Jag bor i en enrums hyreslägenhet i betonghus. Det är svårt att få plats med alla prylar i rummet, så jag har insett att jag behöver mer ytor att lägga saker på.

För en vecka sedan tog jag tag i saken och köpte ett 244x40cm hyllplan och två vinkelkonsoler att montera ovanför mitt skrivbord. Har aldrig monterat något på en vägg, men är allmänt händig, och har sett pappa jobba i olika hus genom uppväxten, så jag tänkte att det borde vara enkelt. Knackade med fingret mot väggen för att leta efter bjälkar. När det lät som att jag hittat en bjälke borrade jag ett 2mm hål för att se om jag hittat rätt. Men jag hittade aldrig någon bjälke. Hur det än lät, stumt som ihåligt, kom jag bara igenom ett ca 30mm tjockt material. Jag trodde först att det var gips, men insåg sedan att det måste vara lättbetong. Finns det inte bjälkar bakom lättbetongväggar?

Då åkte jag och köpte 4 gipsankare med skruv. Det var en konisk modell och med djupa vassa gängor. Borrade hål och skruvade i gipsankarna. Verkade sitta väldigt stadigt. Satte upp hyllplanet, och ställde prylar på hyllan. Totalt kanske 20 kg.

Allt har varit frid och fröjd tills för en stund sedan då jag hörde ett krasande ljud. Det visade sig att det övre gipsankaret i ena vinkelkonsolen var på väg ut ur väggen. Jag skyndade upp och stödde hyllplanet med ena armen, och lyckades sedan tömma hyllan med den fria armen. Ren tur att jag satt vid skrivbordet när det hände, för annars hade nog allt rasat, och dyra elektronikinstrument, datorer, och annat förstörts. När jag bar iväg den sista prylen, ett oscilloskop, släppte jag hyllan. Då krasade det till ordentligt. Hyllplanets egentyngd räckte för att rycka ut gipsankaret helt. Den nedre skruven var dock så stadigt att hyllplanet inte föll.

Hur mycket tål ett gipsankare? När jag sökte info om gipsankare stod det att hållfastheten var så hög att man skulle kunna sätta upp tunga saker som TV-apparater och liknande. Men det stod inga siffror.

Hur ska jag göra för att få hyllan att hållas kvar på väggen?
Har ni något tips om vad jag ska göra med hålen som blivit i väggen?
 
Gipsankare är enbart för gipsskivor.
Du behöver lättbetongplugg.
Verktyg_Plugg15.jpg
 
  • Gilla
skägg
  • Laddar…
Utöver svaret du redan fått tycker jag det låter klent med två konsoler på en så lång hylla, jag hade lagt minst en till.
 
  • Gilla
skägg
  • Laddar…
Hålen i väggen får du spackla igen, i flera omgångar.
 
Hur mycket du kan lasta beror på massa saker,
just en hylla är ett tufft lastfall för den övre infästningen då det blir ett accelererat drag på den pga hävarmen.
En sån där som du använt tål inte mkt i lättbetong.
 
skägg skrev:
... borrade jag ett 2mm hål för att se om jag hittat rätt. Men jag hittade aldrig någon bjälke. Hur det än lät, stumt som ihåligt, kom jag bara igenom ett ca 30mm tjockt material. Jag trodde först att det var gips, men insåg sedan att det måste vara lättbetong. Finns det inte bjälkar bakom lättbetongväggar?
Du måste nog först lista ut vad du har för vägg.
Vad menar du med att du bara kom igenom 30mm? Var det bom-stop sedan? eller var det luft?

Är det stop skull det kunna vara en tjock puts du borrat i och då måste du in i betongen bakom.
Är det luft kan det tex vara gips och nån skiva och då ska det funka med gipsankare för dubbelgips.
Sen kan det ju också vara nån betonghålsten eller liknande men är skiktet 30mm tjockt är det antagligen inte lättbetong
Hur gammalt är huset? Är det inner eller yttervägg?
 
Tack för era svar

para skrev:
Du måste nog först lista ut vad du har för vägg.
Vad menar du med att du bara kom igenom 30mm? Var det bom-stop sedan? eller var det luft?
30mm av ett poröst betongliknande material. Sedan 10mm luft. Sedan mer betong som verkar vara lika porös. Det gick iaf att gräva i den med ståltråden jag kände efter med, men har inte borrat i den.

Huset är byggt på 50-talet och väggen är en innervägg mot badrummet. Borde inte gå något vatten eller avlopp i väggen eftersom att toalett och handfat sitter på andra sidan badrummet.
 
Redigerat:
Det där låter som en slaggvägg. Ofta är dessa väggar byggda med byggavfall i form av tegelstenar,murbruksrester ,putsnät,,vass och sedan puts som slutfinish
Dom går det inte att skruva något i....
 
Fredrik Å skrev:
Det där låter som en slaggvägg. Ofta är dessa väggar byggda med byggavfall i form av tegelstenar,murbruksrester ,putsnät,,vass och sedan puts som slutfinish
Dom går det inte att skruva något i....
Kan ankarmassa vara en lösning om så är fallet?
 
Kanske.Dom där väggarna är ett helvete på ren svenska att fästa något i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.