Micro skrev:
Vänster balja borde vara den så kallade reservhjulsbaljan på förarsidan.
Sitter en som en nerpressad skål/balja bakom bakhjulen.:)
Okej, mitt reservhjul sitter centrerat i bakluckan, i en "balja" - men iförsig inte relevant var baljan sitter ;) Kan inte minnas jag sett något kablage där man skall kolla.
 
Har för mig att reservhjulet satt där på tidigare Volvobilar / 140 - 240 - 740 serien. :)
 
Tror jag funnit dragkroks-elen. Satt ganska direkt intill vänster baklykta. Vill gärna få det bekräftat att det är rätt?
Vid tankröret hittade jag inga "sockerbitar" av vad jag kunde se från den lilla glipan --bara lite rost.

bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inte för draget då. Den kontakt du syftar på kopplas till eldantenn (liten svag fundering om inte denna eller en annan kontakt var för volvos ljudsystem med men kan ha fel där.)

enklast är att köra med strömtjuvar och bara koppla in dig på baklyktan om du inte orkar dra kablage fram till säkringslådan.
 
-=fullmoon=- skrev:
Det är nog inte för draget då. Den kontakt du syftar på kopplas till eldantenn (liten svag fundering om inte denna eller en annan kontakt var för volvos ljudsystem med men kan ha fel där.)

enklast är att köra med strömtjuvar och bara koppla in dig på baklyktan om du inte orkar dra kablage fram till säkringslådan.
"eldantenn" ? :) En sådan skulle jag vilja ha! (y) På min bil är det ingen el-antenn som standard. Om det nu skulle vara förberett för en el-antenn borde det då inte vara färre kablar? Jag tror det sitter 6 olika kablar/färger in i denna kontakt, känns som det borde vara till drag.
 
Äger ingen 940 för stunden men vad jag ser på bilder jag har sparat så verkar de bilar jag ha haft ha en kontakt för el-antenn grått kontaktstycka 3-4 kablar. Det svarta kontaktstycket kan isf mycket väl vara till dragkrok. Volvo säljer isf satserna fortfarande men tror att de är dyra. Så mitt råd är att besöka någon av de större bilskrotarna. Tex Jb-bildemo i Jönköping. Bara ta kontaktstycket och kabelstammen ner till dragkrokskontanten. Dragkrokskontakten bör du köpa ny om det inte medföljer en med dina nya dragkrok som förslagsvis köps på Feltema för ca 1000kr.
 
Har en fråga angående dragkrog jag med. Fick nedslag på fästanordningen till dragkroken pga rost, så nu måste jag byta hela "balken"? Fick tips från besiktningsgubben att det duger bra med biltemas, antar att det är denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Dragkrok/DRAGKROK-740760-940960-82--41644/

Någon som har erfarenhet av att byta hela kittet? Har läst något om "svetsbultar" Vad nu det är. Tips mottages tacksamt!
 
Om du inte behöver använda dragkroken kan du svetsa på en mutter och göra ny registreringsbesiktning. Kan vara det som dom menade.

Min erfarenhet är annars att det är bilens balkar som rostar upp och då hjälper det inte med en ny dragkrok.
 
Han nämnde även det med att svetsa på en mutter. Men det är inte bilens balk som är rostig, det är draget, jag fick se vart han knackade. Dragkroken är det som gör hela bilen, utan den är jag förlorad! :) Så antingen svetsa på en mutter och göra ny regbes för 450:- eller byta draget och göra en ombesiktning för 250:- Jag vill bara ha någons erfarenhet av just detta, fixar man det själv, är draget bra osv osv..
 
Det är inte bilens balkar som rostar. En kompis till mig råkade ut för detta och tvingades byta hela draget då det var rostskadat. Iof en 740 men de är väl snarlika i konstruktionen.
Om du byter draget mot ett nytt räcker det med en vanlig ombesiktning. Om du skulle montera bort draget så krävs inte längre registreringsbesiktning men eftersom du besiktat bilen med drag har du fått en anmärkning på detta som måste släckas.
 
Draget byter man snabbt och relativt smidigt. Det bör dock dras med rätt moment i bultarna. Någon svetsning vid demontering/montering behövs ej. För isf har någon varit där och pillat.
 
Helbilsgodkända personbilar som får dragkrok monterad efter 1 september i år behöver inte längre registrerings besiktigas, men på bilar som fick sin dragkrok inregistrerad i det ”gamla” systemet måste man fortfarande göra en ny registrerings besiktning ifall man tar bort kroken.
 
I princip alla bilar -97 är sällan heltypgodkända. Så är din 940 ingen 98a så är den inte heltypgodkänd.

Detta ser man lätt på transportstyrelsens hemsida om man kollar sitt regnummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.