Ska bygga fritidshus (parhus 60+60m²) i fjällen för uthyrning och funderar nu vilken form av uppvärmning man bör ha,
Min första tanke var att köra eluppvärmt vattenburet system, kanske komplettera med en vattenmantald kamin?

Luft/vatten går nog bort då det kräver en del underhåll vintertid, Bergvärme har en sån hög installationskostnad, och vid så kalla temperaturer som det oftast är där går den ändå på elpatron som tillskott.

Jag vet inte riktigt, har ni några förslag?
 
A
Jag tror nog att om man använder frostskydd i ett vattenburet system så har man störst flexibilitet
vet inte hur kallt det kan bli, men utan tillsyn ser jag en viss frysrisk
många luft/vatten kroknar ju när det blir lite kallare
annars har ju fujitsu luft/luft som klarar väldigt låga temperaturer
jag hade nog valt elektrisk golvvärme + braskamin
 
electroluxaren skrev:
annars har ju fujitsu luft/luft som klarar väldigt låga temperaturer
j
Jag betvivlar inte att vissa luftvärmepumpar "klarar" låga temperaturer men det viktiga är väl till vilken verkningsgrad. Det finns ju ganska lite "värmeinnehåll" i kall luft och det är ju ingen vits att bara köra runt värmepumpen bara för att bevisa att det "går".
Man vill ju helst få ett värmeutbyte som är ekonomiskt.?

Vore intressant om någon här på forat som har driftserfarenhet av först LL-VP och som sedan gått över till tex bergvärme eller jordvärme, helst i samma fastighet och som kunde delge oss andra sina erfarenheter m.a.p energiåtgång. (bortse från investeringskostnaderna, det kan bli en annan debatt - det är jag medveten om!):x

Förstår att berg- eller jordvärme är overkill i ett fritidshus, men vill uppmärksamma att LL-VP kanske inte alltid är så bra som reklamen säger...
 
Redigerat:
Jordvärme borde väl inte vara något problem när fastigheten är liten.

Olika luftpumpar skall man inte köra när det är väldigt kallt - vilket det låter som att det blir om det är en fjällstuga.
 
Jugend skrev:
Jordvärme borde väl inte vara något problem när fastigheten är liten.
Absolut inget problem, snarare att föredra framför luft-VP. Men andra parametrar kommer in såsom jordmån och investeringskostnader.
Jag inbillar mig att en fjällstuga har något besvärligare tomtförhållande än genomsnittet? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.