningen...så här kommer en vädjan om ett golv...annars blir det väl att köpa mjuka tofflor och lära sig uppskatta betong under tassarna...

/Per IMG_7380.jpg
 
Vi köpte precis vår första lilla lite för dyra lägenhet som behöver renoveras. Lycka! Dock lade vi in alla våra pengar i insatsen och måste nu jobba ihop kapital för att kunna förverkliga renoveringen. En sak som behöver åtgärdas är golvet. Den tidigare ägaren har lagt in ett billigt golv som håller på att ge sig. Som bilden visar har det spruckit lite överallt, som vi fastnar i och river sönder våra arma fötter och strumpor. Värst för barnen. Vi skulle bli överlyckliga om vi vann detta fantastiskt fina golv som skulle passa löjligt bra i vår folkhemslägenhet från 1948. image.jpg
 
image.jpg

I vårt hus från 1912
ligger nu ganska märkliga golv
De passar varken husets karaktär
eller oss som bor här
Golvet är inte rakt, men faller platt -
man blir alldeles schack matt!
Ett rättstavat golv på ett kick,
det vore drömmen om vi fick!
 
Oj jag fick precis en mindre trevlig överraskning när jag fotade golvet i vårt vardagsrum för tävlingen. Vid elementet hittade jag en misstänkt vattenskada (lägg till diverse lämpliga svordomar här). Parketten har rest sig och det är svart... Suck!

Det jag tänkte skriva var att jag pinsamt nog tänker erkänna att även om jag ibland tycker att jag är himla händig så har jag kanske lite höga tankar om mina hantverkskunskaper ibland. Det är ju väldigt mycket roligare att visa upp fina resultat i kök och badrum istället för misslyckanden.

Fel nummer ett i renoveringskarusellen var att börja med att slipa och lacka om ekparketten före badrums och köksrenovering. Jättesmart Nina, verkligen jättesmart. Hur bra man än täcker blir det skador i parketten när ingången till både kök och badrum ligger i just vardagsrummet.

Fel nummer två är att tro att bara för att min käre far jobbar som målare så är jag själv ett proffs och behöver inte täcka vardagsrumsgolvet när jag ska hårdvaxolja bänkskivan innan montering. Hårdvaxolja + handduk på golvet innebär svarta brännmärken.

Fel nummer tre är att tro att det svarta brännmärket bara sitter i lacken. Svar nej. Men det är en snygg grop i golvet efter min slipning, det kan säkert vara praktiskt att ha?

Vardagsrummet är på 20 kvadrat så de övriga 10 skulle hamna i arbetsrummet som har ett hemskt laminatgolv från Ikea. Dock så har det rummet 5 hörn och senast jag la golv där höll jag på att bli tokig så det blir nog en intressant projekttråd!

Vardagsrummet:
vardagsrum.jpg

Golvskador:
golvskada.jpg
 
Jag håller på att renovera min Tågkupe
Golvet hade passat perfekt och blivit unikt i min kupe! ImageUploadedByByggahus.se1386314273.358824.jpg
 
Tack vare kommun ser vårt golv ut så här, tog sammanlagt 20 veckor att få bygglovet godkänt.
Vi ska börja med grunden på onsdag nästa vecka : )
Jag besökte bygghandeln igår, dom hade höjt priset på golv-jävlet med 10% Och det som redan var för dyrt innan! FML
bild-4.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.