P
Jag har byggt hus med huscompagniet och till min förvåning har jag blivit varse om att de murat in kablaget utan först dra det i kabelrör. Är inte detta byggfusk?
 
Fusk och fusk... så länge det är kabel det handlar om, och inte lös tråd, så är det "okej"!

Billigt är det, så länge du inte vill göra någon förändring :)
 
Så hade vi i vårt NCC hus också som vi bodde i tidigare. En massa kabel som var ingjuten och kablar som låg lösa ovanpå takgipset i mellanbjälklag...
 
Det är inte fusk, men ytterst få svenska elektriker vill göra det! Det sitter i vår ryggmärg att infällt = rör/slang.
Görs det så är det en nödlösning där man går ifrån sitt vanliga förfarande.

//Patrik
 
  • Gilla
Satlover
  • Laddar…
P
Patrik_Hed skrev:
Det är inte fusk, men ytterst få svenska elektriker vill göra det! Det sitter i vår ryggmärg att infällt = rör/slang.
Görs det så är det en nödlösning där man går ifrån sitt vanliga förfarande.

//Patrik
Vilka problem kan uppstå?
 
Jobbigt om de måste bytas eller om man vill dra fler kablar i samma rör.
 
Väldigt svårt att byta kablarna...
 
Du skulle byggt med en svensk hustillverkare!
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det är något de gör på andra sidan pölen och är enligt mig väldigt dumt.

Fk och slang är billigare än EKK så förstår inte ens varför man gör det. Visst går la snabbare men problemen kommer om man borrar på en kabel som inte går att byta ut.

Fusk benämns det för de som har lite yrkes praxis iaf.
 
Ja, det är i princip byggfusk. Ett problem som uppkommer är att kablarna ligger lösa under isoleringen på vinden. Får du in råttor eller möss som gnager på kablarna, så kan reparation eller utbyte i princip inte ske. Ett annat typfel som du har på ditt hus, eftersom HusCompagniet slarvar även i denna del, är att det saknas huvudströmbrytare inne i byggnaden. Skulle olyckan vara framme, så måste du ut utomhus för att bryta strömmen i elskåpet.

Jag vet att det kommer inlägg efter detta om att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Dock är jordfelsbrytare inte felfria, de skall normalt funktionsprovas årligen, därtill är de inte avsedda att ersätta en huvudströmbrytare. Notera att en huvudströmbrytare bara kostar någon hundralapp. Således mer ovilja än ekonomi att inte leverera den från början.

Undvik HusCompagniet
 
Redigerat:
Som sagt att gjuta in kablar är tillåtet elsäkerhetsmässigt, så står det inget specifikt i upphandlingen så är det nog OK. Det husmannen säger om huvudbrytare tror jag däremot är otillåtet, det skall finnas en huvudbrytare på en elcentral.

Jag har inte riktigt fattat deras upplägg av elarbeten? Gör det detta med dansk personal så låter det för mig som brott mot ellagen. Kanske är läge att låta elsäkerhetsverket titta på företaget.
 
P
Jag har varit kontakt med elsäkerhetsverket och de uppger att det är ett absolut krav att elinstallationer måste utföras enligt svenska normer.

Föreskriften som ska följas vid nyutförande heter ELSÄK-FS 2008:1.
 
enginolo, betyder det att du håller med om att det är OK eller vad? Att man måste fälja svenska normer är ju ganska självklart men exakt vad ELSÄK-FS 2008:1 innebär är det inte många som vet.
 
P
jävla_hus skrev:
enginolo, betyder det att du håller med om att det är OK eller vad? Att man måste fälja svenska normer är ju ganska självklart men exakt vad ELSÄK-FS 2008:1 innebär är det inte många som vet.
Jag tolkat det som att det är ett lagbrott
 
Det är det INTE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.