Hallåj!

Håller på att budgetrenovera pannrummet som tidigare varit garage.

För 5 år sedan stod i pannrummet en kombipanna där den tidigare ägaren till 90% eldade med olja. Den är numer borttagen och en fin bergvärmepump står där nu. (Den absolut bästa investeringen någonsin)

Eftersom det inte kommer in en massa skräp, och vi har tagit bort oljetanken, har jag nu börjat renovera och plockat bort grejor.

Till min förskräckelse märker jag att det i ett hörn längst bort i rummet har lossnat färg och att grunden bakom är fuktig. Jag har skrapat bort den mesta av den lösa färgen och satt dit en luftavfuktare tills vidare.

Jag är dock inte alldeles förvånad, hörnets utsida är en gräns för suterängvillan, alltså gräns för jordmassor och luft. Har även haft en hel del problem med stuprännan som väldigt lätt blir igensatt pga en fetingbjörk som står på gården.

Vad är det bästa för att avlägsna fukten? Fälla björken? Bör jag gräva upp jorden på utsidan av björken och dränera om? Bygga om stuprännan?

Är det dumt att använda en luftavfuktare? Bör jag kanske ha nån kupévärmare där istället? Eller kanske komplettera med en?

Hur länge bör man fukta av innan man kan måla?
 
Du ska nog inte måla förrän du har 100% torrt och då med en färg som "andas".
För att få torrt måste du ta bort orsaken till fuktproblemet.
Jag skulle satsat på kontroll av stupränna och dräneringsrör. Växtrötter kan ha satt igen dräneringen. Björkar är ena törstiga rackare och letar sig gärna till dräneringsrör.
Du skulle kanske också kolla så att det finns fuktskydd mellan jord och husvägg tex platonmatta.
 
Om inte björken hänger över hustaket eller är i vägen är det väl synd att fälla den.

Ta bort silarna i hängrännorna, som stoppar löven från att åka ner i stuprören, och sätt in såna här i stället nere vid marken:
26764_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då svämmar inte hängrännorna över och blöter ner jorden närmast grundmuren.

http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...angrannor/utkastare-renstratt/26764/renstratt
 
Ah, såna där renstrattar ska jag införskaffa. Vette katten om jag kan gräva nu och kontrollera när tjälen ligger i jorden, kanske bäst att vänta till våren. Efter att ha kört luftavfuktaren ett dygn är det redan torrare i hörnet, bör man komplettera med en kupévärmare tro?
 
Angående björken så börjar den bli enormt stor, den är otroligt vacker, men nu går det snart inte längre att hissa flaggan då björken står i vägen. Gräsmattan blir väldigt dålig då den suger i sig vatten och näring. Jag har stått i valet och kvalet sen vi flyttade hit (5 år sedan). Praktiskt, ja, ta bort den, men hjärtat vill inte :) Har dessutom pollenallergi och att gå ut på våren är inte alltid det bästa när man har en sån stor björk på tomten.
 
Det första du då bör göra är ju att se över dräneringen som verkar otillräcklig om det kommer in fukt...
Innan du gjort det lönar det sig inte mycket att börja fixa på insidan men då är det puts och diffusionsöppen färg (s.k. putsfärg) som gäller.
 
Tack, jag ska se till att försöka gräva ut det imorgon redan. Du har rätt, även om jag är "nästan" säker på att det inte är fel på dräneringen under takrännan bör jag även kontrollera att så inte är fallet.
 
DSC_0558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på insidan
DSC_0559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På utsidan så här, längst nere så verkar putsen sitta löst när man knackar på den, skulle tro att det beror på vattenavrinning från stuprännan.
DSC_0560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter platonplatta / dräneringsmatta längst hela vägen mot den del som är murad

Kan jag förbättra detta på något mer sätt förutom att fixa avrinningen från stuprännan?
 
bamsejon skrev:
längst nere så verkar putsen sitta löst när man knackar på den, skulle tro att det beror på vattenavrinning från stuprännan.

Kan jag förbättra detta på något mer sätt förutom att fixa avrinningen från stuprännan?
Ja,jag sätter en peng på att problemet härstammar från stuprännan :(
 
Du kan ju också fundera lite över det faktum att en stor björk kam dricka uppåt 300 liter vatten om dagen. Så om du tar bort den kanske du bör dränera mer också.
 
  • Gilla
bamsejon
  • Laddar…
True
 
Nu när jag tittar på bildena så syns det rätt tydligt att det är stuprännan som är den skyldige, dessutom, observera "smutsen" på stupröret som stämmer överrens rätt bra med "träffytan" på väggen.
DSC_0559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan nog sätta en peng på att stupRÖRET slutar direkt under marken och saknar anslutning till dagvattensystem.
Förmodligen får du aldrig väggen 100% torr.
Försök att kontrollera om stupröret är ansluten till dagvattenledning eller stenkista.
Takavvattningen ska absolut INTE sitta ihop med dräneringen gör den det så får man garanterat en blöt vägg.

För att snygga till insidan skulle jag ta bort färgen och löst sittande puts och sedan putsa om och måla med silikatfärg.
Fredrik
 
Hur kan jag kontrollera på ett hyfsat enkelt sätt vad stupröret är anslutet till? Förutom att fråga tidigare ägare?
 
Normalt sätt så borde det finnas en anslutnings/spolbrunn någonstans där du kan öppna, spola vatten i stuprännan och se om det kommer vatten i denna brunn.
Om inget vatten, kolla även från några andra stuprör för att konstatera att du tittar i rätt brunn.
Om du får vatten från andra stuprör men inte från den med problem.
Ja, då kan du vara säker på att den inte är ansluten korrekt.
Har du tur så finns det även en inspektionsbrunn för dräneringen.
Gör samma test där, om du då får vatten i denna brunn är något riktigt galet.
Du ska inte få vatten i dräneringsbrunnen när du spola i stuprännor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.