Vi håller på med ett vårt eksjöhus just nu och är jättenöjda med säljaren i Malmö-Lund

Tydligen har huvudkontoret en hel del att göra just nu så det kan bli lite väntan på ritningar o.dyl annars är allt frid o fröjd. :)
 
Hej igen

har nu varit i kontakt med 2 säljare , Smålansvillan & Eksjöhus (efter ha stirrat mig blind på allt i husväg),,måste säga att jag var ej imponerad av Eksjöhus säljarn ,,mycket snack om lyx ..lite snack om kostnader,,vilket jag påpekade, Smålandsvillan däremot
kändes väldigt bra ,,rak på sak kemin kändes väldigt bra. Detta var andra mötet med honom,,Vad som var bra med honom är att LYSSNADE vilka behov vi hade mm
(kanske lite tidigt att säga så) Eksjöhus hade ett antal brister som jag hade lite problem,, vet ej om man skall acceptera det?,, med tanke på att vi är nu intresseade av Eksjöhus -Sandhem ..Är det någon som har nåt säga om Smålansvillan typ pris mm kontra Eksjöhus i prisklassen 1,7 med kaklat badrum påkostat kök ,ryggåstak (eksjöhus) 140 kvm ,hustyp

PS. lite luddigt kan tyckas om dom sista raderna men känner att man är lite förvirrad av husvalet

Tack på förhand
/TR
 
gusper skrev:
Huvudkontoret i Eksjö, priset ca 1 247 000 :-.
Är detta inkl. schakt och grund? Garage?

/SKS
 
Ej garage.
 
Vi byggde ett Eksjöhus, Björkhaga och flyttade in November 2002. De flesta inläggen verkar positiva till Eksjöhus, men vi har en helt annan erfarenhet. Fortfarande har vi inte fått alla fel och brister åtgärdade.
Totalt har det varit ca 100 fel av varierande grad. Ingen på Eksjöhus tar ansvar eller svarar överhuvudtaget.
I området där vi byggde så byggdes ytterligare 6 Eksjöhus och nu är vi på gång, åtminstone 3 utav oss att dra in rättsväsendet i process mot Eksjöhus. Allt har varit fel från början till ..slut. Ointresserad och okunnig säljare, projektansvarig tillika. Entreprenörer och underentreprenörer likaså. Kontakten med Huvudkontoret och även VD har varit enkelriktad, vi har mailat och ringt utan att få några som helst svar.

Jag kan ju nämna något som vi råkat ut för, Bakfall på badrumsgolv, Elinstallation av elektriker som ej följt några ritningar eller andra regler. blev utbytt men då hade bygget kommit så långt så att vissa saker inte gick att åtgärda på ett bra sätt. Övertapetserade kontaktuttag med strömförande kablar. Felmonterad och felkopplade golvvärmeslingor. Huvudproppar som går i ett. Vi har skrivit och skickat långa listor till Eksjöhus med saker vi vill ha åtgärdade men utan resultat. Köp aldrig ett Eksjöhus !

Mycket besviken Eksjöhus ägare.
 
Bygger Eksjöhus i Helsingborg.
Vår säljare var KANON bra tills huset skulle började byggas, därefter så har jag haft en hel del negativa upplevelser.
Gång på gång har jag sagt eller påpekat saker o ting som jag inte varit så nöjd med, och alltid så har jag fått lugnande besked.
Men tyvärr så har det inte blivit något mer.

Vi har valt att måla och spackla själva.
Enligt den informationen som vi fått skulle vi kommit till byggvecka 8 och två veckor framåt. När jag kontaktade vår säljare i mitten på vecka 9 och påpekade att vi ännu inte hade fått några väggar att spackla på och att våra semestrar var på väg att ta slut så upplyste han oss om att vi var underentreprenörer och således skull vara beredda på förseningar och problem.

När jag för första gången träffade vår säljare ute i huset så tog han mig avsides och upplyste mig om att mitt tonläge i diskussionen inte var det rätta och att jag skulle vara glad att byggarna var kvar.

I nästa vecka så skall huset lämnas över till oss, och jag bara hoppas att inga problem skall dyka upp på besiktningen då jag insätt att vi inte kan räkna med hjälp från säljaren.

MVH
Tiff
(Ps huset är "fint" men vägen dit har inte varit rolig - Varför måste man alltid bli ARG)


 
Enligt kontrakten måste du väl då ha rätt till ersättning. Det står klart och tydligt i våra kontrakt iallafall att huset ska vara klart för plattsättning och måleriarb 9 veckor efter husleverans.
 
Har talat med säljaren om ersättning för det inträffade och han kontrade med att vi var endast berättigade till ersättning om huset inte stod klart det datum som står på kontraktet.
Innan detta datum är vi under-entreprenörer och kan inte räkna med någon kompensation för det inträffade förseningarna.
Men sedan tilllade han att han kanske han kunde fixa något med snickarna. (Kanske tid att tro på tomten också!)

Vill bara tillägga att det inte är några kronor som retar mig utan säljarens tappade intresse för mitt hus och oss. Och framför allt att det hela tiden dyker upp nya små saker som te.x att jag måste kapa en bärande balk och bygga en ny om jag vill sätta in en trappa till andra våningen. (Idag oinred) Hade jag vetat detta innan jag byggde huset så hade jag valt att ha trappan redan från början.


Tiff
 
Hu så tråkigt, Tiff och bjhu, låter riktigt illa!
Själv är jag en av dessa nöjda Eksjöhusbyggare som öst beröm över dem här på forumet. På sistone har jag dock sållat kommentarerna lite. Inte för att jag har anledning att ändra åsikt, mer för att jag konstaterat att det är en lång väg till ett färdigt hus, och att man egentligen inte vet så mycket förrän allting är klart.
De sista två månaderna har varit fulla av strul för oss, men inte så mycket av det som man kan lasta Eksjöhus för. Fjärrvärmeleverantören drog sig ur i ett mycket sent skede, snickaren blev svårt sjuk, kakel och klinkers vi beställt själva har blivit bortglömt, fel färg, fel sort, försvunnet under leverans (?) med mera.

Vad gäller montering av innertrappa verkar kapning av balk och ditsättning av ny vara en standardprocedur. Snickaren gjorde likadant hos oss. Det låter inte speciellt smidigt, men har väl någon praktisk bakgrund i tillverkningsprocessen av sektionerna eller monteringen av stommen??
 
Kul med så mycket respons ang Eksjöhus. Nu har vi startat vårat bygge. Har börjat snickra på en hemsida till bygget www.hagalund.tk tack för all respons.

H. Jarppan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.