Jag börjar närma mig slutet på min första badrumsrenovering. Kakel och klinker är satt och nu är det dags att foga, blir dock inte riktigt klok på om jag kan köra hårdfog överallt eller om det ska vara mjukfog i golv-vägg-vinkel eller vägg-vägg-vinkel?

Efter att ha läst på forumet tycker jag man hittar alla varianter...

Om det funkar undviker jag gärna mjukfog i möjligaste mån. Huset är ett gammalt trähus från tidigt 1900-tal och badrummets väggar är en mix av timmervägg, uppreglad vägg och murstock.

Tar tacksamt emot alla åsikter! :)

Glömde skriva att vi har fasat kakel,känns lite extra lurigt att få till en rimligt snygg mjukfog då (?), några tips? Försökte ladda upp bild men lyckades inte med mobilen.
 
Redigerat:
morotsman skrev:
Jag börjar närma mig slutet på min första badrumsrenovering. Kakel och klinker är satt och nu är det dags att foga, blir dock inte riktigt klok på om jag kan köra hårdfog överallt eller om det ska vara mjukfog i golv-vägg-vinkel eller vägg-vägg-vinkel?

Efter att ha läst på forumet tycker jag man hittar alla varianter...

Om det funkar undviker jag gärna mjukfog i möjligaste mån. Huset är ett gammalt trähus från tidigt 1900-tal och badrummets väggar är en mix av timmervägg, uppreglad vägg och murstock.

Tar tacksamt emot alla åsikter! :)
Nu är jag ingen badrumsbyggare men med timmervägg osv hade jag nog valt en mjukfog, av bra kvalitet, inte Byggmax eller liknande
 
Mjukfog i alla vinklar eftersom det där är risk att hårdfogen spricker pga rörelser.

Använd maskeringstejp för att få en jämn fog (som tas bort precis efter fogning).
 
T
Skippa silikonen till en början och se istället om det skulle spricka i framtiden, behöver inte göra det. Har själv hellre en hårfin spricka än en snuskig silikonrand:thumbdown:
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
tank77 skrev:
Skippa silikonen till en början och se istället om det skulle spricka i framtiden, behöver inte göra det. Har själv hellre en hårfin spricka än en snuskig silikonrand:thumbdown:
Är absolut sugen på att testa med hård fog. Går det att lägga på mjukfog i efterhand om det visar sig spricka mycket eller måste man i så fall kratsa ur den hårda fogen först?
 
Det går bra att lägga på i efterhand så länge det är fettfritt och rent.
 
tank77 skrev:
Skippa silikonen till en början och se istället om det skulle spricka i framtiden, behöver inte göra det. Har själv hellre en hårfin spricka än en snuskig silikonrand:thumbdown:
Kan bara instämma...

Undvik mjukfogen så mycket det bara går för är det något som blir fult är det mjukfog...ganska snabbt också...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.