I
Vill jag säga att jag blev intresserad först när den blev stängd. Tyckte det verkar sjukt, inte att den blev stängd, utan trådens frågeställning. Ok , kanske en lottomiljonär som vill berätta för att glädja oss fattiga, det hycklas så förbaskat, " oj vad glad jag blir att någon blivit onödigt rik", skitsnack, ingen blir glad för en sån sak, särskilt inte om man har det knapert. En drömvinst på 1 a 200 mille genererar , på rätt sparkonto, så mycket ränta att den torde vara omöjligt att göra av med. Jag är avundsjuk!
Jag skulle i vart fall inte shoppa bort en förmögenhet, den hade fått verka som en ekonomisk trygghet för min avkomma.
Det enda jag skulle kunna tänka mig bygga vore ett experimenthus efter mina idéer, eller ett nytt garage.
Det är nåt lurt med den tråden.:|
 
Hänger inte riktigt med på vart du vill komma, men att bygga ett hus är ju knappast att "shoppa bort pengarna". Du investerar dem i ett hus, som bekant har detta historiskt sett varit en mycket bra placering.

Huruvida den där tråden var ett enda stort trollande eller inte vet jag inte, men alla har vi ju rätt att drömma. Om ett garage, eller ett hus för 50 mille :)
 
Jag kan hålla med om att titeln var lite provocerande, vilket var synd.
Avundsjukan förstår jag även om jag försöker vara glad för andras skull när de vinner. Glädjen hade dock varit större om jag själv vann! :rolleyes:
Diskussionen som följde tyckte jag var bitvis intressant, då det blir lite annan vinkel än vanligt. Ofta handlar det om "hur billigt kan man bygga" isf, som nu, hur det blir med andra aspekter än pengar som sätter gränserna.
 
Bara för att man bygger för 50 mille så behöver man ju inte ha 50 mille på banken... man ska däremot kunna klara kostnaderna.
När det gäller tråden hade den blivit mycket mer intressant om TS hade kommit med den hypotetiska idéen att OM man byggde ett hus idag för 50 mille, hur skulle något sådant kunna bli. En diskussion med spännande tekniska, konstruktionsmässiga, estetiska etc vinklingar hade varit skoj.
 
Nu skall du vara försiktig, ion!

Det är snart förbjudet att vara avundsjuk här på HyggaBusforumet.

Det var tydligen ok att skryta om sin rikedom i alla fall.
Men jag tycker som du att det vore intressant att veta varför tråden stängdes.

Kanske det var en anställd på Postkodlotteriet som ville göra lite diskret reklam :p
 
I
mexitegel skrev:
Hänger inte riktigt med på vart du vill komma, men att bygga ett hus är ju knappast att "shoppa bort pengarna". Du investerar dem i ett hus, som bekant har detta historiskt sett varit en mycket bra placering.

Huruvida den där tråden var ett enda stort trollande eller inte vet jag inte, men alla har vi ju rätt att drömma. Om ett garage, eller ett hus för 50 mille :)
Det var vad jag inte skulle göra, jag har ett hus som jag trivs i. Och det är väl det som är det väsentliga, att man trivs. Frågeställaren kunde nöja sig med att fråga efter vilket hus som är bra och lite över det vanliga i kvalitet.
Hus är / har varit, en bra investering, så sant så. Men de kräver sitt underhåll, så det är inte det optimala för mig med extra hus, såvida det inte handlade om ett experimenthus, jag hade kanske rör till det så att ett sånt blivit obeboeligt.
 
Redigerat av moderator:
I
KnockOnWood skrev:
Nu skall du vara försiktig, ion!

Det är snart förbjudet att vara avundsjuk här på HyggaBusforumet.

Det var tydligen ok att skryta om sin rikedom i alla fall.
Men jag tycker som du att det vore intressant att veta varför tråden stängdes.

Kanske det var en anställd på Postkodlotteriet som ville göra lite diskret reklam :p
Hade den inte blivit stängd hade jag inte läst den.:confused:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men jag tycker som du att det vore intressant att veta varför tråden stängdes.
Framgick inte det rätt tydligt?

Marlen Eskilsson skrev:
en annan moderator gjorde en annan typ av undersökning på TS än jag gjorde och det finns fog för att misstänka att TS inte är seriös. Därför avslutar vi tråden här och jag stänger den.
 
Inte första tråden på detta forum som sannolikt är skrivet av troll eller mytoman.

Det mest fascinerande tycker jag är att så många engagerar sig i dessa trådar!
 
Jag tycker inte att det är så välkomnande att säga till en ny medlem det första man gör att "man lackar ur på deras skryt", när de inte sagt något annat än vilken budget man satt för bygget. Jag tycker att det är intressant att läsa om både de som bygger vanligt, så billigt som möjligt och om de som har hur mycket pengar som helst att lägga på bygget. Man kan väl hålla det för sig själv om man nu blir så grön av avundsjuka att man blir förbannad till på köpet.

Själv tycker jag bara det är roligt om någon har det bra ställt och kan bygga hur fint hus som helst. Annars skulle jag ju inte ha något att drömma om.

I Byggahus forum tycker jag att vi ska låta alla bygga precis hur billigt, dyrt, smart och fint de vill. Alla har olika förutsättningar och alla gör olika prioriteringar.

Ingvar Kamprad t ex. Vem skulle inte bli jätteglad om han startade en tråd här och frågade den samlade intelligensen i forumet om vad de tyckte han skulle bygga? Eller en nyanländ flykting? Visst hjälper vi alla lika gärna?
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Förutsättningen för ditt inlägg är att trådskaparen är ärlig med sin frågeställning, eller hur?
 
Varför stängde du tråden då, Marléne?
 
Först kollade jag upp användaren, som loggat i via FB. Tyckte det såg ok ut. Senare på kvällen när jag gått och lagt mig gjorde en annan moderator en annan typ av undersökning på TS och hittade saker som gjorde att TS verkade mindre seriös. Därför avslutade vi tråden. Jag skrev detta i tråden, i mitt avslutande inlägg.
 
KnockOnWood skrev:
Varför stängde du tråden då, Marléne?
Menar du allvar, Marlene har ju redan svarat på det i förra tråden och det har även blivit citerat här?

Om någon verkligen hade en husbudget på 50 miljoner och ville ha synpunkter och idéer skulle inte tråden låsas (som sagt ovan). Jag kan inte heller tänka mig att de skulle låsa en tråd i stil med "om du hade 50 miljoner vad skulle du bygga för hus?", alltså en diskussion om ens drömhus. Men varför spara trådar där frågeställaren inte var seriös?
 
injonil skrev:
Förutsättningen för ditt inlägg är att trådskaparen är ärlig med sin frågeställning, eller hur?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.