Har ett dilemma, har svårt för att bestämma mig om jag skall satsa på Festool eller Bosch. Är såklart medveten att det enbart är jag själv som kan göra valet. Men har jag tänkt på alla fördelar/nackdelar?

Först lite om mig själv. Bor i marklägenhet, så inte överdrivet mycket snickrande med huset. En önskan finns att i framtiden skaffa "riktigt" hus, men realistiskt ligger det 3-5 år fram i tiden gissar jag.
Har upptäckt att det är kul snickra, men än så länge på rätt så enkel nivå. Så i huvudsak kommer verktygen att användas till att snickra med närmsta tiden.
Ekonomiskt finns ej möjligheten att plöja ner massa pengar och skaffa alla verktyg direkt. Men vill nog köpa kvalitet före enklare som måste bytas inom snar framtid. Därav att jag väljer mellan Festool eller blåa Bosch. Har idag ett antal gröna Bosch maskiner och är egentligen generellt nöjd med vad jag har, så kommer inte i första hand byta befintliga maskiner. Utan i första hand nya maskiner som jag inte har.
Närmsta inköp är en sänksåg och lite längre fram en dammsugare.

Fördelar Festool:
* Bättre systemtänk
* Mer hängivna användare, dvs mer information
* Säkerheten på sänksåg (klyvkniv)


Fördelar Bosch:
* Marginellt billigare,oftare erbjudanden
* Blått är "snyggare" än grönvitt/grönsvart
* Kanske lättare att koppla ihop med mina gröna Bosch (kommande dammsugare)?
 
Nog tycker jag att blå Bosch är mer än marginellt billigare än Festool. Även om man jämför Festool och Bosch i Tyskland så vill jag påstå att Bosch är avsevärt billigare.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Shakula skrev:
Har ett dilemma, har svårt för att bestämma mig om jag skall satsa på Festool eller Bosch. Är såklart medveten att det enbart är jag själv som kan göra valet. Men har jag tänkt på alla fördelar/nackdelar?

Först lite om mig själv. Bor i marklägenhet, så inte överdrivet mycket snickrande med huset. En önskan finns att i framtiden skaffa "riktigt" hus, men realistiskt ligger det 3-5 år fram i tiden gissar jag.
Har upptäckt att det är kul snickra, men än så länge på rätt så enkel nivå. Så i huvudsak kommer verktygen att användas till att snickra med närmsta tiden.
Ekonomiskt finns ej möjligheten att plöja ner massa pengar och skaffa alla verktyg direkt. Men vill nog köpa kvalitet före enklare som måste bytas inom snar framtid. Därav att jag väljer mellan Festool eller blåa Bosch. Har idag ett antal gröna Bosch maskiner och är egentligen generellt nöjd med vad jag har, så kommer inte i första hand byta befintliga maskiner. Utan i första hand nya maskiner som jag inte har.
Närmsta inköp är en sänksåg och lite längre fram en dammsugare.

Fördelar Festool:
* Bättre systemtänk
* Mer hängivna användare, dvs mer information
* Säkerheten på sänksåg (klyvkniv)


Fördelar Bosch:
* Marginellt billigare,oftare erbjudanden
* Blått är "snyggare" än grönvitt/grönsvart
* Kanske lättare att koppla ihop med mina gröna Bosch (kommande dammsugare)?
Som du själv skriver kan du jbara själv bestämma.

Jag har i stort sett bytt ut alla mina Makita, Dewalt och Blå Bosch mot Festool av 4 anledningar:

1
Systemtänket, såg, fräs mm passar på samma skena, plug-it, samma dammsugaranslutning, Centrotec mm

2
T-Loc är guds gåva till hantverkare som släpar omkring på grejerna konstant.

3
Jag tycker Festool gör bland de bästa maskinerna på marknaden.

4
Jag är dum i huvudet och har fått för mig att alla verktyg måste ha samma färg!
 
  • Gilla
Tegell och 2 till
  • Laddar…
Jag har både blåa bosch och festool maskiner samt en del andra märken. Inga maskiner jag prövat kan konkurrera med festool och jag har varit i byggbranschen i trettio år och prövat åtskilliga maskiner!
 
Varför måste man hänga upp sig på ett märke? Är det inte bättre att köpa "bästa" maskin för varje ändamål och behov.
 
  • Gilla
Rikardalbers och 3 till
  • Laddar…
Det enda argumentet för mig är damm upptagningsförmågan och där är festool överlägsen alla andra tillverkare i dagsläget. Och håller man på i en lgh så måste det ändå vara värt att titta på en extra gång tycker jag. Men det är flera tillverkare som börjar titta på det mer och mer vilket är bra.
Angående systemtänk att fräsen passar på samma skena som sågen tex är inte allt. Det har väl mer eller mindre flera stora tillverkare. Det riktigt unika är väl än så länge plug-it kontakten, men för att det skall fungera optimalt så bör man då ha slangen med inbyggd elkabel och den är då självklart inte billig. Går förvisso att tillverka själv efter en fin beskrivning här på BH.

Festools systemtänk är en väldigt bra försäljnings argument från Festool som i verkligheten kanske inte är så användbart som reklamen vill gälla, för det går att lösa på andra sätt.

Pär
 
Tack för alla svar än så länge, uppskattar det.

Nimajneb skrev:
Varför måste man hänga upp sig på ett märke? Är det inte bättre att köpa "bästa" maskin för varje ändamål och behov.
Jo det kanske du har rätt i och det är möjligt det blir så. Exempelvis multifunktionsverktyg är väl Fein eller Bosch vettigast. Men ser en fördel att ha alla maskiner i samma lådsystem. Men lådor går att köpa löst med insatser.

pär h skrev:
Det enda argumentet för mig är damm upptagningsförmågan och där är festool överlägsen alla andra tillverkare i dagsläget. Och håller man på i en lgh så måste det ändå vara värt att titta på en extra gång tycker jag. Men det är flera tillverkare som börjar titta på det mer och mer vilket är bra.
Angående systemtänk att fräsen passar på samma skena som sågen tex är inte allt. Det har väl mer eller mindre flera stora tillverkare. Det riktigt unika är väl än så länge plug-it kontakten, men för att det skall fungera optimalt så bör man då ha slangen med inbyggd elkabel och den är då självklart inte billig. Går förvisso att tillverka själv efter en fin beskrivning här på BH.

Festools systemtänk är en väldigt bra försäljnings argument från Festool som i verkligheten kanske inte är så användbart som reklamen vill gälla, för det går att lösa på andra sätt.

Pär
Vi bor i en marklägenhet med eget garage, så håller i huvudsak till där. Är som ett hus, men utan yttre underhållsansvar. Sedan har mina föräldrar en stuga, där det fixas en del. Är praktiskt att kunna flytta med sig det som behövs på ett vettigt sätt.
Bosch (eller andra märken) har naturligtvis också ett visst systemtänk, men med bättre menar jag att det känns som Festool tagit det lite längre. Exempelvis LR32 som jag tycker verkar väldigt smart.
Sedan är det så för att få fördelen av att kunna använda fräs, såg och så vidare på samma skena så krävs det att jag väljer samma märke på åtminstone vissa prylar.

Som det lutar nu är det Festool gällande sänksåg och sedan se var man hamnar med senare inköp. Den är också billigare än Bosch motsvarande så det känns inte fel (£295 på ffx).
 
LR32 kommer i Boschutförande 'snart'.
FSN RA32 heter det då, 800 eller 1600mm skena.
:)
 
Jag håller med tidigare skribenter om att systemtänket är överdrivet. De "system" som är mest viktiga att tänka på så vitt jag ser det är förvaring och batterier.

Jag handlade på mig sänksåg, den lilla fräsen och en dammsugare från Festool nyligen (och en syslite, och lite annat jox...), men om man är ärlig så är det skönaste mest att dammsugaren passar som en smäck. Samt att det är näst intill dammfritt att köra, då jag bor i lägenhet och så kommer göra de närmsta åren.

För mig var systainer-systemet en riktigt stor selling point också, då jag som sagt bor i lägenhet och inte har så mycket förvaringsutrymme. Med så fina verktyg så kan man ju inte ha dem i förrådet, utan man måste ha dem i lägenheten och då är det väldigt skönt med enhetliga lådor och därmed möjligheten att stuva optimalt. Det är dock inget argument för specifikt Festool, Boschs L-Boxx är säkert lika bra. Samt ett svagare argument för dig med eget garage.

Allt detta är givetvis mest rationaliseringar för att köpa verktyg som jag vill ha. Det finns också tidigare trådar att läsa ang systemtänket och det överdrivna i det. Jag kommer nog exempelvis inte köpa en sticksåg från Festool utan gå på Mafell. Att köra sticksågen på skena känns som ett inte speciellt kritiskt...
 
Ämnet känns lite som en "Aftonbladet-eller-Expressen-fråga"........

Båda märkena har sina anhängare och är bra och dåliga på olika saker samt fungerar alldeles utmärkt båda två...
Säger jag som troligen aldrig kommer att äga någon Festool maskin, om inte någon kommer att rea den eller "kastar" den efter mig. Vilket antagligen är lika sannolikt som det kommer finnas två torsdagar på i en vecka.
Nu låter detta kanske lite "negativt" men jag förstår inte att "alla" måste äga Festool grejer när det finns så många olika märken på elverktyg i alla prisklasser. Resultatet blir väl knappast bättre med en Festool maskin....... möjligen (väldigt säker) dyrare....

Det är lite som "Miele anhängarna" bland vitvarorna, har man inte det så kan man inte laga mat eller tvätta......
 
Frågan går förstås inte att svara på men är likafullt förmodligen det viktigaste beslutet du kommer att fatta i verktygsväg. Jag valde festool. När jag valde hade inte Bosch någon sänksåg så hade det varit idag hade det nog varit svårare. Så här i efterhand har jag insett att jag lade alldeles för lite tid på just märkesbeslutet.

Jag tycker om att alla verktygen har samma färg och att dammsugaren passar. Jag gillar plug-it. En fördel med starka varumärken är som kvalitetsstämpel. Jag skulle förmodligen få bättre total verktygspark billigare genom att göra en utvärdering av alla maskiner på marknaden varje gång det ska köpas något. Nu slipper jag det och oftast är grejerna bra. (Någon som vill köpa en carvex förresten?)

Personligen funderar jag just nu på att köra Bosch på grovverktyg. Sedan festool samlat in protool under samma tak skulle jag kunna få enhetlighet även där men jag är inte säker på att festool är tillräckligt konkurrenskraftiga.
 
Jag tror väldigt få här skulle ifrågasätta att det finns en Festool-sekt. Väldigt få skulle nog ifrågasätta att det köps verktyg av en kvalitet som överstiger det som "behövs".

Det finns en aspekt av det som inte är uppenbar, som jag har direkt erfarenhet efter förra helgens hemmafix: när man har så bra maskiner så kan man inte skylla på någon annan. Väldigt skönt att veta att felet är ens eget när man fuckar upp :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Precis så tänker jag, då jag INTE är snickare till yrket, så kan jag inte skylla på verktygen/utrustningen när nåt går åt helvete.
Jag pysslar gärna, och bygger, men då vill jag lägga ner tiden på det jag tänkt göra, och inte bråka med nå maskiner/verktyg som är lite oprecisa eller bråkiga på annat sätt.

Om det är klokt eller inte står var och en fritt att avgöra.
Sen kan man ju ha sämre intressen än elverktyg (för jag antar att de blir använda hos alla nån gång). :)
 
jonmo skrev:
Det finns en aspekt av det som inte är uppenbar, som jag har direkt erfarenhet efter förra helgens hemmafix: när man har så bra maskiner så kan man inte skylla på någon annan. Väldigt skönt att veta att felet är ens eget när man fuckar upp :)
Vilket iofs är ett själ gott som något att satsa på meec ;)
 
gockemannen skrev:
Vilket iofs är ett själ gott som något att satsa på meec ;)
Verkligen inte. Det är inget att skämta om. Handöverfräsen jag köpte av det märket var så taskigt konstruerad att jag blev tvungen att returnera den. Bottenplattan satt helt snett och var dessutom vind! Tacka vet jag min OF 1010.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.