Igår ändrade jag "Bevakningstyp" till "Daglig e-post rapport" på alla mina bevakningar.
Tyckte det skulle vara trevligt att få e-post om att någon har svarat i trådarna som jag bevakar.

Men det var inte så trevligt när det trillade in 6 st e-post kl 00:20.

Brukar alltid avregistrera mig från alla nyhetsbrev m.m. när dessa har auto utskick mitt i natten. Året är nu 2013 och många har e-post i mobilen. Visst finns ljudlös som alternativ, men vissa behöver kunna nås dygnet runt och har inte det alternativet. Nyhetsbrev och bevakningar kan man dock klara sig utan (y)

Hittar ingen inställning där jag kan ändra tiden för "Daglig e-post rapport" och enda alternativet blir att stänga av denna funktionen. Eller kan man blinka till någon admin som justerar tiden till dagtid? ;)
 
rodak skrev:
Men det var inte så trevligt när det trillade in 6 st e-post kl 00:20.

Brukar alltid avregistrera mig från alla nyhetsbrev m.m. när dessa har auto utskick mitt i natten. Året är nu 2013 och många har e-post i mobilen.
Men hur ska man kunna undvika att epost kommer "dygnet runt"? Världen har ju många tidszoner och i varje fall för mig "rasslar" det in epost precis när som helst.

Kan du inte stänga av ljudet för eposten eller på något sätt "disabla" hämtning på natten? Även om du inte kan/vill ha telefonen på ljudlös, måste väl "epostplinget" gå att slå av? Om någon behöver nå dig mitt i natten antar jag att denne ringer och inte skickar ett mail.
 
Bra poäng. Jag tycker vi försöker ändra tiden för utskicket till kl 6:30 istället.
 
  • Gilla
Zynx och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Men hur ska man kunna undvika att epost kommer "dygnet runt"? Världen har ju många tidszoner och i varje fall för mig "rasslar" det in epost precis när som helst.

Kan du inte stänga av ljudet för eposten eller på något sätt "disabla" hämtning på natten? Även om du inte kan/vill ha telefonen på ljudlös, måste väl "epostplinget" gå att slå av? Om någon behöver nå dig mitt i natten antar jag att denne ringer och inte skickar ett mail.
Jo, världen, men byggahus används väl i huvudsak av människor som har samma tidzon som jag? Centraleuropeisk tid.. Visst kan jag disabla massa och stänga av ringsignal för vissa appar, men utskicken borde kunna anpassas till ett mer mobilt Sverige än att hela Sverige ska anpassa sig efter utskicken.

Byggahus nyhetsbrev skickas snyggt ut kl 07.30, en vettigare tid än "Daglig e-post rapport"
 
Per Eskilsson skrev:
Bra poäng. Jag tycker vi försöker ändra tiden för utskicket till kl 6:30 istället.
F-n vet om jag inte skulle störas mer den tiden än 00:20. Ska ni ändra så ändra till en tid när de flesta är vakna, typ mitt på dagen. Sen kanske ni inte vill ha denna last vid den tiden, vad vet jag.
 
rodak skrev:
Jo, världen, men byggahus används väl i huvudsak av människor som har samma tidzon
Det jag menade var att i varje fall för mig, kommer det mail hela tiden från olika tidszoner. Därför spelar det, för min del i varje fall, väldigt liten roll vilken tid på dygnet de relativt få mailen från BH kommer.
 
Nu har vi ändrat så att den dagliga (och veckovisa) e-postrapporten skickas ut kl 6:30 i stället för mitt på natten. Jag vet att det inte riktigt passar alla att gå upp så tidigt men många av våra besökare är vakna vid det laget (dock inte jag själv :p).
 
  • Gilla
Zynx och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att 7.00 vore en bättre tid, på vardagar alltså - förutom då jag har semester. På helger och semester vore kl 10.00 bättre, lokal tid alltså - vilket innebär kl 17 svensk tid då jag semestrar på amerikanska västkusten. Fast de lediga dagar jag ska ut med hunden på morgonvändan passar kl 8.00 bra.

Går det att ordna?


(Eller ska jag kanske bara stänga av mejl-plinget på nätterna?)
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Det lättaste är väl att aktivera "blockeringsläge" på sin telefon och där ställa in så att e-post inte plingar på natten. Själv har jag ställt in så att endast telefonsamtal från min familj går igenom mellan kl 21:30 och 07:00. Ringer någon annan eller om jag får ett pling från Tapatalk eller liknande så håller telefonen tyst.
Enkelt, billigt och flexibelt. Nästan för bra för att vara sant. :p
 
jarlh skrev:
Jag tycker att 7.00 vore en bättre tid, på vardagar alltså - förutom då jag har semester. På helger och semester vore kl 10.00 bättre, lokal tid alltså - vilket innebär kl 17 svensk tid då jag semestrar på amerikanska västkusten. Fast de lediga dagar jag ska ut med hunden på morgonvändan passar kl 8.00 bra.

Går det att ordna?


(Eller ska jag kanske bara stänga av mejl-plinget på nätterna?)
Om du skickar in en kopia på ledighetsansökan i 3 exemplar så kanske du kan få ett sär skick....;)
 
Jag ska bli försäljare, så ska jag gå runt till folk mitt i natten och plinga på dörren.
Sedan ska jag idiotförklara alla som inte satt sina ringklockor på ljudlös.......

Som sagt, fler och fler har mailen i mobilen och kanske inte har lust att pilla med massa inställningar för att få tyst på sin mail under natten. Helt ljudlöst kanske är uteslutet då man behöver ha ljudet på av andra anledningar.

Sunt förnuft borde gälla, för jag ser min skäl inga dörrförsäljare som plingar på 00:20

Förr i tiden så var det till och med ofint att ringa hem till folk efter ett visst klockslag och ingen behövde koppla ur telefonen ur jacket för att få "ljudlöst", men har man synpunkter om mail mitt i natten så blir det ett jädra liv....
 
rodak skrev:
Som sagt, fler och fler har mailen i mobilen och kanske inte har lust att pilla med massa inställningar för att få tyst på sin mail under natten.
Vi får nog enas om att vi är oense. :) För mig är det självklart att mail kan och får skickas när som helst på dygnet. Dock är det lika självklart för mig att mail läses av mottagaren när det passar mottagaren.

För mig fungerar epost som vanlig post. Avsändaren stoppar den i brevlådan när han vill. Jag öppnar kuverten när jag vill och det passar mig.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
rodak skrev:
Jag ska bli försäljare, så ska jag gå runt till folk mitt i natten och plinga på dörren.
Sedan ska jag idiotförklara alla som inte satt sina ringklockor på ljudlös.......

Som sagt, fler och fler har mailen i mobilen och kanske inte har lust att pilla med massa inställningar för att få tyst på sin mail under natten. Helt ljudlöst kanske är uteslutet då man behöver ha ljudet på av andra anledningar.

Sunt förnuft borde gälla, för jag ser min skäl inga dörrförsäljare som plingar på 00:20

Förr i tiden så var det till och med ofint att ringa hem till folk efter ett visst klockslag och ingen behövde koppla ur telefonen ur jacket för att få "ljudlöst", men har man synpunkter om mail mitt i natten så blir det ett jädra liv....
Fast med en mobil idag har du tillgång till så mycket mer "händelser" än vad man någonsin har haft förr. Det går alltså inte att jämföra en mobil med en vanlig telefon. Därför måste man ta sitt personliga ansvar att antingen inte koppla någon funktion alls till mobilen förutom just telefonfunktionen eller så får man se till att man får den önskade funktionen när man själv tycker att det passar.

  • Min telefon plingar direkt när någon svarar i en av mina bevakade trådar.
  • Jag spelar lite olika spel via telefonen och får då ett pling när det är min tur.
  • Jag stämmer av möten med vänner som fortfarande är studenter och därför följer en helt annan dygnsrytm än mig som har två barn.
  • Jag får en pling när det kommer ett mail och som de flesta andra är det en hög med nyhetsbrev som ramlar in då och då.

På dagtid tycker jag att det är perfekt att få meddelande direkt när någon av de ovanstående sker. På natten är det inte riktigt lika perfekt...
Men genom några få klick så spärras de delar som jag inte vill ha på nattetid. Om du är orolig för att missa viktiga samtal så är det ju bara att låta dem vara oberörda och bara spärra byggahus och din mail. För inte kommer väl någon skicka ett mail till dig för att berätta att huset brinner?
 
Janus82 skrev:
På dagtid tycker jag att det är perfekt att få meddelande direkt när någon av de ovanstående sker. På natten är det inte riktigt lika perfekt...
Men genom några få klick så spärras de delar som jag inte vill ha på nattetid. Om du är orolig för att missa viktiga samtal så är det ju bara att låta dem vara oberörda och bara spärra byggahus och din mail. För inte kommer väl någon skicka ett mail till dig för att berätta att huset brinner?
Android Gmail, där kan man inte välja ljudlös på natten, då måste jag stänga av ljudet för alla notifications. Eller krångla i t.ex Tasker.
Och jo, jag får sms som berättar att huset håller på att brinna ner. Men eftersom jag tvingas att stänga av ljud för notifications så lär jag ju missa det smset.

Handlar ändå om en sån enkel grej, just mail om att någon har svarat i en tråd behöver faktiskt inte komma mitt i natten. Möjlighet att skicka ut dessa mail under dagtid finns ju uppenbarligen.

Nu drar jag mig ur denna diskussionen.
Admin har svarat och åtgärdat, tack för det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.