Det stämmer att maskinerna är tänkta att symbolisera en tvättmaskin och en torktumlare och det är nog inga problem att ställa dem på varandra. Möjligen skulle man kunna lägga lite dämpmatta mellan maskinerna och sidoväggarna för att undvika vibrationsljud. Dock gillar jag skarpt designen på den integrerade hyll-lösningen i det första utkastet som följde av att jag är tvungen att bygga in stolpen. Men det går nog vara kreativ och komma på andra liknande detaljer.

Glasbetongblocken har jag lagt in för ljusinsläpp precis som ni säger, och för att man skall kunna se vem det är som eventuellt kommer in i rummet när man duschar. Kanske kan man bygga helt i glas men genom att göra mellanväggen solid med inlägg av glas för ljusinsläpp ger det mera en känsla av att vara en tydlig rumsavdelare och inte bara en inbyggd duschvägg tänker jag.

När det kommer till placering av WC så finns det en del tekniska förutsättningar som jag inte tagit upp förut. Det är så att avloppet lämnar huset ca: 1,2m över källargolvet. För att ha badrum här ö.h.t. måste jag alltså ha en avloppspump som pumpar upp till stammen. Stammen befinner sig uppe i högra hörnet och tankarna har pendlat mellan att ha en golvstående Saniflo-pump till att bila upp och gjuta in en pumpbrunn som ligger under golvnivå till förmån för bättre fall. Oavsett vilken lösning jag väljer kommer avloppsstammarna bli lite spännande att konstruera. Då jag räknar med att golvet kommer höjas 10cm över befintlig betong kommer jag endast ha ca: 10cm självfall mot pumpen att förfoga över minus rördiameter minus golvbrunnshöjd i duschen vilket i princip inte ger något kvar. I synnerhet inte om jag väljer en standard golvbrunn som bygger 10cm i sig självt men här tänkte jag bygga något eget lågbyggande i rostfritt då jag är rätt flink med svetsen. Placeringen av pumpen är tänkt att vara under hyll-systemet för att vara tillgänglig för service, och det är även så att stolpen överst i mitten i bild dikterar vissa villkor på vart en lämplig placering av pumpen är. Så för att snabbt komma tillbaka till frågan om placering av WC så har det varit en ambition att ha den så nära pumpen som möjligt och att ställa den på andra sidan rummet är alltså uteslutet för 110-rören kommer inte ens få plats under golvet och än mindre få fall.

Den uppenbara motfrågan är ju såklart varför jag inte bara bilar upp golvet för att lägga ner nya stammar, och kanske är det där det slutar. Då är så klart förutsättningarna helt annorlunda men som det känns just nu vill jag undvika det.

En handdukstork får ju troligtvis plats mellan toalettstolen och badkaret i alla fall det är ju ganska gott om plats eftersom stolen är utåtvinklad. Bra tips där, det vore tråkigt att glömma en sådan.

När det gäller vaskens placering har jag tänkt att jag i framtiden skall ha ett FTX-aggregat placerat i hörnet innanför värmepumpen, det är därför den står så pass långt ut från väggen. Fram till nu har jag tänkt att jag skall ha en servicelucka in till aggregatet under bänken och därför vill jag inte ha någon vask längst in. Men jag kan ju lika gärna placera aggregatet lite högre upp och ha serviceluckan ovanför bänknivå och på så vis kan jag flytta vasken, och det tycker jag själv blir bättre, tack för tipset. Vad gäller val av vask så blir det nog inte en så liten rund i praktiken det var bara någon jag "klickade in" i Skethup för att ge liv åt modellen.

Långt svar blev det :)


04_ap.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm... var visst lite trött imorse och blandade ihop fakta från tråden om att optimera tvättprocessen med den här tråden. :surprised::surprised:
 
Då jag själv håller på att planera ett badrum/tvättstuga med liknande mått är det intressant att följa tråden. Det som jag själv funderar över är om det är möjligt att skifta plats på tvättstugedelen och badrummet; rummet är ju uppdelat i dessa två mindre enheter. Personligen tror jag tvättstugan är mer privat (för mig) än badrummet och det kan vara skönt att dölja smutsig tvätt, tvättlinor och annat som ser trist ut. Vi har dock bara ett badrum och det skulle kännas jättekonstigt om man själv och gäster skulle passera en tvättstuga först. Bara en tanke att leka med alltså.
 
En mycket god tanke!

När du säger det kommer jag att tänka på att min granne har det just så. Ett badrum som man passerar för att komma till tvättstugan och där finns oxå en groventré.

Jag får väl säga att jag tänkt på samma saker men lite tvärt om, d.v.s. att badrummet är ett utrymme för intimitet på ett annat sätt. Exempelvis kan man med denna planlösningen duscha medan någon arbetar i tvättstugan i någon mån utan att exponera sig helt. Men det finns två sidor av det myntet helt klart.

I vårt fall ovan så känns det som att detta badrum kommer nyttjas primärt av oss vuxna som kommer ha det intilliggande sovrummet och då har det känts naturligt att man kommer direkt till kvälls/morgontoaletten när man går genom garderobsdelen som jag beskrev ovan.

Vi har redan en jättetrång toalett med dusch på entréplan, och i den långsiktiga visionen kommer en tillbyggnad av entréplan ge plats för ytterligare litet badrum samt nya sovrum för barnen och därefter kommer det befintliga på entréplan bara bli en ren gästtoalett.

Men med storslagna planer gäller det att hela tiden bygga med en tanke på "tänk om nästa etapp aldrig blir av" brukar jag resonera, så vi får se vad som händer. :)
 
Men då är jag helt med på hur du vill ha det! Men precis som du skriver måste man försöka att ligga steget före och inte låsa sig för mycket vid sina "darlings".
 
Hur gick det med badrummet? Färdigt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.