Hej, antar att du inte räknar in installationen av solpaneler i milkostnaden?
 
Nej. Och jag vet inte riktigt hur jag ska räkna där. Jag behöver nog hjälp. Anläggningen betalar ju sej själv efter ca fyra år. Sen går den plus, och efter det är det ju ingen kostnad för anläggningen. Då kan jag väl inte räkna in den i milkostnaden längre? Eller ska jag då räkna in de pengar jag skulle fått om jag sålt elen istället? Men jag satte ju upp panelerna för elbilens skull, för att strömmen skulle gå till laddning. Och jag får sämre betalt för exporterad el, än om jag använder elen själv. Så vitsen är ju att använda strömmen själv (vilket var avsikten), och då är elbilen en perfekt buffert som kan svälja stora mängder el när jag har överskott. Eller ska jag börja räkna kostnader för anläggningen efter fyra år (eller snarare två år nu, eftersom två säsonger förflutit), när anläggningen är betald och jag skulle ha sålt strömmen istället (med sämre vinst och längre återbetalningstid) ? Eller ska jag dela upp anläggningskostnaden på kommande år? Och i så fall på hur många år? Eller bara på åren innan den betalt sej själv?
Hur ska man redovisa för att det ska bli rätt?
Jag blir inte klok på detta, så därför tog jag inte med det i driftskostnaden. Om det nu blir någon kostnad att lägga till?

Detta är heller inte så viktigt för mej. Anläggningen och bilen finns, och ger/drar den energi de kan/behöver.
.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Kul läsning Lars-Erik! Jag hoppas själv få möjlighet till en elbil inom en inte allt för avlägsen framtid.
 
När anläggningen är betald så blir väl då din milkostnad den du nu räknat ut alternativt att du alltid lägger på vad du istället får om du säljer all din el till elbolaget. Nu måste du ju även ta med vad din anläggning kostat.
Det heter säkert något i ekonomitermer.
 
Fantastiskt inspirerande Lars-Erik.
Tack


Pär
 
MYCKET spännande läsning. Jag är förvånat över det låga inköpspriset på solcellerna.
Då jag såg bilden av ditt garage, så tänkte jag en summa 10 gånger högre.
Vi har en plats i solen, i Asien, där jag har funderat på solel, särskilt därför strömmen är dyr, och vi har många
avbrott under året.
Kan jag fråga hur du kontaktade företaget du handlade av, och hur du förhandlade med dem?
Jag måste kolla om de har ÅF där vi håller till, och om de även levererar inverter.
Installera gör jag själv där, man måste inte ha proff elektriker. Om jag kommer att koppla det till nätet är en öppen fråga. Hade vi bott längre tid i Svea under året, så hade jag handlat in paneler direkt.
Lycka till med din solel och solbil.
 
Tack för alla uppmuntrande kommentarer! De värmer.

"Kan jag fråga hur du kontaktade företaget du handlade av, och hur du förhandlade med dem?"

Jag har köpt panelerna av ett företag i Kina som heter Blue Carbon Technology Inc . http://www.bluecarbontech.com/en/index.asp (som jag hittade på alibaba.com som i sin tur är en samlingportal för hur mycket grejer som helst.... där hittar man även liknande paneler från andra tillverkare. Sök på BIPV i deras sökruta).

sunny@bluecarbontech.com har jag kontakt med där, och hon har varit lätt att samarbeta med.

Jag förhandlade väl inte särskilt mycket om priset. Jag är dålig på att pruta, och jag vet att konkurensen om oss kunder är stenhård därborta……..

Som vanligt när det gäller Kinesiska websidor är produktinformationen knapphändig. Man får fråga specifika saker i mail.

Länken på Alibaba till just mina paneler är http://www.alibaba.com/product-gs/570612421/Popular_Using_BIPV_module_solar_roof.html

Det är en del pyssel att göra affärer med ett Kinesiskt företag, om man inte handlat av dom förut (Scam-sökning, produktuppgifter, fraktföretag mm). Inget svårt, men lite tidsödande.
Men har man bara tid så kan det vara ganska stimulerande att genomföra en importaffär. Jag har också fått flera vänner där borta, och det är trevligt att lära känna dom och deras kultur och vardag.

Om man beställer sjöfrakt (mycket billigare än flygfrakt, men tar en och en halv månad) direkt av kineserna ska man veta att det tillkommer hamnavgifter från det Svenska speditionsbolag som lyfter panelerna av båten (ca 2000:).
För dessa paneler beställde jag frakt av ett svenskt fraktbolag: Terminus Spedition & Transport AB i Göteborg. Dom fraktar även åt privatpersoner. Dom är vana att synka med Kineserna och det hela funkade otroligt smidigt. Dom fixade även frakten hem till mej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för fantastiskt inspirerande inlägg. Ska bygga en förrådsbyggnad nästa år och nu insåg jag ett ny kriterium när det gäller placeringen och takdesign: att optimera det för att kunna montera solceller på taket eller kanske gör som du att använda dem som takbeläggning.

En tanke som slog mig är att man kanske även ska se till så det finns en servicegång för att kunna snöröja och serva solpanelerna enkelt.
 
Riktigt kul att läsa. Jag har just fått klart min installation på 2,1 kW, vi är många, många...
 
Redigerat:
Jag instämmer i kören. Fint initiativ Lars-Erik! För en dryg månad sedan visades ett program i kunskapskanalen "Den soldrivna staden" (Soldiers Growe) där man bestämde sig för att bygga samhället på solenergi. Man byggde sk solvindar som värmde upp luften på vinden och som transporterades ner till huset. Tanken som slår mig är att den ljusenergi som inte blir el borde kunna bli värme i samma system. Vacuumsolfångare i all ära men dyra och fula är de. Att förena el, värme och takbeläggning i samma system blir ju riktigt spännande.
Sen kommer det ju till hur man skulle kunna lagra både värme och el åtminstone för ett eller två dygn. Samma princip som plugin-hybrider där man löser 90% av totala körsträckan med ett batteri som klarar 5-10 mil.
Borde finnas föreningar/konsulter som hjälpte oss noviser som gärna vill men inte kan och hänger med i tekniksnacket.
 
per s skrev:
Jag instämmer i kören. Fint initiativ Lars-Erik! För en dryg månad sedan visades ett program i kunskapskanalen "Den soldrivna staden" (Soldiers Growe) där man bestämde sig för att bygga samhället på solenergi. Man byggde sk solvindar som värmde upp luften på vinden och som transporterades ner till huset. Tanken som slår mig är att den ljusenergi som inte blir el borde kunna bli värme i samma system. Vacuumsolfångare i all ära men dyra och fula är de. Att förena el, värme och takbeläggning i samma system blir ju riktigt spännande.
Sen kommer det ju till hur man skulle kunna lagra både värme och el åtminstone för ett eller två dygn. Samma princip som plugin-hybrider där man löser 90% av totala körsträckan med ett batteri som klarar 5-10 mil.
Borde finnas föreningar/konsulter som hjälpte oss noviser som gärna vill men inte kan och hänger med i tekniksnacket.
Det finns system som producerar varmt vatten och genererar el. Vill du veta mer kan du söka på PV/T. De kan dock inte konkurrera med vanliga solcellssystem när det gäller ekonomi pga de billiga priserna på kiselsolceller. PV/T hybrider ger också solcellerna en högre drifttemperatur vilket leder till ett lägre årsutbytet än för en vanlig solcell.
 
Spännande projekt, vi har så smått funderat på komma till skott med bygge av garage/carport och då försöka bygga med solceller på en takdelen, som kommer att vändas mot söder.

Hur går det med produktionen nu under den mörka "vintern". Hur många watt (max) och Kwh produceras per dygn nu i början på december?

En annan sak som jag inte riktigt är klar över är vad händer om man inte väljer att sälja ev överskotts-el (en solig sommardag), då förbrukning är lägre än produktionen? Vet inte om jag förklarade detta så bra!
 
Det "händer" samma sak som med ett ficklampsbatteri som inte belastas. Solceller genererar ingen energi som måste förbrukas på studs.
 
Hur stor årsproduktion har panelerna gett i förhållande till den installerade effekten när du bu haft den i drift något år? kWh/kW per år?
 
trähandtag skrev:
Spännande projekt, vi har så smått funderat på komma till skott med bygge av garage/carport och då försöka bygga med solceller på en takdelen, som kommer att vändas mot söder.

Hur går det med produktionen nu under den mörka "vintern". Hur många watt (max) och Kwh produceras per dygn nu i början på december?

En annan sak som jag inte riktigt är klar över är vad händer om man inte väljer att sälja ev överskotts-el (en solig sommardag), då förbrukning är lägre än produktionen? Vet inte om jag förklarade detta så bra!
Har du anläggningen inkopplad och i drift och inte har timdebitering så blir det bara att du kommer att skänka elen som du inte använder till den nätägare du är ansluten till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.