Status
Tråden går ej att kommentera.
KnockOnWood skrev:
Ursäkta, men jag (och säkert många andra) lackar ur på denna idiotiska trådrubrik.

Vad vill trådskaparen åstadkomma med sitt ohejdade rikedoms-skryt?

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet, Madeleine, men stäm ner tonen lite!

PS2
5.000 kvm är lite liten tomt tycker jag för ett fullvuxet bygge.
Jag har 15.000 kvm och det känns faktiskt lite trångt för min torpstuga.
Kan du inte till exempel köpa Anholt, 21 Km2, eller Bornholm, 588 Km2?
Det där håller jag inte med om. Var och en får göra vad de vill för sina pengar. Jantelagen skulle jag vilja förbjuda i Byggahus forum. Man bygger precis hur fint hus man vill.
 
  • Gilla
bamsejon och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Det där håller jag inte med om. Var och en får göra vad de vill för sina pengar. Jantelagen skulle jag vilja förbjuda i Byggahus forum. Man bygger precis hur fint hus man vill.
Jo alla bygger hur fint de vill och hur dyrt de vill. Dock tycker jag TS första inlägg mer andades se mig så mycket pengar jag har. Snarare än jag har så här mycket pengar vad ska vi bygga?
 
Varför skulle man inte kunna berätta vilken budget man satt för sitt bygge och be om tips på vad man får för pengarna? Att det sedan var ovanligt mycket pengar tycker jag är uppfriskande. Nästan så att det är lite otroligt att någon har så mycket pengar i vårt land. Det kanske är något lotteri inblandat. ;)

Jag skulle i alla fall vara jätteglad om TS ville berätta om sitt bygge här i forumet.
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Det där med skryt tycker jag är rätt så intressant, definiera gärna skryt någon!

Enligt Wikipedia är det när någon

" /i alltför stor utsträckning/ tala om hur bra man själv är.
Du skryter så mycket om dina pokaler och medaljer."

Alltså handlar det inte så mkt om pengar utan snarare hur man framhäver sina personliga egenskaper.

Men oavsett, var går gränsen då? Är det fortfarande skrytsamt att bygga ett hus för "bara" 10 eller 5 miljoner?
Eller är det kanske så att det är skrytigt att bygga nytt hus överhuvudtaget...?
Och är det mer acceptabelt att som vi, bygga ett nytt så kallat lågbudgethus eller i vissa fall även benämnt som "fattigmanshus"?

Själv tycker jag nog att ödmjukhet och lite finess är en god egenskap med tanke på att det finns många individer som har det mkt illa ställt och kontrasten blir då många gånger väldigt stor.

Emellertid, jag möts inte allt för sällan av frågan - jaha, så ni ska bygga nytt, måste bli väldigt dyrt och vad kommer det att kosta?
Så även om man försöker att vara diskret blir många människor illa till mods...

Bara en reflektion som handlar om ngt helt annat! TS, får ursäkta att jag kapar tråden lite grann.
 
Madeleine J Svensson skrev:
jag o min man o våra 4 barn har 50 mille att bygga för. vad för hus skall vi bygga. vi har en tomt på 5000 kvm i södra skåne. havstomt
Om man nu ska titta seriöst på en investering i denna prisklass...

Vad vill man uppnå? Vill man kunna sälja efter ett antal år och få pengarna eller helst mer tillbaka?

Om svaret är nej - då spelar det ingen roll bygg på och räkna det som en levnadsomkostnad.
Om svaret är ja - då räcker det nog inte att bara ha en fin tomt och ett fint hus. Klientelet som vill betala i den prisklassen är förmodligen inte många i Sverige, så därför är det viktigt att bygga "där pengarna finns".

Frågan är finns dom i södra Skåne? Inte ens Zlatan som köpte sitt hus på bästa adress i Malmö och investerade x antal miljoner har fått sålt sitt hus än.... och den prislappen (tror jag) är inte uppe i 50 milj.
 
ChristinaH. Det stora gapet är väl mellan den som önskar att få sig ett hem och mellan de som kan bygga för säg 5 Mkr. Den som bygger för 50 Mkr är knappast relevant för den marginaliserade.

Roland53. Tror det är väldigt svårt att få avsättning för en fastighet för de pengarna i den delen av Sverige. Man bygger helt enkelt för andra skäl än ekonomiska.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jugend skrev:
Roland53. Tror det är väldigt svårt att få avsättning för en fastighet för de pengarna i den delen av Sverige. Man bygger helt enkelt för andra skäl än ekonomiska.
Det tror jag med ;)

Om man har en strandtomt i södra skåne idag, så skulle jag gått in på länstyrelsens riskkartor för stor del av kusten som riskerar att försvinna pga landerosion/havsnivåhöjningar mm inom dom närmaste 30 åren.
Jag skulle nog funderat på något med flytpontoner... men det ryms väl inom den budgeten som TS nämt :)

...säger jag som bor 120 m ö h :cool:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jugend skrev:
ChristinaH. Det stora gapet är väl mellan den som önskar att få sig ett hem och mellan de som kan bygga för säg 5 Mkr. Den som bygger för 50 Mkr är knappast relevant för den marginaliserade.

Nej, det har du helt rätt i!
 
Akahigi
Stenolofanders skrev:
Instämmer. Mina fiktiva 50 mille skulle gått till bra och hållbara tekniska lösningar.
Jag begriper mig inte på folk som slösar med jordens resurser bara för att dom har råd. Ännu mindre begriper jag mig på folk som skryter med det. Det är mina barns framtid som blir fattigare och tristare.


Tycker bjolo360 att det är roligt att betala elräkningar? Tycker bjolo360 att Vattenfall förvaltar pengarna jag betalt för el väl genom att investera i brunkol?

Självklart måste man som överklass resonera som Batman: "jag är onödigt rik, hur kan jag ifrån denna situation göra världen bättre?" Genom att bekämpa brott slår han minst två flugor i en smäll: 1) han gör Gotham city tryggare 2) han befäster sitt berättigande som aristokrat och möter därmed på ett konstruktivt sätt hotet från underklassen.

TS borde göra som Batman. D ä mina 50
mille
Länge leve Batman. Ner med Jante. :D
 
  • Gilla
bamsejon
  • Laddar…
Skulle man ha 50 miljoner att spendera på en kåk bara för att,(Och har ännu mer pengar i bagaget) skulle jag nog satsa på ett stort hus med batmangrotta som Stenolofanders föreslog. Göra hela kåken helt självförsörjande med både el, vatten och värmen. Sedan sälja överskottsel till kommunen bara för att det är coolt och för att spränga jantelagen. Dessutom skulle jag vid juletider som dessa go bonanza på julbelysning och pryda hela huset, inklusive batmangrotta med RGB-Leds och köra julfilmer på taket samt betala royalty till filmbolagen. Jag skulle även bygga in högtalare både i trädgården och i varje rum i huset. Utomhus ska det naturligtvis spelas funpark-musik samt fågelkvitter!
 
Även ha face recognition samt voice recognition i varje rum, samt naturligtvis vid entredörren, där man blir hälsad med en mjuk syntetisk röst, samt att man kan be huset dämpa belysningen eller vad man nu vill göra. Tänk så trevligt när man går in genom ytterdörren och en mjuk röst hälsar "Välkommen hem husets herre!" alá tillbaka till framtiden 2.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Det där håller jag inte med om. Var och en får göra vad de vill för sina pengar. Jantelagen skulle jag vilja förbjuda i Byggahus forum. Man bygger precis hur fint hus man vill.
Tack för de vänliga orden Marléne wink.gif

Men vad har detta med Jante att göra?

Vad i min kommentar vänder du dig mot?

Att jag hälsade Madeleine välkommen?

Att jag tyckte att det var galet att börja med att tala om hur mycket pengar man har att spendera?
(Det vanliga är väl att man har en idé om hur man vill bo, och funderar över vad det kan kosta, och inte tvärt om.)

Att jag föreslog en större tomt om man skulle bygga något i den prisklassen?


Kanske du skulle skriva in "jantelagen" i forumreglerna. Men då får du nog precisera vad du menar lite bättre.
Jantelagen består av 10 "regler", precis som de där stentavlorna du vet :)
 
Ställer mig nog också i ledet med dom som ställer sig frågan om denna tråd är seriös,

Spontant så tror jag inte man ställer en sån fråga här på byggahus med den budgeten utan då anlitar man en arkitekt och förklarar vad man är ute efter...
 
C
Den här trådskaparen är inte seriös om denne inte vunnit eller på annat sätt kommit över pengar....se av trådskaparen annan skapad tråd....Det här är ett skämt/försök att skapa dissk....
 
KnockOnWood skrev:
Tack för de vänliga orden Marléne [bild]

Men vad har detta med Jante att göra?

Vad i min kommentar vänder du dig mot?

Att jag hälsade Madeleine välkommen?

Att jag tyckte att det var galet att börja med att tala om hur mycket pengar man har att spendera?
(Det vanliga är väl att man har en idé om hur man vill bo, och funderar över vad det kan kosta, och inte tvärt om.)

Att jag föreslog en större tomt om man skulle bygga något i den prisklassen?


Kanske du skulle skriva in "jantelagen" i forumreglerna. Men då får du nog precisera vad du menar lite bättre.
Jantelagen består av 10 "regler", precis som de där stentavlorna du vet :)
Nu ska du inte låtsas ovetande här. Det var naturligtvis
KnockOnWood skrev:
Ursäkta, men jag (och säkert många andra) lackar ur på denna idiotiska trådrubrik.

Vad vill trådskaparen åstadkomma med sitt ohejdade rikedoms-skryt?
Principiellt sett måste man ju kunna diskutera sitt bygge här oavsett om man har en hög eller en låg budget.

Men - en annan moderator gjorde en annan typ av undersökning på TS än jag gjorde och det finns fog för att misstänka att TS inte är seriös. Därför avslutar vi tråden här och jag stänger den. TS kan höra av sig till mig igen om vi har fel, så kan jag öppna den igen. Det hade ju varit väldigt spännande om det var på riktigt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.