Hej

Ska lägga klinkers ca 1m2 i hallen som sedan skall övergå till parket. Har aldrigt lagt klinkers förut. Vad ska man tänka på. Alla tips tacksamma.
 
Bob_the_builder
Hmm, det finns ett antal nybörjarguider såväl på internet som i bokform. Där kan man få många värdefulla tips. Ett av de viktigaste är dock att planera läggningen ordentligt. Mät, räkna och fundera på hur plattorna ev ska skäras för att det ska bli snyggt. När du börjar lägga så ska du inte stryka ut mer fix (sättbruk) än du klarar av att täcka inom ca en kvart.
 
Här är lite tips:

- Ha riktiga verktyg så att du får fina snitt i plattorna (går oftast att låna i kakelaffären)
- Blanda inte för mycket fix, det blir inte bra efter 3 timmar
- Centrera plattorna, dvs de plattorna mot väggarna på motstående sidor skall vara ungefär lika stora (om detta är en öppen yta vill säga)
- Ha ett vattenpass till hjälp så att du får samma höjd på plattorna
- Gå en bit ifrån ibland för översikt, så ser du lättare ifall det är rakt.
- Undvik att gå på plattorna det första dygnet.

Vid fogning
- använd plasthandskar!
- Om klinkerplattorna inte är glaserade, så var noggrann med den första avtorkningen så att foget inte sätter sig så hårt.



Lycka till.
 
Tänk på övergången till parkett också, att det antingen är en elastisk fog eller att du har en täcklist som under den har en springa för parkettens rörelse.
 
började lägga klinkers idag,
behöver kapa av ca 1 cm av en platta.
Går det att göra med klinkersskäraren eller gör man det men den rondell?
 
jazze82 skrev:
Går det att göra med klinkersskäraren eller gör man det men den rondell?
Det går mycket lättare med en rondell eller kakelkap.
 
Det enklaste, snabbaste samt det bästa resultatet får du om du använder kakelskäraren.
 
Jag har en fråga angående kakelkap/skärare, ska jag köpa en motordriven eller en med en ritsrulle där man sedan knäcker plattan?

Det är ganska mycket som ska kaklas/klinkras, totalt är det kanske 200kvm väggar/golv.
 
Jesca_j skrev:
Jag har en fråga angående kakelkap/skärare, ska jag köpa en motordriven eller en med en ritsrulle där man sedan knäcker plattan?

Det är ganska mycket som ska kaklas/klinkras, totalt är det kanske 200kvm väggar/golv.
Det kan helt bero på min astronomiskt stora oförmåga men jag har aldrig riktigt kommit överens med dessa kakelknäckare. Det blir skit hur jag än gör. Åk till Bauhaus och köp en billig skärare för en 5-hundring. Den funkar bra. Eller ännu hellre: Köp en som är alldeles för bra på Jula (3500sek) och sälj den när ni är klara. Så skulle jag göra med facit i hand. Inte för att den enkla maskinen inte funkar utan för att ni känner er som proffs efter 25 kvm och då ställer ni högre krav på maskinerna.....
 
Som sagt använd en utan motor(dvs. ingen vattenkap).
Sen är det bara att lära sig hantera den alt. fråga någon som kan visa hur den ska användas.
200 kvm låter mkt för en som aldrig lagt plattor... Vart är det tänkt att ni ska kakla/klinkra?
 
Det är ett badrum (golv/väggar), en toalett (golv/väggar), hallgolv, del av köksgolv, ovanför diskbänk, stooort garagegolv, tvättstugegolv.

Totalt mellan 150 och 200kvm.
Så det är bättre att satsa på en handjagare än en motordriven kap?
 
240013_c.jpg

Jo den såg ju bra ut.....(inte för att jag har en aning, men saker med motorer är ju alltid skojigt)  ;D

Priset var inte så himla avskräckande heller.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.