Hej, jag har ett gammalt FTX-system från -79 som drar ut luft från badrummet och köket. I köket sitter en spiskåpa med en varvtalsregulator som styr fläkten i FTX-aggregatet på vinden. Köket håller på att totalrenoveras och en ny köksfläkt ska in.

I denna skiss ser man hur luften sugs in genom ett 60 brett skåp under vilket spiskåpan sitter monterad. I spiskåpan finns en lampa och en varvtalsregulator, märkt med rött. FTX-aggregatet står på vinden och där sitter fläkten, den breda linjen är alltså innertaket. Luften går sedan ut genom yttertaket.
vent1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom en spisfläkt kommer trycka ut luften rätt kraftigt tänkte jag helt enkelt dra en ny imkanal (grå) som går förbi FTX-aggregatet och ansluts till röret som går direkt ut. Det befintliga röret tänkte jag dra genom kökskåpen och sätta en ventil på gaveln på 40-skåpet som sitter bredvid spisen. Man kommer åt rätt bra på vinden så att göra ett nytt hål för ett ytterligare rör är inte speciellt svårt. För säkerhets skull kanske jag monterar en backventil så att köksfläkten inte kan trycka matoset bakvägen in i FTX-aggregatet, men eftersom det röret också leder rakt ut så borde det inte vara några problem som det är heller.

vent2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till elen. Eftersom den gamla spiskåpan har el till en lampa tänkte jag ersätta den med ett vägguttag (till ny ikea-fläkt) samt en separat varvtalsregulator som monteras inuti skåpet ovanför fläkten. Troligen en femstegstransformator. Hela ventilationen i dag går på en 10A säkring, och FTX-aggregatet drar som mest ca 2000w när värmen är på max, den nya fläkten drar 250w. Frågan är bara om det kommer gå att koppla så med befintligt kablage. Jag är ingen elektriker men plus, minus och jord borde väl räcka för att sätta ett vägguttag för en köksfläkt? Men går det att hitta en ny separat varvtalsregulator som ersätter den gamla rakt av?

20131028_180655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer troligen ta in proffs som gör jobbet eftersom hela systemet behöver en översyn och lite annan reparation också. Den här lösningen kompletterar ju bara den gamla ventilationen utan att ändra på allt för mycket, och samtidigt skonas FTX-aggregatet från matos. Verkar det vettigt eller är jag helt ute och cyklar? Går det att lösa ännu bättre?

Synpunkter tages tacksamt emot :)
 
Två tryckande fläktar som mynnar i samma kanal är ett mycket dåligt recept. Det rätta är att dra ut spisfläkten genom egen imkanal.

Vidare, en FTX från 79 skulle du passa på att byta samtidigt som du river i huset. De håller inte för evigt.
 
Tack för synpunkten, men på vilket sätt är det en dålig ide? Alltså vad skulle effekten bli om två fläktar trycker ut luft genom samma imkanal?

Jag kommer byta båda fläktarna i FTX-aggregatet, de har redan gått sönder. Jag vet att effektiviteten är rätt dålig men jag har rätt låga uppvärmningskostnader trots detta.
 
Jag är rätt säker på att en del av baconoset åker ut i resten av huset.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Nä, det här var nog ingen bra idé. :surprised:

Men jag har tänkt om och tänker installera en spisfläkt med kolfilter och återcirkulation i köket. Den nuvarande imkanalen från spiskåpan får ersättas med en liten frånluftsventil i taket så FTX-systemet får fortsätta pumpa luft som vanligt, fast i framtiden utan matos direkt från spisen. Bättre så? :)

Då kommer vi till nästa fundering. Den gamla spiskåpan hade en tyristor som styrde fläkthastigheten (fast jag tror den faktiskt var trasig). Jag tänkte koppla in en liten transformator istället. Som tur är finns ett kopplingsschema för hur spiskåpan VAR kopplad och hur man SKA koppla in en separat varvtalsstyrning.

Aggregatet är ett RDAA-1-3-1 och i det sitter två fläktar av denna typ som ska styras gemensamt: http://www.luftbutiken.se/reservdelar-ftx-aggregat/5990-rdaa-rexovent-rdaa-1-3-1.html

kopplingsschema.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag fått veta att steglösa regulatorer kan orsaka motorbrum tänkte jag något med fasta lägen och jag har fått tips om att en sån här transformator ska gå att använda: http://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/655-ostberg-vrte1-5-stegs-transformator-15a-230v.html

Jag ska försöka hitta en elektriker som gör själva inkopplingen så jag är säker på att det blir rätt, men kan någon svara på om det borde fungera? Jag vet att jag inte är ensam om att ha ett likadant aggregat så med lite tur kanske någon redan suttit i samma sits tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.