Status
Tråden går ej att kommentera.
bamsejon skrev:
Man ska väl leva också? Bygg ett hus för runt 5 mille, det får man ett kanonfint hus för, fullt funktionellt. Resterande pengar, res och lev. Ta ledigt från jobbet och va med era barn.
Nu framgår det ju dock inte hur TS skaparens ekonomi ser ut generellt! hon har kanske 100 miljoner att leva för och har tex redan skänkt ytterligare 100 miljoner till välgörande ändamål :))!

Det är ju bara till att gratulera TS för hennes oändliga möjligheter att skapa ett helt fantastiskt boende.
Som så många andra redan har påpekat så är det väl en god ide att leta rätt på en riktigt vass arkitekt, identifiera era önskemål gällande stil och behov mm.
Hade själv kanske funderat lite extra på det här med havet, stigande havsnivå och hotet med stranderosioner.
Men som någon annan så fyndigt skrev, kanske den där Glenn Hysén byggnaden hade funkat okej... Förutsatt att du får bygglov dvs ;-)).

Lycka till!
 
Seriöst eller inte så är ändå frågan intressant. Många trådstarter här på forumet handlar om dåliga hantverkare eller människor som frågar hur stort hus man kan bygga för en månadslön.

Att då vända på frågeställningen och i princip ta bort pengabegränsningen så kan man ju börja spåna på ett hus med andra egenskaper. Personligen tycker jag följande aspekter vore intressanta att läsa andras tankar om:

1. Vilka hantverkare skulle man vilja välja om man kan välja vem man vill? Vem gör den snyggaste trappan i ek och vem lägger finaste kaklet i badrummet?
2. Miljövänlighet/självförsörjning är oftast dyra lösningar idag. Hur bra kan det bli? Solceller + vätgasframställning + bränsleceller för kontinuerlig energiförsörjning?
3. Komfort och automation av hemmet. Aldrig mer dammsuga eller putsa fönster. Det sköts automatiskt. Hur långt har vi kommit här? Kan man köpa en robot i Japan som serverar pannkakor på morgonen, viker tvätt och dukar bordet?

Endast fantasin sätter gränserna.
 
  • Gilla
Ella och 1 till
  • Laddar…
Jag skiter i det här fallet i helheten och går direkt på detaljerna:
-Mathiss. Eller, ja, hiss överhuvudtaget. Kanske från garaget i källaren?
-Kassaskåp inbyggt i en vägg (du måste ju ha lite kontanter hemma för oförutsedda utgifter).
-Ett entresolplan (mkt cool arkitektonisk detalj).
-En jävligt snygg trappa inomhus. Inte vilken trappa som helst duger när man ska slå på stort.
Obs! Jag driver inte med er. Det här är saker jag skulle ha om jag fick chansen att skapa fritt.
Jag återkommer ifall jag kommer på mer.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Glöm inte garaget!
Vi har sett ett och annat snyggt garage, här på BH.
Garage-Apartment-Floor-Plans-Ferrari.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
För att välja kompetenta och duktiga hantverkare för varenda pryl, det gör nog detsamma hur mycket eller lite pengar man har...
 
Bygg en hamn för Noaks ark.
 
Många roliga inlägg eller........... Men vad är en havstomt? Tomt med egen strand vet jag men havstomt,tja kanske bygga en ubåt om det nu är ett område på havet,det finns väl proffs på ubåtar i Skåne.
 
Är det bara jag som tycker att TS verkar tappat intresset för sin egen tråd...?
 
Herr Hysteres skrev:
Är det bara jag som tycker att TS verkar tappat intresset för sin egen tråd...?
Nej, det har vi nog märkt lite till mans/kvinns.

Huvudsaken är väl att vi får lite roligt. Ett avbrott i den grå vardagen :)

Blunda och se den obrutna havshorisonten,
och det lilla slottet där gräset tar vid innanför sanden...

Ett litet bord med cocktails i solnedgången, osv :rolleyes:
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Östlund skrev:
Hade jag haft dom pengarna hade jag byggt ett riktigt ballt Passivhus.
Instämmer. Mina fiktiva 50 mille skulle gått till bra och hållbara tekniska lösningar.
Jag begriper mig inte på folk som slösar med jordens resurser bara för att dom har råd. Ännu mindre begriper jag mig på folk som skryter med det. Det är mina barns framtid som blir fattigare och tristare.
bjolo360 skrev:
... så du inte behöver oroa dig för elräkningen menar du... :D
Tycker bjolo360 att det är roligt att betala elräkningar? Tycker bjolo360 att Vattenfall förvaltar pengarna jag betalt för el väl genom att investera i brunkol?

Självklart måste man som överklass resonera som Batman: "jag är onödigt rik, hur kan jag ifrån denna situation göra världen bättre?" Genom att bekämpa brott slår han minst två flugor i en smäll: 1) han gör Gotham city tryggare 2) han befäster sitt berättigande som aristokrat och möter därmed på ett konstruktivt sätt hotet från underklassen.

TS borde göra som Batman. D ä mina 50
mille
 
Då får väl TS börja med att bygga en hemlig Batcave då.
Det kan väl kosta 10 mille att bygga, och så 40 mille för att tysta ner alla inblandade, "få bort" bygglovritningarna ur kommunens arkiv, osv...;)
 
Redigerat:
Svårt att få det personligt med nya pengar tycker jag. Gamla fastigheter innehåller ju alltid mer charm och kvalitet som man inte kan få idag.

5000 kvm tomt låter lite också.
 
Jugend skrev:
5000 kvm tomt låter lite också.
Testa Stockholm... där är 5000 kvm enormt stort... :)
 
Stenolofanders skrev:
Tycker bjolo360 att det är roligt att betala elräkningar? Tycker bjolo360 att Vattenfall förvaltar pengarna jag betalt för el väl genom att investera i brunkol?
...bjolo360 tycker nog bara om att skojja lite ibland kanske....:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.