"15.000:- för en E9 inkl. rör, konsoller, kablar och installation " låter toppen!!...men vilket företag erbjuder detta pris??
Ska köpa en luftpump till mitt hus snarast men man kanske skall gå på hem&villa mässan om några dagar och se om dom har någe erbjudande. Är det någon som har varit på mässan göteborg och sett några erbjudanden??
 
Petterwikman: Hade du vattenburen el för närvarande?
Innebär det att du har vattenradiatorer och en central elpatron?
Då måste det ju vara mycket mer ekonomiskt att byta ut den centrala elpatronen till en värmepump (bergvärme eller dylikt).
Den enda anledningen jag ser att man skaffar luft-luft pump är ju om man har direktverkande el och det alltså blir för dyrt/krångligt att installera ett vattenburet värmesystem.

/Gojan
 
Med vattenburen el förstår jag inte att man väljer en inverter, kräver ju en ganska öppen planlösning för att man ska få någon nytta av den, och sen.. besparingarna.. ibland lovar dom upp till 50% ;D finns många skojare, men visst har man en gammal panna från 1800 frös ihjäl och eldar med olja.. så visst..kanske..
Hade hellre satsat pengrana på en riktig värmepump, behöver inte bli så himla dyrt med rätt installatör.. ::)
 
Steff skrev:
Skall du investera i luftvp, ska du defenitivt köpa en "inverter". Alltså en luftvp som kan reglera sin kapacitet efter behovet.
Har ytterligare en bransch ändrat på ordens betydelse ?

Inverter betyder väl ändå att den går att köra åt båda hållen, d.v.s. den kan både ge värme och kyla vid behov.
 
Jag ser en anledning till att välja luft-luft-värmepump även om man redan har ett vattenburet uppvärmningssystem, och det är att den sparar in sig på betydligt kortare tid än ett bergvärmesystem.

Och så en köldmedelfråga. Ingår köldmedled i paketet, eller ingår det i montörens pris ? Är det egentligen några hinder att ha "bättre" köldmedel än orginal i en värmepump ? (t.ex. 410A ist.f. 407C som det talas om här i tråden).
 
Köldmediet ingår i princip alltid, utedelen är fylld med köldmedie i förväg, och det man gör är att vacuumsuga slangarna mellan innedel och utedel varpå man släpper på köldmediet.

Har precis stått och tittat på när dom installerat en Toshiba hemma hos mig...

NWEN
 
Jag har kollat runt efter en luft/vatten också. Vi har just vatten buren elvärme. Enligt energirådgivaren i kommunen så ska en luft/vatten betala sig på ung lika lång tid som en luft/luft och sen då ge mer besparing snabbare. Eftersom vi planerar att bygga ut också skulle en luft/vatten nog vara mer flexibelt.

Så jag får nästen fråga på nytt, vilket märke rekommenderas och vilken effekt. Är lite sugen på en 7kw CFC, har hört gott om den.
 
yxis skrev:
Är det egentligen några hinder att ha "bättre" köldmedel än orginal i en värmepump ? (t.ex. 410A ist.f. 407C som det talas om här i tråden).

Enligt kylkillen jag pratade med kan man inte ha 410 gas i luft/vattensystem pga materialen inte klarar temperaturskillnaderna, därför används 407 i sådana system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.