Hur svårt är det att göra det jag skriver om i rubriken. Det jag har nu är en liten toa med wc och handfat. Där finns nu ett vattenburet element, golvet är ganska kallt då i källaren under inte är så varm... Endast en bastu som används alldeles för sällan. Utrymmet är ca 1,5 x 2 meter.

Kan jag lägga in vattenburen golvvärme där själv och hur svårt är det att koppla bort elementet för att istället koppla in golvvärme? :surprised:

Bila, gjuta, lägga klinker osv osv har jag gjort tidigare, men hur kopplar jag in golvvärmen själv?
Klarar man det, Bilder ja tack :D
Jag har möjlighet att låna pressverktyg samt frysmaskin, men hur utför man själva kopplingen, jag behöver ju ingen separat pump då det är så liten yta.
 
Buuzzz skrev:
Kan jag lägga in vattenburen golvvärme där själv och hur svårt är det att koppla bort elementet för att istället koppla in golvvärme? :surprised:

, jag behöver ju ingen separat pump då det är så liten yta.
En golvvärme slinga skall ha en mycket lägre framledningstemperatur jämfört med radiatorer. Därför måste du ha en separat circ.pump / shunt och termostat till denna slinga.
Tänk på att inga kopplingar får döljas i golv eller vägg utan att det finns en inspektionslucka
 
roland53 skrev:
En golvvärme slinga skall ha en mycket lägre framledningstemperatur jämfört med radiatorer. Därför måste du ha en separat circ.pump / shunt och termostat till denna slinga.
Tänk på att inga kopplingar får döljas i golv eller vägg utan att det finns en inspektionslucka
Räcker det inte med att jag använder mig av den befintliga termostaten? Det är så liten yta.
 
Hur hade du tänkt att hantera den högre radiatortemperaturen som du då släpper in i golvslingan när termostaten öppnar?
 
Kopplar du systemet med en termostat så kan du blanda returen på golvvärmen med inloppet från radiatorn så slipper du massa dyra lösningar och får ner temperaturen på slingan.
 
huggan skrev:
Kopplar du systemet med en termostat så kan du blanda returen på golvvärmen med inloppet från radiatorn så slipper du massa dyra lösningar och får ner temperaturen på slingan.
Det är väl inte returen på golvvärmen som nyckeln, det gäller att ha en lägre framledningstemp på golvvärmen :confused:
 
Är inte LK's M5 i princip en radiatorventil?

Då borde väl TS göra som han tänkte?
 
blackadder skrev:
Är inte LK's M5 i princip en radiatorventil?

Då borde väl TS göra som han tänkte?
Ja, om han har ett 2-rörs radiatorsystem så funkar det enl. mont.anvisn. men inte i ett 1-rörs radiatorsystem.
 
Lysande, tack för era svar, nu ska "Mr Hilti1000" få börja jobba :cool:
 
blackadder skrev:
Är inte LK's M5 i princip en radiatorventil?

Då borde väl TS göra som han tänkte?
Nej, M5an är en termostat med inbyggd returtemperaturbegränsare.
Det är en sådan man bör använda.

Men visst kan det funka med en vanlig termostat också. Med betong o klinkers så är det ju inget som går sönder.
 
Kanske funkar med en anläggningstermostat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.