Y
Håller på med nya badrummet. Vad jag inte tänkte på i början var att dagens kommoder oftast har eluttag i sig. Så elektrikern drog el till spegelbelysningen.

Tror ni han kan komma tillbaka och lyckas dra el ner till handfatet med utan att behöva öppna upp väggen?

Iofs, detta är ytterväggen så kanske inte så bra att ha sönder den byggplasten vid isoleringen.
 
Detta skall väl iofs en elektriker, men liknande övningar är det som imponerar med elektrikers hantverk. Att hur j-igt det än ser ur så kan de alltid krångla fram kablar.
 
Han drar ju bara kabeln på utsidan huset såklart..
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Är det kortlat?
 
Det är nog inga problem.

Elektrikern kan tex borra ett hål för en ROT-dosa (även passande nog kallad Senil-Dosa ;) ) vid kommoden och sedan släppa ner en kabel inne i väggen från lampan.

Alternativt kan man spåra och spackla in en godkänd kabel i väggen, men få elektriker brukar vilja göra så.
 
Y
Badrum, känns inte bra att spåra/spackla då med tanke på tätskikt.
Inte kortlat. Inte fint att dra utifrån.
Elektrikern lyckades dra flexrör utan öppna väggen sist gång, men då var inte innertaket uppsatt. Borde iofs inte vara någon skillnad att lyckas dra nu mot då.
 
Beror på väggen, är det öppet inne i väggen går det att ta hål för en rotdosa, senildosa m fl namn och pilla in en slang.
 
Yrrol skrev:
Håller på med nya badrummet. Vad jag inte tänkte på i början var att dagens kommoder oftast har eluttag i sig. Så elektrikern drog el till spegelbelysningen.

Tror ni han kan komma tillbaka och lyckas dra el ner till handfatet med utan att behöva öppna upp väggen?

Iofs, detta är ytterväggen så kanske inte så bra att ha sönder den byggplasten vid isoleringen.
Ring honom på måndag vet ja, det är omöjligt att lämna ett seriöst svar på denna fråga.:)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Håller på med nya badrummet. Vad jag inte tänkte på i början var att dagens kommoder oftast har eluttag i sig. Så elektrikern drog el till spegelbelysningen.

Tror ni han kan komma tillbaka och lyckas dra el ner till handfatet med utan att behöva öppna upp väggen?

Iofs, detta är ytterväggen så kanske inte så bra att ha sönder den byggplasten vid isoleringen.
Du har väl inte ångspärr och tätskikt?
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte redigt vad du frågar efter?

Har du en lampa på väggen eller i taket? för alla kommoder med uttag jag har satt har anslutit på samma plint som belysningen ovanför spegel/hylla.
 
Y
-=fullmoon=- skrev:
Jag förstår inte redigt vad du frågar efter?

Har du en lampa på väggen eller i taket? för alla kommoder med uttag jag har satt har anslutit på samma plint som belysningen ovanför spegel/hylla.
kommod och spegelskåp, tomrum mellan dessa. elkontakter i båda.
Har ett rör utstickandes från väggen vid spegelbelysningens blivande plats. Vill dra ytterligare rör därifrån och ner till kommoden.
 
Yrrol skrev:
kommod och spegelskåp, tomrum mellan dessa. elkontakter i båda.
Har ett rör utstickandes från väggen vid spegelbelysningens blivande plats. Vill dra ytterligare rör därifrån och ner till kommoden.
Är det bara OSB och gips eller är det tätskikt på väggarna också? I såfall går det ju inte att fiska slang utan att punktera det.

//Patrik
 
E
Nästan omöjligt i en badrumsvägg, som är isolerad. Hur man än gör blir det pannkaka av det. Jag skulle öpnnat väggen och göra om tätskiktet den lilla biten.
 
Svårt att fiska i en vägg med isolering.Går ju givetvis med en rätt så styv böjfjäder eller locket från en kabelkanal. Dock Tror jag att den bästa av alla världar är att öppna upp väggen.
 
Y
Är det några lagar som hindrar än att dra en synlig kabel vidsidan om spegel och kommod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.