Hej!
Jag och min man köpte ett hus 2011.
Vi köpte huset av en utbildad elektriker som alltså har det som sitt heltidsjobb.
Han har gjort alla eldragningar i huset och har även intygat att allt är fackmannamässigt utfört skriftligt.
Så fick vi problem med spottarna i taket och tog ut en elektriker. Han slog direkt av transformatorn till spottarna och ansåg att de var oisolerade, felaktigt ditsatta samt en ren brandfara. Det var ett under att det inte börjat brinna. Vid en elbesiktning senare så upptäcktes ännu mera fel. Bland annat så fanns det elledningar som låg gömda bakom tapeten som var full ström i men inte på ngt sätt kopplade utan helt öppna.
Dessutom var spottarna inne i duschen inte gjorda för våtrum och spottarna på altanen var inte gjorda för att vara utomhus.
Då killen som sålde huset intygade att allt var ok och då han jobbade som elektriker så förutsätter man ju att allt är ok.Vi har även varit i kontakt med mäklaren och han säger bara att han litat på säljaren.
Nu har vi besiktningsintyg på elen samt åtgärdat den för 23 000:-
Säljaren vägrar ta på sig ansvaret för elen. Kan vi gå vidare på något sätt?
Vart vänder vi oss då?
Anser att säljaren blåljugit oss rätt i ansiktet.
Mäklaren kan inte göra något säger han.
 
Om säljaren har gjort en skriftlig utfästelse som är falsk, så tycker jag att ni har en bra chans att få rätt vid en stämningsansökan.

Chans skriver jag, för man kan aldrig vara helt säker på vad utslaget blir.
Tvisten, vad jag förstår, borde handla om ca 20-30´?

Jag kan se möjliga scenario:

1. Ni vinner och motparten får betala skadestånd + era advokatkostnader
2. Det blir en förlikning där typ var och en betalar sina ombudskostnader samt kanske delar på reparationskostnaden
3. Ni förlorar och ni får inget skadestånd samt får betala både era egna och motpartens advokatkostnader.

Om 2 eller 3 inträffar så överstiger kostnaderna för er vida mer än 20-30´:-
Möjligen kan ni utnyttja rättshjälp i er hemförsäkring men trots detta får ni betala en ansenlig del själv om ni förlorar.

Ni måste väga för och nackdelar och ställa det i relation till rep. kostnaden på 20´-30´:-.

Hur många advokattimmar går det på 30´:- ? Jag vill nog påstå att det blir inte mycket gjort för den pengen.

Mäklaren kan förmodligen inte klandras i sammanhanget.

Däremot skulle jag via mäklaren eller direkt meddela att om ingen förlikning på typ halva rep summan göres upp inom x dagar/veckor så kommer ni att kontakta en advokat för en stämning. Skicka kopia på säljarens utfästelse samt besiktningsprotokoll där felen är angivna.

Möjligen inser mäklaren säljarens dåliga sits och övertalar honom om att gå med på ett skadestånd utan att blanda in rättsväsendet.

Lycka till
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om han skriftligen har intygat att han har gjort alla installationer så tycker jag att ni även skall anmäla honom till Elsäkerhetsverket och ifrågasätta hans elbehörighet. Eftersom han vägrar ersätta er kanske det räcker med att ni tar upp att ni tänker tala med Elsäkerhetsverket. Då kanske han inser att han är ute på hal is och plötsligt betalar er, sen kan ni ju anmäla honom ändå när han väl betalat. Hoppas ni har dokumenterat alla fel med kamera.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Då det handlar om så små summor kan fallet drivas som ett småmål i tingsrätten. Små insatser, liten risk. Maxgränsen för tvistebeloppet ligger på 22500kr.
 
Och hota med elsäkerhetsverket kanske inte är så lyckat, är det en "vanlig" elektriker har han inget med dom att göra, det är bara en behörig installatör som kan få sin behörighet indragen. Och för att det ska ske ska det vara allvarliga fel som kan styrkas, det räcker knappast med nått intyg från ett konkurrerande företag
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
O
Detta skulle kunna vara dolt fel, beroende på om utfästelsen finns skriftligt... Eller det kanske inte behövs... Som jag förstått så gäller inga muntliga avtal inom fastighetsvärlden.

Dock så är det väldigt lite pengar det rör sig om... Du kan testa att kontakta säljaren med ditt krav, kanske går han med på det. Annars så är det bara att sätta igång att processa... Tänk på att advokaten tar 10000:- bara i startavgift....
Så jag skulle bara skippa det hela... inte lönt att anstränga sig...
För när det gäller rättsprocesser så finns det bevingade uttrycket, Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt
 
Odjuret skrev:
Detta skulle kunna vara dolt fel, beroende på om utfästelsen finns skriftligt... Eller det kanske inte behövs... Som jag förstått så gäller inga muntliga avtal inom fastighetsvärlden.

Dock så är det väldigt lite pengar det rör sig om... Du kan testa att kontakta säljaren med ditt krav, kanske går han med på det. Annars så är det bara att sätta igång att processa... Tänk på att advokaten tar 10000:- bara i startavgift....
Så jag skulle bara skippa det hela... inte lönt att anstränga sig...
För när det gäller rättsprocesser så finns det bevingade uttrycket, Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt
Nu vet jag inte vad du fått 10.000 i startavgift ifrån, har varit i kontakt med advokater/jurister ett flertal gånger och de har inte debiterat dessa summor.
 
Redigerat av moderator:
Kan det vara dolt fel bara för att säljare säger en sak betyder väl inte det att undersökningsplikten uteblir?
 
O
pbengtsson skrev:
Nu vet jag inte vad du fått 10.000 i startavgift ifrån, har varit i kontakt med advokater/jurister ett flertal gånger och de har inte debiterat dessa summor. "Odjuret" har väldigt mycket åsikter i juridik, men utan kunskap verkar det som.
Visst kan man tycka en del, men vad hjälper det TS?
Min egen erfarenhet av advokater.
Resten av ditt inlägg ignorerar jag totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.