Hej!
Är spekulant på en tegelvilla från 1973 i suterräng. Huset är 100 m^2 per våning. Tror att det här är ett "vanligt" hus ifrån den tiden och undrar hur det ser ut under grunden. Finns det någon isolering nedåt och utanför väggarna i källaren? Huset har nämligen bara en oljepanna och det känns inte 2000tal att använda.
 
Redigerat:
Eftersom värmen stiger uppåt är det där det är viktigast med isolering, dvs. vinden. Vad gäller källarisolering så är det ju till och med så att det går åt mindre energi att värma källaren än markplan när det är kallt ute. Marken håller en relativt sett jämn temperatur året om.

Vid den tiden isolerade man oftast inte källarväggar eller grunden. Är huset omdränerat under senare tid så kan man ha adderat isolering på källarväggen.

Det du ska vara väldigt vaksam på i hus från den tiden är skicket på den ingjutna syllen och om denna är behandlad (impregnerad eller på annat vis). Om den konstruktionen blir fuktig så börjar det lukta och det försvinner normalt inte utan mycket omfattande åtgärder.

Vi bor själva i ett liknande hus från -75 och trivs mycket bra. 70-tals hus är rymliga och väldigt praktiska.
 
  • Gilla
Henrik A
  • Laddar…
Bra info:) Var det jag anade, tror inte att huset är omdränerat men verkar inte finnas några problem med fukt heller. Det luktar bra i hela huset och inget annat jag sett tyder på fuktskador heller.

Menar du att det finns en träsyll ingjuten i källaren eller syftar du på hammarbandet vid takfoten?(är osäker på hur dessa hus är konstruerade)

Lite det vi föll för också, stort och rymligt med bra biytor för tvättstuga mm. Dessutom bra planlösning enligt mig.
 
  • Gilla
Henrik A
  • Laddar…
Ja, i vårt fall är det en trästomme där syllen är delvis nergjuten i plattan. Mot trästommen har man för källaren rest betongelement.

Det är som sagt en riskkonstruktion, men jag bedömer att det är säkrare att köpa ett äldre hus där felen hunnit visa sig och man känner till för- och nackdelar med de konstruktioner som användes vid den tidpunkten. Det är mindre roligt att köpa ett nytt hus och bli först i landet som har problem med t.ex. enstegstätade fasader.....

Domedagsprofeterna säger att det bara är en tidsfråga innan man får problem med källaren i 70-talshusen, men jag hävdar bestämt att om det fungerat felfritt i 40 år så är risken försumbar förutsatt att man ser till att dränering och takavvattning fungerar som det skall. Man ska med andra ord inte vänta med att dränera om tills det luktar illa i källaren :). Vi dränerade om nu i somras just för att vara säkra på att vi inte ska få problem. Vi resonerade som så att det är bättre att riskera att dränera om ett par år för tidigt än att åka på att riva ut hela källaren. Dessutom ville vi bygga en ny altan och det vore ju korkat att göra först :)

Vårt hus är på 133+133 kvm i sutteräng. Bara tvättavdelningen är på nästan 20 kvadrat, ungarna har ett gemensamt disco/lekrum på 22 kvadrat förutom sina egna rum. Det hade man inte unnat sig om man byggt nytt :)
 
Vi gjorde på samma sätt som Mexitegel och av precis samma anledning.
Anledningen till att man vill isolera källarväggarna från UTSIDAN är kanske inte i första hand för att uppnå en energibesparing utan för att se till att hålla markfukten borta.
Äldre hus har en "fuktspärr" på källarväggarna som bestod av puts med kallasfalt på.
Puts spricker och släpper från underlaget med tiden och kallasfalten bryts ner och tillslut står man med en vägg utan fuktspärr.
Om du slutar elda med olja så måste du göra något åt ventilationen i samma veva.
Dessa hus har normalt självdrag och det slutar funka när skorstenen blir kall.
Antingen moterar du en FTX anläggningen eller enbart mekanisk ventilation.
Gör jobbet ordentligt och utan massa pax fläktar i badrum och toaletter.
Många monterar FTX men gör en ordentlig kalkyl om du någonsin får tillbaka investeringen.
I vårt fall gick inte kalkylen ihop utan det blev en "riktig" mekanisk frånluftsanläggningen med fläktar på taket.
Skorstenen är också föremål för åtgärd när du slutar elda om det är en murad skorsten.
Den behöver då få en mössa eftersom vatten kommer att få det att frostspränga annars.
Vad gäller isolera vinden är det en trickig operation om du inte vill ha svartmögel på vinden.
Se till att ventilationen är fixad INNAN du börjar isolera vinden och läs på ordentligt innan du isolerar mera.
Ska man tro alla dessa isoleringsfirmor så är det riskfritt men när man kräver dom på garantier att det inte bli mögel så blir dom osäkra.
Vissa saker är det värt att betala lite extra i energikostnad för att slippa.
Fredrik
 
Redigerat:
Bra påpekande om ventilationen och skorstenen från Fredrik Å :). FTX:en ger också ett klart bättre inomhusklimat vilket inte går att översätta i kronor och ören i en kalkyl.

Det går ju med enkla medel att börja elda med pellets i den befintliga oljepannan. Pelletsbrännare och lite runt om kring kostar inte många 10.000 kronor. Men samtidigt så är det ju klokt att fundera på om man vill ha det eller någon annan värmekälla. Värmepump till exempel.
 
Det kanske är lite "Snåla Ove" varning på mig ibland men gör man ventilationen korrekt med bra tilluftsventiler så slipper man kallras .
Vi har iaf vad jag tycker ett behagligt inomhusklimat utan kalldrag.
Tricket är att få det injusterat med rätt luftomsättning och att använda rätt sorts don
Fredrik
 
Snåla Ove här med :) . Vilka tilluftsventiler har du? Jag ska ta tag i det kapitlet här en vacker dag och funderar på Fresh TL98F :)
 
Det är dom vi har :)
 
Mycket intressanta synpunkter, ventilation och FTX har jag inte ens funderat över. I dag finns en oljepanna som värmer vattenburna radiatorer, två kaminer samt en luft-luft pump som låter illa. FTX verkar vara ett mycket intressant värmesystem. Hur stort ingrepp är det att eftermontera ett sådant system? Har annars mest funderat på vattenburna värmesystem eftersom det redan finns draget.

Ska läsa på lite om alla olika system:)
 
FTX:en innebär att man drar rörkanaler till alla rum så det är ett relativt stort ingrepp. Värt att nämna är att FTX:en inte är ett värmesystem i sig utan återvinner energin i den luft som annars hade ventilerats ut. Kombinationen FTX och Bergvärme är helt optimal men är en stor investering.
 
En viktig sak att ta i beaktning när man pratar om att byta ifrån oljepanna till någon värmepump är att undersöka HELA värmesystemet.

Olja/Gas/pellets/fjärrvärme går att köra på rätt hög framledningstemperatur. En värmepump vill man å andra sida köra så lågt som möjligt för att få ett högt cop. Har man otur så är radiatorerna för små och räcker inte riktigt till....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.