Hojt!

Har ett rör som sticker upp på taket som tidigare varit till ett expansionskärl som nu är borttaget. Monterade en TV-antenn på taket i somras och förde genom antennkabeln genom denna. Nu till hösten så visade det sig dock när jag var på vinden att det var blött på isoleringen under röret. Mao bör man ta bort röret och täcka hålet med.. takpapp?

Finns det något annat smart sätt som man kan dra antennkabeln genom taket utan att riskera läckage?
 
Vet inte om det är smart, men jag kan konstatera att min antennkabel går längs skorstenen, bakom plåten som ansluter mot yttertaket. Verkar vara tätat med någon mjukfog just där.
 
Det kommer hit en takläggare under veckan, få se vad han säger, ska nämna att det kanske kan gå att dra det under skorstensplåten.
 
Ta bort expansionskärlet för igenom antennkabeln genom hållet i råsponten efter expansionskärlet täck hållet med papp så blir det bra. Att få mellan antennkabeln mellan skorstensplåten som är monterad är extremt svårt oftast monteras skorstensplåten efter antennkabeln vid såna här fall
 
Menar du att jag skulle kunna ta bort röret, sedan dra antennkabeln i hålet för röret och efter det täcka över hål (och kabel) med papp?
 
bamsejon skrev:
Menar du att jag skulle kunna ta bort röret, sedan dra antennkabeln i hålet för röret och efter det täcka över hål (och kabel) med papp?
Ja det kan man om det gäller tegeltak vilket jag antog att det är. Om det är ett papp tak med bara ytpapp går det inte.
 
Har du en "droppböj" på koaxialkabeln så att vatten en kan följa med in?


Förut hade jag min antenn på gavlen men togbort den. kabeln gick ut genom ventilations gallret. Numera ligger antennen på vinden och jag har då inte märkt någon skillnad efter att jag plockade ner den mer än att huset blev renare på taket. Både före och efter en helrenovering av taket så funkar det minst lika bra för mig. tegelpannor förövrigt.
 
Ja det är tegelpannor, eller betongpannor för att vara mer precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.