Hej
Har ni några förslag hur jag enklast/smidigast/billigaste fixar övervakning av en källardörr. Vill i min mobil få veta om/när den öppnas. Elak täcker området kring dörren.

Tittar lite på telldus net och ha någon form av magnetkontakt men läser fram och tillbaks utan att bli klok på om det finns någon som funkar? Z wave blir för dyrt.

Går det bygga något enkelt med arduino eller rasperry pi,helst då utifrån färdig guide.

Kom gärna med förslag!

Edit:elak? Wlan ska det stå
 
Redigerat:
ullberg
Du skulle kunna titta på Webswitch http://www.webswitch.se/wp/ den har lite väl mycket funktioner, och kanske är den lite dyr.

Men egentligen är den billig "per funktion" så kanske kan det passa i en framtida plan, och vad kostar egentligen en telldus net? Utöver själva Webswitchen behöver du en magnet eller microbrytare (samt kolla upp att den kan trigga på binäringångarna också, inte bara temperatur)

/U
 
olofh skrev:
Hej
Har ni några förslag hur jag enklast/smidigast/billigaste fixar övervakning av en källardörr. Vill i min mobil få veta om/när den öppnas. Elak täcker området kring dörren.

Tittar lite på telldus net och ha någon form av magnetkontakt men läser fram och tillbaks utan att bli klok på om det finns någon som funkar? Z wave blir för dyrt.

Går det bygga något enkelt med arduino eller rasperry pi,helst då utifrån färdig guide.

Kom gärna med förslag!

Edit:elak? Wlan ska det stå
Detta går att få till med Tellstick net och en magnetbrytare från Nexa.
Sedan kan du skapa ett Event, när dörren öppnas -> Skicka mail till mailen som du har på mobilen.
Du kan ju även ha en röd lampa någonstans som tänds samtidigt
Om du inte kollar mobilen med en gång så lär du lägga märke till lampan :)
 
Redigerat:
Kom att tänka på en grej.kan man använda telldus grejer i ojordade uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.