Hejsan

Tänkte dryfta några tankar jag har kring larm i den här tråden. Jag är på jakt efter ett larm till mitt parhus, och har gjort en del research här på forumet. Jag har än så länge vart ganska inriktad på att skaffa ett Visonic Powermaster 10, och eventuellt ifrån KLSAB. Jag var väldigt nära att beställa det igår, men fick lite kalla fötter. Jag funderar nu på om jag borde ha detta larmet eller om det finns fullgoda alternativ, och tar gärna emot tips både för och emot. Dom tankar jag haft på sistone kretsar lite kring det här:

1. Jag tror att jag vill ha kameraverifiering, men hela funktionen hos de flesta larm (även hyrlarmen) verkar ju lite vingklippt. Vi snackar alltså bilder med 320x240px storlek som skickas över GPRS. Det känns ärligt talat lite 1900-tal. På riktigt. Vad är grejen med det här egentligen?

2. IPMP-server. Om jag förstått det rätt så skickar inte Powermaster-larmet bilder direkt till mig som användare, utan via något system som involverar en tredjepart som har en speciellt server ifrån Visonic. Det här luktar ju problem enligt mig. Varför så tillkrånglat? Ska jag satsa på en separat IP-kamera-lösning istället kanske?

3. Till sist får jag liksom känslan av att det är viktigt att man ser till att man får den senaste hårdvaran (version 17 i nuläget?) för annars kommer den inte vara kompatibel med framtida uppgraderingar som gör larmet mer uppkopplat (Powerlinkmodul).

Jag skulle helst vilja ha ha ett larm där jag har tillgång till en telefonapp där jag kan larma av och på, och få push-notiser om ev. larm med bildverifiering och kanske en molntjänst där bild/film sparas för ev. bevisföring. Vissa signaler ifrån KLSAB och Security warehouse får mig att hoppas att visonic är på väg åt det här hållet, men kanske har en bit kvar. RFID-taggar vill jag också ha, men annars har jag inte så stora krav.

Jag kanske helt enkelt inte borde ha ett Powermaster-larm utan det kanske finns något som passar mig bättre? alla kommentarer kring det här är tacksamma!

Hälsningar

- Björn
 
Kollade lite mer igår, och den senaste tanken jag har är att skaffa larmet ifrån England utan kamera. Och sen skaffa en egen IP-kamera för runt en tusenlapp som jag kopplar till synologyn, som får larma separat om den känner av rörelse. Det känns ju som en snyggare, billigare och bättre lösning.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
bjorn_s skrev:
Kollade lite mer igår, och den senaste tanken jag har är att skaffa larmet ifrån England utan kamera. Och sen skaffa en egen IP-kamera för runt en tusenlapp som jag kopplar till synologyn, som får larma separat om den känner av rörelse. Det känns ju som en snyggare, billigare och bättre lösning.
Låter som en bra plan, så har jag också tänkt.
Det finns en PGM utgång på larmet så man kan ställa in att kameran bara ska vara igång när larmet är tillkopplat :) Ett relä och sen är man igång.
 
Jaha, det låter ju ännu bättre! Jag kanske återkommer med teknikaliteterna om jag jag vill koppla in det då.

Kör du också med Synology? Har du någon kamera att rekommendera? Jag vill väl ha motion detection, och IR antar jag.
 
BigR
Du verkar ha koll på läget.

Jag kör en dlinkkamera som komplement till PIRCAM på mitt Powermaster. Får både bild och ljud om jag vill kolla något. Ljud är toppen, man hör direkt om någon är hemma. Bilderna från PIRCAM är dugliga för att känna igen dem man känner. Men ska man identifiera främlingar ska man nog ha lite tur med bilderna.

Appar för fjärrstyrning via SMS finns det till iOS/WP8/Android.

Ett välfungerande larm under det år jag använt det. Klsab har varit snabba och hjälpsamma när jag haft frågor.
 
Titta på DSC också och siemens SPC (?) (Dyrt)
 
Angående kamera så kör jag en 8910W som funkar alldeles utmärkt: http://foscam.us/foscam-fi8910w-wireless-ip-camera.html

PIR-cams har jag därför struntat i. Får jag ett larm så startar jag en app i telefonen och kan verifiera vad som pågår. I appen finns även möjlighet att starta en inspelning och bilderna hamnar då direkt i telefonen. Man kan även konfa så att kameran laddar upp bilder via ftpom den upptäcker rörelse (detta har jag inte aktiverat då jag har husdjur). Kameran har både mic och högtalare och ljud kan således skickas åt båda håll.

Man kan browsa direkt in i kameran från vilken dator/telefon som helst så länge man öppnat sin brandvägg på den port som kameran använder (port kan man välja själv).

Kolla även in Foscams h264-kameror. Lite dyrare men med bättre upplösning (720p).
 
  • Gilla
rodak och 1 till
  • Laddar…
BigR
Man bör komma ihåg att nätverkskamerorna (till skillnad från PIRCAM) lägger av om någon bryter strömmen.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
BigR skrev:
Man bör komma ihåg att nätverkskamerorna (till skillnad från PIRCAM) lägger av om någon bryter strömmen.
Vilket är löjligt enkelt. Antingen öpppnar man fasadskåpet och slår av strömmen eller så kopplar man ihop jord och nolla i uttaget på altanen och hoppas att jordfelsbrytaren tar hela huset.
 
Nyfniken skrev:
Vilket är löjligt enkelt. Antingen öpppnar man fasadskåpet och slår av strömmen eller så kopplar man ihop jord och nolla i uttaget på altanen och hoppas att jordfelsbrytaren tar hela huset.
Av just den anledningen har jag mina kameror och DVR anslutna till UPS.
 
Ni som har installerat ett visonic larm, kommer dom utan stickpropp? Det lät så på securitywarehouse.. Låter jobbigt, då måste jag anlita en elektriker för att installera det.
 
bjorn_s skrev:
Ni som har installerat ett visonic larm, kommer dom utan stickpropp? Det lät så på securitywarehouse.. Låter jobbigt, då måste jag anlita en elektriker för att installera det.
Ja, de kommer utan stickpropp och sladd, men en sådan köper du på Clas för några tior. Du kan koppla in den själv utan problem om du inte har alla tummar mitt i handen. Bara två sladdar att skruva fast :)

EDIT: En sådan här köpte jag, fast vit. http://www.clasohlson.com/se/Sladd/36-1906
 
Redigerat:
Jaha, det är på det viset. Trodde den var tvungen att matas med ström utan stickpropp. Vet inte varför jag trodde det. Ingen Jord?
 
bjorn_s skrev:
Jaha, det är på det viset. Trodde den var tvungen att matas med ström utan stickpropp. Vet inte varför jag trodde det. Ingen Jord?
Jag använde inte jord eftersom vägguttaget jag använder saknar det. Jag ska ärligt säga att jag inte minns om det finns någonstans att ansluta en eventuell jordkabel i larmet.

Vad menar du med att mata ström utan stickpropp? Bara för att klargöra: transformatorn sitter redan i huvudenheten så ditt arbete består av att hitta en lämplig anslutningskontakt att koppla in 230V till denna. Har sett att det i vissa manualer som finns på nätet visas att man kopplar in en transformator till larmet, men så är alltså inte fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.