Hej, är ny på forumet och står inför mitt livs första och enda (?) nybygge av fritidshus.

Efter att ha läst en hel del på forumet så känns det som att marknaden för snickare och övriga hantverkare är HET och att man måste vara rejält påläst och kunnig för att affären ska bli bra.

Hur många timmar bedömer ni att det tar för erfarna snickare att få upp det jag beskriver nedan?

Vår hypotes är att låta snickare bygga upp stomme med pappat tak och sätta vindväv på ytterväggar så att vi får ett väderskydd direkt. Därefter tänker vi göra eget arbete i kombination med vissa köpta insatser.

Huset är 80 kvm och i nyfunkisstil, två "lådor" med pulpettak sätts mot varandra, det större blir 6 x 10, det mindre 6,5 x 3. Taket innebåller inga svårigheter, Råsponten kan läggas utan hinder för att sedan täckas med underlagspapp. Limträbalkar ska upp (antar att kran behövs då de blir relativt tunga), en avväxling ska göras mellan det båda "lådorna" för att åstadkomma en större öppning. I stommen ska utrymme göras för 1 dörr, 2 fönsterdörrar, 9 normala fönster och två snedfönster högt på ena gaveln för ökat ljusinsläpp.

vad tror ni? och hur får jag en vettig offert och undviker man överdebitering av timmar?


Tack på förhand
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet. :)

Hur exakt bedömning är du ute efter?

Jag är egentligen inte rätt person att göra denna bedömning, men ett större hus (bostadshus) här bredvid har jag för mig att dom reste vädertätt på ca 3 veckor. 2 snickare för det mesta.
Men du vet minnet ... :surprised:, jag kommer inte ihåg hur pass mycket det ingick där, om det var med pannor på taket eller med utvändig panel.

Men OK, jag skjuter lite från höften och tycker att två kunniga snickare borde klara detta på max 2 veckor då.
Dvs 2*2*40 = max 160 timmar.
Och att dom kommer behöva minst en vecka tvivlar jag inte på = 80 timmar.

Så jag gissar då på mellan 100 och 160 arbetstimmar.


Jag antar att grunden kommer vara klar.
 
Mmm. Snickare bygger fort.

Ett alternativ är att göra som jag gjorde. Låta en husfabrik bygga väggblock (vissa med ytterpanel andra utan för mig). Huset restes sedan på en enda dag.

Vill ni veta mer kan ni kolla min blogg. Huset restes i oktober 2011 (om ni vill se just det inlägget).

Tjingeling.
 
Tack för svar, Mikael L - din bedömning var ungefär som jag tänkt, det ska väl bygga ställningar mm så man kan tänka två veck +- 2 dagar. Jag har funderingar på att fråga på lite olika sätt. 1 Traditionell lösvirke, 2 Lösvirke med färdigkapade och sorterade längder 3. Färdiga väggblock. Jag vill ju komma undan så bra som möjligt med totalkostnaden. Material + Snickartimmar. Väntar nu på att jag ska få konstruktionsritningar, därefter ska jag börja begära in offerter.
 
Jag räknade aldrig på lösvirke, men Fiskarheden som jobbar med tillkapat var just inte billigare än de block jag köpte. Tycker absolut att du åtminstone ska kolla med dala-hus/huskomponenter i Linghed.

Obs! Jag har alls ingen anknytning till Dala-hus. Men de var fina att ha att göra med.
 
Intressant byggblogg där mickearos, du har lagt några timmar där, men det ser ut att bli fint.:)
 
Haha. När jag började kunde jag blogga men inte bygga. Börjar snappa lite om byggeri, men lär förbli en skojare i byggbranschen.

Två somrar till, sen jäklar...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv lär jag mig om byggande bakvägen, river en sommarstuga från -58, spån o tidningspapper i väggarna, kul läsning emellanåt bl.a från fotbolls-VM 58 :)
 
Ser ju bra ut. På med vindväv och råspont så är du ju snart klar med stommen.
 
bra tanke men för sent, nu är allt jämnat med marken! satsar snart på nytt !
 
  • Gilla
piglet
  • Laddar…
Fått en offert 2 man 3 veckor, ska bli intressant om det går att slå!
 
C
Stomme 60m2 inklusive inmont av 2 dörrar 8 fönster,råspont tak plus 2 x 2 utvändigt stommen plus bottenbjälklag på plintar.Inge mer. Material höll jag själv, ditkört på plats. Arbetstid under 120 tim.i Västernorrland
 
Att resa en stomme går relativt fort beroende på utformning osv.
Är bara grunden jämn så kan man "för" kapa allt och sen går det med en j...a fart.
Tycker runt 120 låter rimligt
 
En fråga i sammanhanget:

Ni som snabbt vill få upp en stomme för att sedan sätta paneler utvändigt, isolera och sätta ytskikt invändigt,
hur får ni huset att stå upprätt med bara vindväv?
I min föreställningsvärld är det utegipsen, ordentligt skruvad, som håller husets stomme uppe.
Utan gips, så krävs en massa snedsträvor och dylikt eller?
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Utan gips, så krävs en massa snedsträvor och dylikt eller?
Exakt så. :)
Minst två snedsträvor på varje vägg, en på diagonalen för att förhindra att väggen lutar i sidled och antar formen av en romb och en sträva in mot huset så väggen håller sig lodrät detta håll.
Vid längre väggar får man öka antalet snedsträvor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.