För att citera en monteringsanvisning från Defa, "Värmaren får inte anslutas till 230V innan kylarvätska ärpåfylld och kylsystemet är luftat enligt biltillverkarensanvisningar." Så visst anger de (i alla fall på de beskrivningar jag läst) att man skall lufta systemet först.
 
Tack för alla svar!!

Men det är nog som Prototypen skriver, att det var luft kvar i systemet! Jag startade aldrig bilen innan jag satte på motorvärmaren, utan jag satt på den direkt efter jag hade monterat den.

Det stod dock inget om det i monteringsanvisning, bara vart man skulle sätta den! Det är även en termostat i den som man tycker ju eventuellt kanske att den borde ha slagit ifrån....

Nä det är väl kanske bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny.....

Tack iaf :)
 
Det sitter ju en svart plastlåda på den och det brukar stå i beskrivningen att den ska monteras åt ett visst håll. Och det borde sitta en termostat i den som tillåter den att komma upp i en viss temperatur och slå ifrån om den blir för varm. Därför tror jag på något annat eftersom du även klämde på slangarna.
 
tror inte det finns termostat, det brukar vara så att värmarens effekt är anpassad till fordonets vätskevolym
 
Elkludde skrev:
tror inte det finns termostat, det brukar vara så att värmarens effekt är anpassad till fordonets vätskevolym
Det måste vara svårt att anpassa effekten så att den är lämplig vid såväl plus tio som minus trettio. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.