Jag behöver riva mitt garage och bygga ett nytt. Skulle gärna förlänga det lite på bredden när man ändå har tillfället, men förlänger jag åt ena hållet så kommer jag för nära grannens tomt, och förlänger jag åt andra hållet så har jag en djupborrad brunn ett litet steg från nuvarande yttervägg.

Kan man bygga in den djupborrade brunnen så den hamnar inne i garaget? (Eller rättare sagt vad talar för att man ska låta bli? Man kan göra allt - frågan är om man verkligen ska.)

Gjutning av platta kanske försvåras, men det känns som om det blir enklare att dra slangarna till vattenpumpen (som idag står i garaget) och dessutom borde ju risken minska att smågnagare tar sig mellan brunnslocket och ner i nedstigningsbrunnen för att sedan riskera att bli fast där.
 
det ska väl gå. Du kan inte gräva ur lite och göra ett litet pumprum under garagegolvet?
 
Mats skrev:
det ska väl gå. Du kan inte gräva ur lite och göra ett litet pumprum under garagegolvet?
Det lät ju först som en god idé så får man lite extra utrymme i garaget, men sedan kom jag att tänka på att det blir ju ganska blött när man släpper på trycket i slangarna till brunnen då man tar upp dem för att spola brunnen, och då vet jag inte om jag vill ha el i närheten. Men detta kanske går att lösa på något sätt.
 
Elanslutningen kan du kanske sätta uppe i garage så är den ändan hyffsat tryggt. Sen är det väl "bara" att hitta rätt sorts pump. Finns ju sådanna som är dränkbara och elanslutna så det måste ju gå
 
Har idag en ejektorpump stående i ena hörnet av det befintliga garaget och slangar i marken till den djupborrade brunnens är ca 2 m utanför garageväggen.
 
RoTe
Ser heller inget problem. Bara fixa en vettig lucka över som är robust nog att köras över med vad som kan tänkas köras i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.