Status
Tråden går ej att kommentera.
Jäderberg skrev:
Är tråden verkligen seriös?
Nej.
Måste de vara det :p
 
Bygg ett hus som är självförsörjande på energi vetja :)
 
Bygg ett 40 meter högt torn i form av Glenn Hysén....
 
  • Gilla
Ella och 8 till
  • Laddar…
T
Jäderberg skrev:
Är tråden verkligen seriös?
Ja, och nu har tråden blivit attackerad med avundsjuka sossar:p

Mitt tips till TS, fly landet och sök asyl i Norge..........
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Hade jag haft dom pengarna hade jag byggt ett riktigt ballt Passivhus.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Jag skall försöka var allvarlig. För 50 mille bygger du 2500-5000 kvm. Det kostar nämligen cirka 10-20 tusen per kvadrat att bygga. I den här prisklassen förhandlar man pris. Det innebär att du kan bygga ett plan över hela tomten och det får du inte. Så, du behöver inte 50 mille. Som många sagt, kolla först vad du får bygga och prata sedan med en arkitekt.

För ett privatresidens skall det mycket till för att man skall gå över 500kvm, börjar kännas opersonligt då. Ok, max 1000 kvm men sedan är det bara löjligt om vi inte snackar kombinerad bostad/kontor
 
...sen är ju också frågan - vad får du bygga på en havstomt?
Finns där byggnad idag, eller är den obebyggd? Är den obebyggd kan du se dig i stjärnorna efter bygglov med tanke på dagens strikta regler kring strandskydd. Skulle sälja en obebyggd havstomt, men snacka om att jag blev "avsnoppad" när tjänstemannen på samhällsbyggnad säger att "du får inte ens klippa gräset på den tomten pga strandskyddet".
 
Hade jag haft en havstomt och i princip mer pengar en bygglov tillåter, så hade prio ett för mig varit att bygga så högt jag bara får. Sen hade jag lagt kök, matrum, vardagsrum och sovrum överst mot havet.
 
Att bygga hus för 50 mille är imho på gränsen till äckligt. Varför lägga ner så mycket pengar på en bostad, när man kan få en extremt fin villa för 5-10 miljoner med pool och annat? Spara pengarna och se världen istället, eller kanske till och med skänk en slant till bättre behövande. Till katastrofoffren i Filippinerna t.ex. Eller varför inte en kombo? Åk dit och hjälp till... Förutom att betala för läget så är så är villor i den klassen mer skrytbyggen än bekvämt boende.
 
Har man 50 mille så frågar man väl inte vad för hus man skall bygga på ett forum, då anlitar man väl ett gäng med arkitekter, inrednings-arkitekter, trädgårdsmästare, byggingenjörer.mm eller det kanske bara är jag men jag tror att denna fråga är ställd bra för att provocera folk!?
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Men om man nu leker lite med tanken nu när vi har chansen ;-)
Garage inklusive bilar, då blir inte huset så stort.
En original GT40 och en Lämplig -60tals Ferrari, så blir det bara ett Hjältevadshus.
 
  • Gilla
Ella och 2 till
  • Laddar…
M
Det här känns som en sådanhär situation: "-men alla ger ju samma råd, va tråkigt!" "-Vet du, vi skriver att vi har helt sjukt mycket pengar att bygga för, då kanske vi får roligare tips!!!"

...
 
Redigerat av moderator:
Avsätt 5 mille till vardera barn, ta 5 mille var till att leva o umgås, res med era barn..köp ett hus för 10 mille och spar resten till er själva :) ....och köp en cool bil....
 
Östlund skrev:
Hade jag haft dom pengarna hade jag byggt ett riktigt ballt Passivhus.
... så du inte behöver oroa dig för elräkningen menar du... :D
 
Har haft privilegiet att få besöka några av de så kallade fina och påkostade gårdar/villor/lantgårdar i varierande utförande. i många fall så har jag blivit besviken, man kan lägga 75 mille eller 23 mille och få lika dåliga utförande och opersonliga kåkar oavsett hur mycket det kostar. alla har olika smak, det måste man respektera. men vill man lägga stålarna på ett datoriserad helautomatisk pälskyl, eller ett fullfjädrat garage som ligger i två etage så varför inte, kanske gäst rum till alla sovrum. man kan räkna ut ofantligt många utförande om man vill göra av med kosingen. Problemet ligger nog att få till det personliga boendet, om man bortser från pengarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.