Långt inne i sidogarderoben hittade vi konstigt sågade masonitskivor som det stog "köket", "rummet" osv på. Kunde inte begripa vad dom hade varit till :-? Mina föräldrar förklarade att det va mörkläggningsskivor, till fönstrena, som användes under kriget. Kändes nästan lite kusligt att hålla i dom...

Är lite nyfiken på vad som kan finnas på loftet? Har faktiskt bara kikat över kanten ännu. Troligtvis inget kul med tanke på dom gamla spegeldörrarna som är SÖNDERSÅGADE >:(
 
Hittade igår något som kan bli väldigt användbart. Håller just nu på och inreder vinden skall därför byta den gamla vindstrappan (som är fullkomligt livsfarlig och redan har orsakat ett armbrott på dottern).

Har dock inte riktigt kunnat förlika mig med att köpa en ny trappa dels pga de är dyra men även att de inte riktigt passar in. Igår kväll när jag skulle ut i lagårn och hämta nåt fick jag syn på den gamla trappan mellan ladan och rännet som jag gått i hundratals ggr utan att ta nån större notis av(dålig ljus där). När jag började granska trappan kunde jag ganska snabbt konstatera att det var ingen gammal lagårdstrappa utan den hade definitivt suttit inne i ett hus. Träet är i bra skick steghöjd och trappans lutning är också betydligt snällare än den nuvarande. Så nu gäller det bara att övertyga frun i huset om hur fin den blir med lite slipning och färg.
 
Lite mer om att söka husets historia:
Länsmuseernas arkiv brukar också kunna innehålla en del intressanta fynd. Nu är det säkert olika hur serviceinriktade de är men vårt länsmuseum (Sörmlands) skickade mig en hel bunt med kopior av bland annat husförhörslängder från 1700- och 1800-talen. Vårt torpargård sägs vara ditflyttade i slutet av 1800-talet så det var en kul överraskning när vi upptäckte gården utmärkt på en häradskarta från mitten av 1600-talet (även om det inte är samma byggnad).

Vi har också fått besök av några äldre - syskon som växte upp på gården under 40-talet. Då var inte vinden inredd och huset inte tillbyggt. Ett rum och kök - nio syskom och två vuxna...

Man kan ju också tänka på att själv lämna något efter sig till framtida generationer som rotar och renoverar. Givetvis skriva namn och datum eller liknande på snickerier men även annat: När vi la om golvet i ett rum passade vi på att lägga ner en liten låda på blindbotten med våra utgångna körkort, dagens tidning och en liten flaska brännvin ;)
 
Kul att tråden lever vidare! Här kommer mer inspiration -

Vanliga släktforskare gräver i vem som är släkt med vem. Däremot den som släktforskar i sitt hus historia gräver fram vilka människor som har bott där. Vad har de pysslat med? Hur har de påverkat huset? Och hur har huset påverkat dem? Det är bara att vända sig till landsarkivet och kolla i kyrkans husförhörslängd. Vill du veta hur huset varit möblerat finns varenda tesked registrerad i bouppteckningen när någon dött.
 
Hej!!!

Sitter fängslad framför datorn när jag läser detta!!!

Har själv inget gammalt hus, men tycker det är hämskt farsinerande.

Men funderar över en sak.....

Vad ska man göra med sakerna man hittar, tar man upp dom å visar dom som prydnad?
Eller lägger man tillbaka dom så historian får leva vidare å kanske nästa husägare kan göra en härlig "skatt jakts fynd"

Tanken jag fick va att man kan ju fotografera dom , å sen själv lägga med egna saker å ett brev som berättar hur man hitta dom här sakerna o.s.v

Går det inte att lägga tillbaka dom på samma ställe pga ombyggnation så kan man kankse lägga dom någon annanstans!!!!


Är det nån som har nå synpunkter på hur man ska göra med "skatterna"????


MVH Linus
 
Tyvärr är det inte bara "skatter" man hittar när man gräver i gamla hus, på vår vind, förutom de roliga 150 år gamla tidningssidorna (bl.a. en som nämner en "bögdräktig ko"...måste väl vara felstavning va??) så finns otroligt mycket skräp. Troligtvis har man använt vindsbjälklaget som allmän "soptipp" när man byggde huset, allt från glas, burkar och andra metall/järnföremål till tygbitar, kläder, benbitar och sten.
 
Jag håller med Linus om att "skatterna" tillhör huset och ska läggas tillbaka där. Tycker också att det är kul att lägga till någonting + en lapp om hur man själv hittade sakerna:)
 
Hej. Kul tråd det här!

Vi revt ut vårt mellanbjälklag från 1890-talet och hittade i ett av facken gamla skjortor och byxor som var nertryckta mellan brädorna tyvärr så var dom i så dåligt skick att när man vecklade upp dom så smulades de sönder, men vi fick oss ett gott skratt och undrade vem som kommit på den iden.....
 
Verkligen roligt att den fortfarande lever vidare! :)

Jag tycker också att skatterna tillhör huset. Själv har jag nu ramat in både fotografiet och tjänsteintyget som jag hittade för snart ett år sen och satt upp på väggen. Om/När jag säljer huset så kommer de få sitta kvar där och pryda rummet.

Jag har dessutom hittat kanske ett 30-tal par skor inkastade under logen. Jag har tagit tillvara på två par skor (ett par manskängor och ett par flickkängor) och ställt dem utanför ytterdörren till torpet, precis som att ägarna till dessa skor är inne i huset för tillfället. Tanken på att ägarna till de här gamla skorna faktiskt HAR varit inne i huset är lite svindlande!
Resten av de andra skorna har jag slängt tillbaka under logen. ;-)
 
Det lär ha funnits ett fotografi på "vårt" hus från förra sekelskiftet, men det tog den förrförra ägaren med sig...tycker jag var väldigt taskigt, skulle vara urkul att se hur huset och omgivningarna såg ut för 100+ år sedan.
 
Mitt hus är troligen från 1828 för det är de äldsta pappren på det som jag har och när jag började riva upp golvet i hallen så hittade jag först en damsko från 1800talet med snörning och klack, tån var riktad mot ytterdörren, sen vid trappan upp till övervåningen så såg jag ett bäckenben och en kota istucken i den. Överlycklig så sprang jag till biblioteket och läste igenom varje bok ja kunde hitta om folktro och kom fram till att skon låg på det sättet eftersom dom skulle "mota maran i dörrn" och benen (troligen från ett lamm) var för att få lite lycka.
Jag la tillbaka skon och benen efter att ja lagt i isoleringen, så att nån annan efter mej får glädjen att hitta den den dagen dom river upp golvet=)

Hittade även uppe på vinden ett foto från 1940 talet på mitt hus innan dom byggde om det lite på 50talet och det var verkligen kul att se för det var nog den enda renoveringen dom har gjort tills den dagen jag köpte huset och började totalrenovera.
 
Gud vad spännande! Vi har köpt ett torp från 1800-talet nyligen. Det vi vet är att det en gång i tiden bodde en smed i detta torp och det är också han som byggt torpet. Vi har inte hunnit vara där mer än två gånger än så länge,och då rotade vi lite i gamla böcker o dyl. som låg kvar.Däribland en telefonkatalog från 1930. Ser verkligen fram emot vad man kan hitta där, mycket kvar att utforska!..
 
hittade ett hagelgevär på vinden tillverkat 1874......
hittade ett reklamblad om linoleummattor från början av 1900 talet
och en massa annat bla skor ,mössor
 
Jag livar upp tråden lite!

Vinden på bagarstugan har använts som utrymme att slänga diverse skräp. Där har vi bland annat hittat en näverkont som har använts av familjens barn när de vallade kor. De har skrivit sina signaturer på den och vi har hittat såväl fästmannens farfar där som hans farfarsfar. Näverkonten står numera i en utställningsmonter tillhörande länsmuseet.

Vi hittade också en låda med brev "till mamma" från fästmannens farfars syster, som tog tjänst i Stockholm men blev sjuk och förblev där. De skriker av längtan hem och är rent hjärteslitande.

Och så är det ju de sedvanliga signaturerna lite överallt. :) Fästmannens farfar har bland annat övat på sin autograf som barn på härbrets timmerväggar!
 
Gammalt lås:
s665633507_102027_8080.jpg

Under lite masonit fanns följande dörrar legandes i uthuset:
s665633507_102031_4086.jpg s665633507_102038_3424.jpg

Tidningar, fotografier osv har hittats också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.