Jag håller på att fixa till några gamla stolar där tapparna är dragborrade.
Jag tillverkar utbytesdelar av ek och har hittills gjort dragpinnarna av samma material.
Det är ett litet helvete att tälja till pinnarna av möbeltorr ek kan jag berätta.
Kan jag göra pinnarna av nåt annat träslag?
 
Jag brukar ta en bit ek med rak ådring och klyver fram pinnar i lämplig storlek mha morakniv och hammare. Sen hamrar jag dem genom en stålplatta med passande hål. Jag har en LN som i filmen bygga_bo länkar till men har tidigare använt en vanlig 5mm stålplåt jag borrat ett hål i. Funkar nästan lika bra.
/B
 
Det heter dowelplate på engelska och finns för en billig peng på eBay
 
Ett alternativ är dessa pinnvässare. Fungerar som vanliga pennvässare.
Kan användas för hand eller med pinnen uppspänd i svarv.

pinnvassare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Heggeland
  • Laddar…
För dragborrning är det väldigt viktigt att pinnen har alldeles rak fiberriktning, annars går den lätt av när man hamrar in den så den drar ihop delarna. Därför är det bättre att klyva fram den än att svarva.
/B
 
Tackar för alla svar!!!
Det där med fiberriktning hade jag klurat ut, med tusan så få spillbitar av eken som blir grova nog när man klyver dem.
Jag är tvungen att ta av mina dyrbara brädor enkom för pinnarna:(
 
Funkar också bra att driva dem genom ett egenborrat hål i trä i något hårt träslag som bok eller ek när man efter klyvningen täljt till dem någorlunda. Det är ingen nackdel om den är tjock (ca 1 tum). Man får ha en extra pinne som går ledigt i och driva loss dem med eftersom de fastnar. Öppningen tycker jag funkar bäst att försänka lite. Här blir det ju inte fråga om avskalning utan snarare komprimering, men det tycker inte jag är någon nackdel, tvärtom så kommer de att vilja vidga sig lite och sitter ännu bättre i möbeln.
 
Jag fixade det. Jag borrade ett hål genom skaftet på en chucknyckel i plåt som följde med till en överhandsfräs, funkade prima.

Ämnena till pinnarna sågade jag ut 5 och 5 i bordssågen genom att såga till en avlång kloss med sidorna 3x önskat sidomått på pinnarna. När jag valde material till klossen var jag noga med att få raka fibrer.
Klossens sidor sågar jag sedan spår i med djup och bredd anpassade efter vad jag vill ha kvar som pinnämnen, resultatet ser ut som ett kryss och jag kan lätt bryta loss ämnena från varandra.

Gjorde även hyvelstöd med en vinkelrät ränna i 45 grader där jag lägger ämnet och fasar hörnen på ämnena med en blockhyvel tills de är åttkantiga så att de lättare går att driva genom hålet i chucknyckelskaftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.