Lyfter denna tråd lite för att höra hur det går för er?
Vi tänker bygga till 50 kvm och funderar på varmgrund. Våra förutsättningar är lika med källare under befintligt hus.

Vi kommer ha en oisolerad uppvärmd källarvägg mot utbyggnaden, i ett badrum (ca 6 kvm) ha golvvärme.

Hur gjorde ni tillslut? Skulle ni gjort något annorlunda? Har ni temperaturmätare i grunden?

I bilden i tråden har han ett hål (inspektionslucka?), hur tätar man den?
 
Hej,

Jodå, det funkar... Har nu installerat två tempsensorer och en RH sensor som skickar mätdata var 15e minut till en "logger". En sensor är monterad vid yttervägg och den andra vid den uppvärmda gamla källarväggen. Alla sensorerna sitter precis under blindbotten då det är det är finns organiskt material som jag är intresserad av. Utrymmet ser precis ut som när jag stängde det för två år sedan, inte tillstymmelse vid mögel eller andra problem, konceptet fungerar i mitt fall. Temperaturen ligger strax under 20 grader nu när det är runt nollan ute och RH mellan 65 och 75% (dvs, ingen risk för mögel). Luckan isolerades mha frigolitskivor och skruvas utifrån mot ett tätt anslag.



chart (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Det funkar för oss också. Vi har ju samma temp (och samma luft) i varmgrunden som i huset, eller det är oftast några grader varmare i grunden än i huset. Just nu kör jag bara på radiatorreturen från resten av huset och än så länge håller det tillräcklig värme, får se hur det blir när det blir riktigt kallt. Då inbillar jag mig iofs att det shuntas ut varmare vatten som kanske ger en varmare retur. Jag ska installera en egen Thermomatic EC Home till värmen i grunden, som består av 2 st Frico fläktkonvektorer. Till dessa har jag en varvtalsstyrning och kör nu på lägsta varvtalet. Då hörs de inte alls. Kör man på 5:an tror jag att de kommer att höras... Det jag kan känna är nog att jag skulle vilja ha lite mer av den varma luften upp i huset, kanske lite snålt med bara ventilerade socklar, men golven är varma, dock inte lika varna som vid golvvärme, men man känner stor skillnad mellan våra vanliga golv som är på "kall krypgrund" samt även ovanpå källaren... Jag har isolerat väggen mot den kalla krypgrunden med 10 cm frigolit och har en vanlig lucka ner till grunden i en städskrubb. Funderar på att ta in tilluft via långa nergrävda kanaler (så den blir lite uppvärmd och har hunnit kondenseras) i grunden för att kunna stänga spalterna ovanför fönstren som skapar lite väl mycket drag, men det har jag inte börjat dra i ännu...

Då jag har samma temp i grunden som i huset har jag inga mögelproblem ´där nere.
 
Hej!
Jag står precis i begrepp att göra samma sak, jag bygger ut 15 kvm med varmgrund enligt Isodrän och tänker använda golvvärme. Vet du nu något med om hur 95mm isolering under golvvärmen har fungerat?
Tacksam för svar!
 
Jag har ju ingen isolering alls i bjälklaget och inte traditionell golvvärme (i rör i bjälklaget) så det vet jag inte hur det kommer att funka. Min teori att man har "ett extra uppvärmt rum" under golvet o på så sätt slipper mögel och alla andra problem som krypgrunder har (framförallt får man varma -iallafall inte kalla golv)
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.