Fick en saltad räkning från den som transporterat jorden till vårt bygge. Ärligt talat ser den ut som rena fantasier.


Det står bland annat att dom har kört dit cirka 660 kubik med krossgrus, det kan ju inte stämma, har dom kört fram och tillbaka 66 gånger? Inte en chans... Vart försvann allt det gruset? Jag ser inte ens var vi skulle ha använt så mycket grus. Vi har lagt grus under huset och garaget och där uppfarten ska bli. Gården är 2340 kvadrat annars.

Resten av fyllnadsmaterialet har varit lera som tagits från ett närliggande byggställe, dvs firman har fått betalt för att köra bort det och sen betalt av oss för att ta det. Grävaren sade 500kr (50 euro, jag försöker räkna om i kr för er skull) per flak för det och ett flak är cirka 10 kubik, jag tror inte dom har fört dit mer än ett dussin eller halvdussin sådant men jag har inte alls sett den jorden specifierad nånstans.

Sen har dom specifierat "jord" 31 kubik och vill ha 15,500kr för det (1550eur)?!?! Den enda jord vi har tagit dit var några flak med överflödid "matjord" från ett annat byggnadsställe och vi ville inte ha mera då det innehöll så mycket lera. Det sade grävaren var 50 euro flaket också och här tar dom såhär mycket?

Tips / råd? Tycker ni det låter sannolikt man behöver fylla med 660 kubikmeter grus på en tomt som är 2340? Jag tänker gå igenom räkningen med grävaren som borde veta mycket bättre hur mycket jord och grus som tagits dit, har inga planer på att betala, blir polisanmälan eller något före jag ger dom en cent.
 
Ja, det är mycket svårt att ha synpunkter på din fråga. Mer info,bilder eller kanske kopia på avtal med entreprenören hade underlättat...

Är det i Sverige jobbet utförts? eftersom du blandar in Euro?
Har du gjort en enkel beräkning av volymen (längd x bredd x höjd (meter) ger cirka volymen i kubikmeter) ?

Ger denna beräkning resultat i närheten av fakturerade volymer? Om inte, hur mycket skiljer?
 
Nä jag är i Finland. Avtal har jag inte haft, grävaren har tagit dit dom när han behövt dom och dom fakturerar mig för det som använts.

Det är därför jag tänker diskutera med grävaren för att se om detta kan stämma eller ej. Det är många andra sorters grus på räkningen också, det är bara den som står ut. Ska man tro på den har dom varit nästan 100gr till min tomt och den ser mer eller mindre ut som förut. Det har bara inte varit sådan aktivititet vid bygget det vet jag. Dom har inte varit så många gånger dit, hela uppfyllnaden tog några dagar dessutom.

Mina föräldrar använde 1000 kubik grus då dom fyllde sin gård på 11-12000 kvadrat.
 
Har du inget avtal så är det utförarens faktura som gäller för vad han anser vara utfört arbete.

Du kan ju naturligtvis bestrida fakturan, men du måste ha sakliga argument, såsom tex tidigare påpekats stor avvikelse på beräknade fyllningsvolymer kontra fakturerade.

När du gjort DINA beräkningar så tala med företaget lungt och sakligt och fråga hur volymerna beräknats, om det i förekommande fall finns inköps/vågkvitto från extern leverantör.

Det är ju inte säkert att det är en medvetet saltad räkning utan ett mänskligt räknefel som ligger bakom.
Ett sådant fel klaras nog bäst upp genom kontakt med företaget.
 
Jag hoppas det bara är ett räknefel. Grävaren citerade några tusen euro borde hela jobbet gå på i början, så jag ska ta upp det med honom på lördag, han har spritt ut och placerat varenda kubik jord samt varit den som tagit dit dom så han borde veta om det låter rätt eller ej.

Men 15500kr för 31 kubik jord låter helt åt skogen.
 
Tar du bort en 5:a så blir det ju 1500:- vilket känns korrekt? Låter som ett misstag

/Ola E.
 
Nånstans mellan 1500-2500, kanske 3000 max, beroende på kvalitén på jorden tycker jag låter mera korrekt jo.
 
Det lättaste kankse är att kontrollera utfyllnaden, tex har de påfört ca 200 mm grus/jord/utfyllnad på tomten blir det 2340 x 0,2 = 468 kubikmeter.
Under huset och garaget kankse 100 mm till behövdes totalt ca 300 mm makadam + utfyllning. 200 kvm totalt ger ytterligare ca 20 kubikmeter.

Men du kan enklast själv gå ut och mäta hur mycket utfyllnad som finns, ta en spade och gräv några hål och mät hur djupt det är till ursprunglig mark.
 
Redigerat:
Jo det är ju långt från hela gården som blivit utfylld, lämnar nog hälften av gården orörd. Majoriteten av fyllnadsmaterialet runt huset är dessutom lera som togs från ett närliggande bygge, så grus har inte använts på en så stor del av gården, under huset, garaget och uppfarten. Räkningen nämner inte alls denna lera/jord heller. Så det är konstigt.
 
Uppenbarligen hade jag för bråttom att dömma. Gick igenom räkningen med grävaren och vi hade alla kvitton med vikt och datum och det stämmer.

Ett av problemen med fakturan är att mängden inte definierades, jag antog kubik men nej det är ton, så cirka 660 ton har vi fått (och en massa andra grussorter) och grävaren sade att det stämmer nog för det har blivit mycket att fylla då hela gården är i en backe och ska jämnas ut för höjden (vi är nog en meter högre än grannen vid den fyllda kanten).

De 31 "kubiken" med jord var 31 lastbilslass med jord istället, 50 euro bilen, det är lerjorden som har använts som huvudsakligt fyllnadsmaterial på gården.

Så jisses det blev nog dyrt ändå men vi har visst använt mycket...
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Bra att det löste sig.
 
Fyllnadsmassor försvinner fort har jag också märkt och mycket dyrare än vad jag räknat med... Som novis är det svårt att räkna när man får ett pris per ton och så väger olika massor olika mycket så man har ingen aning om hur mycket det sen kommer att gå åt. Jag fyllde ut på gården och byggde pool, grus/jord blev tre gånger så mycket som jag hade räknat med... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.