Hej!
Ja, titeln säger väl allt egentligen. Har bestämt mig för att skaffa larm och har fastnat för Visonics Powermaster-10. Som bekant är priserna i England betydligt humanare än i Sverige.

Dock verkar det finnas dåligt med onlinebutiker där som säljer Powermaster-serien till privatpersoner (antar att Visonic inte vill att man säljer dessa larm direkt till slutkund). Har kikat en del på securitywarehouse.co.uk men undrar om det finns andra butiker som jag missat? Jag har nämligen sett att vissa klagar på dem om nåt går fel: det ska svårt att få kontakt med dem och de kan krångla med returer. Om detta stämmer i stort vet jag inte, men ni kanske vet?

- Är Security Warehouse ok enligt er erfarenhet?
- Finns det bra alternativ?

Tack på förhand :)
 
Hejsan!

Jag köpte mitt Powermaster-10 hos Security Warehouse. Efter ett par månader slutade en fjärr fungera och efter att jag tagit kontakt med dom och dom kollat med Visonic så tog dom den på garantin. Jag var dock tvungen att skicka tillbaka den trasiga fjärren (betalade ca 40 kr i frakt) och därefter skickade dom en ny. Inget att klaga på då det är småpengar i sammanhanget.

Dom hade dock missat att skicka med ett backup-batteri till larmet, vilket skulle ingå om man köpte en extra panel. När jag påpekade detta skickade dom det utan krångel.

Är helt klart nöjd hittills med både larmet och med supporten från SW. Allt sköts via tickets på deras supportsida.
 
  • Gilla
tabugman
  • Laddar…
Tackar, då kanske det blir Security Warehouse ändå.

En annan fråga när du ändå nämner ämnet: måste man beställa batterier separat till alla enheter man köper eller följer de med?
 
Redigerat:
Det har följt med batterier till alla enheter som jag beställt.

Det kan vara bra att veta ifall du vill köper en keypad att det ingår ett par brickor, vilket inte framgick av hemsidan.

SW: "The KP-141 keypad includes 2 tags, and the KP-160 include 3 tags."
 
  • Gilla
tabugman
  • Laddar…
berberis skrev:
Det har följt med batterier till alla enheter som jag beställt.

Det kan vara bra att veta ifall du vill köper en keypad att det ingår ett par brickor, vilket inte framgick av hemsidan.

SW: "The KP-141 keypad includes 2 tags, and the KP-160 include 3 tags."
Strålande bra, tack så mycket! Ja, en KP-160 hade jag tänkt mig, men då kan jag alltså skippa packen med chicklets jag hade tänkt köpa. Där sparade du mig några hundralappar... :)
 
Sådärja, nu är larmet beställt. Det fick bli Security Warehouse :)
 
tabugman skrev:
Sådärja, nu är larmet beställt. Det fick bli Security Warehouse :)
Återkom gärna när du fått grejerna. Jag är Nyfiken på leveranstiden. Vad blev det för grejer för dig? Bara så man själv inte missar något
 
olofh skrev:
Återkom gärna när du fått grejerna. Jag är Nyfiken på leveranstiden. Vad blev det för grejer för dig? Bara så man själv inte missar något
Vad du behöver beror ju på hur ditt hus ser ut och vilka krav du har på ditt larm. Men så här ser det ut för mig:

Hus:
Enplanshus med källare.

I källaren en finns en ytterdörr där jag sätter magnetkontakt. Fönstrena är så smala att jag bedömer det som nästan omöjligt att ta sig in där, så det får räcka initialt tror jag.

Uppe har jag magnetkontakter till entrén + 2 altandörrar. Dessa kommer, tillsammans med den i källaren, vara påslagna på natten. När vi inte är hemma kompletterar 2 PIR också.

Har även beställt en brandvarnare att ha uppe (blir nog en till källaren sedan), samt en KP-160 (den där snygga panelen) att ha vid entrén. Huvudenheten (köpt med kitet i listan nedan) kommer sitta dolt och i den stoppar jag en GSM-sändare då vi har ip-telefoni.

Så här ser hela listan ut:

1*xVisonic PowerMaster 10 Kit (0-101782)
1*xVisonic GSM-350 with GSM/GPRS Connectivity (9-101686)
1*xVisonic PowerG KP-160 Silver Touch Screen Arming Station c/wProx (PG2KP-160S)
3*xVisonic Door/Window Wireless Magnetic Contact MC-302E PG2 PowerG (MC-302E)
1*xVisonic SMD-426 PG2 PowerG Wireless Smoke Detector (SMD-426 PG2)
 
olofh skrev:
Återkom gärna när du fått grejerna. Jag är Nyfiken på leveranstiden. Vad blev det för grejer för dig? Bara så man själv inte missar något
Leveranstiden är ca 5 arbetsdagar. Larmen går landvägen och jag gissar att det beror på att batterierna inte gillas av flygbolagen (har för mig att jag läste detta någonstans).

Mitt larm skickades dagen efter beställning och resten var transporttid. Du får hem grejerna med postens företagspaket.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Ni som beställer från utomlands, hur gör ni med larmskyltar/dekaler? Man vill ju gärna ha några som ser förtroendegivande ut.
 
Hej

Om man köper ett Powermaster 10 ifrån t.ex security warehouse i england, hur fungerar överföringen av bilderna ifrån en ev. kamera? När jag pratade med KLSAB om det så lät det som att det var en uppkoppling som skedde via någon sorts server, larmet skickar alltså inte direkt till mig. Kan man koppla upp dom engelska larmen till en server här i närheten?

Hälsningar

- Björn
 
bjorn_s skrev:
Hej

Om man köper ett Powermaster 10 ifrån t.ex security warehouse i england, hur fungerar överföringen av bilderna ifrån en ev. kamera? När jag pratade med KLSAB om det så lät det som att det var en uppkoppling som skedde via någon sorts server, larmet skickar alltså inte direkt till mig. Kan man koppla upp dom engelska larmen till en server här i närheten?

Hälsningar

- Björn
Enda sättet jag vet är att köpa via klsab så får man tillgång till någon server. Eller ansluta larmet till "Lövestad Larmcentral"

Prislista larmcentralstjänster

Privat (priser inklusive moms)

- Abonnemangskostnad larmmottagning :80kr/mån

- Tilläggstjänst bildverifiering: 0kr/mån

- Anslutningsavgift 250kr
 
bjorn_s skrev:
Hej

Om man köper ett Powermaster 10 ifrån t.ex security warehouse i england, hur fungerar överföringen av bilderna ifrån en ev. kamera? När jag pratade med KLSAB om det så lät det som att det var en uppkoppling som skedde via någon sorts server, larmet skickar alltså inte direkt till mig. Kan man koppla upp dom engelska larmen till en server här i närheten?

Hälsningar

- Björn
Jag köpte mitt Powermaster utan PIR-cams eftersom jag redan har annan kameraövervakning, men om jag tolkat saken rätt så krävs det mycket riktigt ett abonnemang om man vill kunna kolla kamerorna live i realtid. Om du inte har ett abonnemang så kan bilderna däremot mailas till dig vid larm.

Så här säger Vikinglarm om Powermaster-10:
Bildlarm

PowerMaster-10 kan ta en bild på inkräktaren och skicka bilden till valfri e-postadress. MMS skickas ej.
Detta ger en klar och tydlig indikation på vad som händer.

Ansluts larmet till en larmtjänst eller vaktbolag kan bilden skickas till dem via GPRS.

och KLSAB:

Ovanstående lösning kräver inte abonnemang till någon Larmcentral, bilderna som bifogas mailet är enbart för larmverifikation. Du kan INTE logga in till servern för att se bilder i realtid, ENDAST LARMVERIFIERING.


Jag ser dock inte varför en "engelskt" larm inte skulle kunna kopplas mot en svensk larmoperatör. Det borde gå alldeles utmärkt och så länge de har en PowerManage-server från Visonic så kan du säkert få bildverifiering på samma sätt som på ett larm inköpt i Sverige.
 
Redigerat:
tabugman skrev:
Om du inte har ett abonnemang så kan bilderna däremot mailas till dig vid larm.
Jag tolkar det ändå som att man måste ha tillgång till någon server för att ens få bilderna mailade.
Och har man inte köpt larmet via en svensk återförsäljare som har tillgång till server så måste man skaffa en larmtjänst från "Lövestad Larmcentral" som verkar vara den enda larmcentralen som tillhandahåller mailtjänsten till privatpersoner.

Eller är jag ute och cyklar? Kan Powermaster maila ut bilder vid larm utan någon server men behöver server för att se bilderna live?
 
rodak skrev:
Eller är jag ute och cyklar? Kan Powermaster maila ut bilder vid larm utan någon server men behöver server för att se bilderna live?
Jadu, nu blev jag också osäker. Vad som verkar vara klarlagt är att man iaf inte behöver något abonnemang hos ett bevakningsföretag. Så här skriver Protexus i fetstil:
Man behöver inte vara ansluten till någon larmcentral (t.ex. Securitas) för att få bildsekvens via e-post.

http://www.protexus.se/PowerMaster-10.htm

Däremot ska jag låta det vara osagt om försäljarna (Protexus, KLSAB osv) konfar larmet för användning mot IPMP-server de har tillgång till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.