Hej,

Vi har ett hus från -73 där vi har ett vardagsrum på entréplan med gillestuga rakt under med träbjälklag mellan, en yta på ca 35m2. Har en del svaj samt att det är väldigt lyhört mellan planen. Tänkte därför riva taket i källaren, vi ska byta ut det bruna paneltaket mot vitt innertak i skivor, och kika lite. Då ser jag först och främst att det är helt tomt, ingen isolering? Borde det vara så, finns det någon anledning till att inte isolera? Sen är det också uppsatt en plastfilm ovanför taket precis, varför?

Nu tänkte jag krysskolva för att styva upp, vilken dimension bör man ha på det virket och hur långt mellan varje kryss ska man ha?
Vad bör man ha för isolering, är ute efter så bra ljudisolering som möjligt.
Ska det verkligen upp en plast film igen?

Tacksam för svar.

/MJ
 
Förutsatt att det är uppvärmt både i källaren och ovanför så kan du gott strunta i plasten! Krysskolva bör du göra i rad, alltså på samma ställe i varje fack. Lämplig dimension är ex. 45x70.

Mineralull gör inte särskilt mycket för ljudet, men lite hjälper det. Bäst resultat får du genom att få tätt mha gipsskivor. Spackla skarvarna och dra latex i vägg/takvinkel. Sen kan du slå på panelen utanpå detta!
 
  • Gilla
emjay
  • Laddar…
Tack för uttömmande svar! Precis som du säger så är det uppvärmt, vi har bra klimat i källaren. Jag skippar plasten.

Ett kryss per fack? Hjälper eller stjälper det att sätt flera? Ska jag spika i i kortändan, alltså "bakifrån" eller dra i spiken snett framifrån?

Så det hjälper så pass med gips och latex alltså? Ja nu är det ju bara otäta panelplankor...
Tack!
 
emjay skrev:
Tack för uttömmande svar! Precis som du säger så är det uppvärmt, vi har bra klimat i källaren. Jag skippar plasten.

Ett kryss per fack? Hjälper eller stjälper det att sätt flera? Ska jag spika i i kortändan, alltså "bakifrån" eller dra i spiken snett framifrån?

Så det hjälper så pass med gips och latex alltså? Ja nu är det ju bara otäta panelplankor...
Tack!
Exakt hur du sätter upp krysskolven får du nog fundera ut själv. Personligen hade jag valt skruv. Tänk på att målet är att få krysset att ligga dikt an mot balken, nästintill spänna ut.

Fler kryss i varje fack blir naturligtvis bättre. Ska du ha ett kryss sätter du det givetvis på mitten, ska du ha två så sätter du det på 1/3 dels avstånden osv.
Sen ska man inte ha övertro för hur mycket krysskolvning gör för svajet. Att sätta in en "bärande" vägg i mitten eller en stolpe hjälper naturligtvis betydligt mer. Att riva upp golvet på övervåningen och limskruva golvspån (med bra anläggning mot alla balkar) hjälper också mera.
 
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.