Vilken mått brukar normalt vara standard när man ska byggarna. är det 45x120mm? 150mm? eller är det 170mm?
För takstolar har jag för mig är iallfall 170mm?
ska ifall göra ett garage på 8.2x7m, blir nog en del såna. =)
 
Det finns ingen standard.
Annat än bredden på reglarna, 45 mm :)

Dimensionen i övrigt beror nog mer på hur man vill isolera än på bärförmåga.

Och takstolarna låter du med fördel takstolsfabriken dimensionera åt dig.
 
Bredden är som sagt 45mm, den finns standardmått med 25mm intervall, dvs 45x70, 45x95, 45x120 osv.
Stående väggreglar brukar nuförtiden ofta vara 170, 195 eller 220mm, men det är såklart inga krav på detta. Däremot ställs det krav på energihushållning så isoleringen behöver ofta vara upp mot 240mm. Ofta korsreglar man väggarna, ibland både ut och invändigt. Detta ger flera fördelar, du bryter köldbryggorna som reglarna utgör, du får tjockare väggar/mer isolering, du kan skapa ett "installationsutrymme" invändigt där du kan dra el utan att behöva perforera den diffusionstäta plast som oftast finns i ytterväggarna.

Slänger in en exempelbild från vårt bygge.
45x170 stående reglar, korsreglar med 45x70 ut och invändigt. På bilden har en del av den yttersta 70mm isoleringen kommit på plats, ett varv vindduk är också uppsatt.
120711 isolering dag 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så jag skulle t.ex kunna köra på säg 150mm eller 170 reglar sen två tumme två utan på för att kunna spika ytterpanelen på och sen två tumme två som vanlig invändigt?

sen lixom, isolering, är det väldigt stor skillnad hur mkt man har som säga?

standard längden på dem är 2.7m eller? och om man har en vägglängd på 8,2m och man har 600mm mellan blir väl ungefär 14 st alltså?

en fråga, vad är skillnaden på PLANHYVLAT V:A 45X45MM och KORTREGEL 45X45MM 2.48M och vilken används egentligen?
 
Redigerat:
The_Nyll skrev:
Så jag skulle t.ex kunna köra på säg 150mm eller 170 reglar sen två tumme två utan på för att kunna spika ytterpanelen på och sen två tumme två som vanlig invändigt?
Ja, 145mm är närmaste standarddimension, tex på träguiden.se finns exempelbilder över vanliga väggkonstruktioner.

The_Nyll skrev:
sen lixom, isolering, är det väldigt stor skillnad hur mkt man har som säga?
Vet inte om jag förstår frågan, men visst är det väldigt stor skillnad om man har 45mm eller 310mm.

The_Nyll skrev:
standard längden på dem är 2.7m eller? och om man har en vägglängd på 8,2m och man har 600mm mellan blir väl ungefär 14 st alltså?
Om frågan gäller reglar så är standardlängderna 2.7 till 5.4m med 3dm intervall.

The_Nyll skrev:
en fråga, vad är skillnaden på PLANHYVLAT V:A 45X45MM och KORTREGEL 45X45MM 2.48M och vilken används egentligen?
Längden är skillnaden, kortreglar är främst anpassade för att regla (stående) innerväggar.
 
Köp t. ex. 145x45 längd 4800 mm och kapa till 2x2400 mm så blir det minimalt med spill.

Då får du takhöjd strax över 2,4 meter. Det kanske skulle passa?
 
tack svar och tips. tar gärna emot såna.

nja jag tänkte nog mer när det gäller isolerings frågan att finns de inte en gräns att nu är det max på isolering och alla övriga man lägger på är onödig gör ingen nytta, om du förstår hur jag menar.

Blir det billigare att dela dem på två än om man skulle som säga köpa dem i den längd dem har och sen köra på den takhöjden?
Men 2.4 meter i höjd kanske passar, jag lär väl inte bli så kunnig eller så skruva så mycket med bilar att ska behöva lyfta upp dem tro. =/ men lite skriuvande hade jag tänkte hålla på med och lära mig mer.
 
Du måste nog justersåga reglarna även om du köper "rätt" längd.
Det får ju inte skilja mer än någon mm för att det inte skall se tokigt ut.
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
...
Slänger in en exempelbild från vårt bygge.
Ursäkta för lite offtopic.
Men Gabbe, du har lite då och då skickat upp sköna bilder från ditt bygge. Jag har fått för mig att du valt en del trevliga, frestande, lösningar.
För visst var det du som t.ex. först fäste upp plasten på väggarna innan mellanbjälklaget kom på plats, på "konsoler" på ytterväggarna?

Har du någon tråd här eller hemsida någonstans där bygget är lite mer beskrivet och avbildat?
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
Vilken mått brukar normalt vara standard när man ska byggarna. är det 45x120mm? 150mm? eller är det 170mm?
För takstolar har jag för mig är iallfall 170mm?
ska ifall göra ett garage på 8.2x7m, blir nog en del såna. =)
Hur varmt har du tänkt ha i garaget, och hur mycket pengar per år tycker du det är värt att hålla den värmen.
Detta bestämmer hur breda reglar du måste ha.

Och den klenaste möjliga dimension bestäms av din snözon, ev last på övervåning/vind, takmaterial, höjd på ytterväggarna, vindlast.
Ja det är nog de kraftigaste dimensionerande faktorerna.

Men vi börjar med värmen, ska du värma upp garaget så är det troligt att det blir önskad mängd isolering som blir dimensionerande.
Så, hur varmt ska du ha, och alltid eller bara då och då vid mek?
 
Mikael_L skrev:
Ursäkta för lite offtopic.
Men Gabbe, du har lite då och då skickat upp sköna bilder från ditt bygge. Jag har fått för mig att du valt en del trevliga, frestande, lösningar.
För visst var det du som t.ex. först fäste upp plasten på väggarna innan mellanbjälklaget kom på plats, på "konsoler" på ytterväggarna?

Har du någon tråd här eller hemsida någonstans där bygget är lite mer beskrivet och avbildat?
Ja, det stämmer, jag plastade väggarna innan bärlinorna för mellanbjälklaget skruvades upp.
Jag blandade erfarenhet från ett tidigare lösvirkesbygge, inspiration från byggahus.se, råd från svärfar (snickare) med lite ingenjörsanda och det gav en del lite ovanliga lösningar i ett annars traditionellt lösvirkesbygge.

Det finns, eller fanns, en blogg om bygget, dock slutade frugan att uppdatera den i somras, fast då var iof det mesta färdigbyggt.
Du kan hitta länken till bloggen högst upp här: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/60613-hemsidesstrangen-57.html
 
Om man går till värmen där så behöver ju inte vara allt för varmt när man inte är där och när man är där räcker det ju med värme så man inte fryser när man är utan jacka och mössa, kanske räcker med max 15 grader när man är där? eller kanske lägre? och lite lägre när man inte är där. ..
 
Mikael_L
OK.
Ja i dina kläder skulle jag nog välja minst 145x45 då som stående reglar.
Det bör räcka till för vikten av taket (om det är ett garage i ett plan med kallvind).
Och för säkerhets skull kollade jag lite snabbt upp i träguiden.se och det verkar ju gå bra. Det är väl inte snözon4 någonstans i Dalarna, vad jag vet:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181

Kolla gärna runt på den sidan, den kan ge dig väldigt många bra svar på en massa funderingar.

Med 145mm isolering i väggarna kan du säkert värma upp till 8-15° hela tiden utan att helt ruinera dig, men elräkningen kommer dock kännas om du har ekonomi som "vanligt folk".

Isolerar du mer, så blir det lite dyrare nu, men billigare varje år sen.
Jag har 120mm i väggarna på vårt garage, jag ångrar mig ibland att jag inte tog i lite mer.
Nu står garaget kallt, men skulle jag få för mig att börja värme det framöver så kommer elräkningen göra ont. :confused:

Bestämmer du dig för att isolera mer så kan du börja med att slå en 45x45 horisontellt på utsidan, insidan eller bägge sidorna, och få dit 45mm eller 90 mm extra isolering.
45mm extra = 31% extra isolerat och 31% energibesparing. Så du ser att det kan ganska snabbt löna sig.

Utsida eller insida skulle jag personligen låta bestämmas av några saker typ:
Vilken grundkonstruktion, L-element = fördel med korsreglad utsida.
Stående eller liggande panel
infälld el eller utanpåliggande el.

Vill du ha ännu mer välisolerat än 190/235mm så blir det till att öka på dimensionen på den stående regeln, till 170, 195 eller 220 mm.

Sen kan man konstruera väggen på en massa andra exotiska vis, dubbelreglad vägg med isolerat mellanrum, lägga cellplast och eller västkustskiva på utsida/insida osv osv.

Men ska du hålla det enkelt (förstagångsbyggare) så blir en vanlig vägg med ev korsregling bra.
 
Redigerat:
Dalarna.

Jag skulle nog valt 145 + 45 mm.
Ta inte till i underkant. Det ångrar man nog alltid efteråt :)

Är det något som är bäst när det går långsamt så är det elmätaren.


Ooops, Mikael_L hann före som vanligt :)
 
Redigerat:
"Med 145mm isolering i väggarna kan du säkert värma upp till 8-15° hela tiden utan att helt ruinera dig, men elräkningen kommer dock kännas om du har ekonomi som "vanligt folk"."

Jag hade iaf tanken antingen 150mm eller 170mm, sen hade jag tänkt på utsidan 45x45mm eller 70mm reglar för att spika ytterpanelen, där kan man väl ha lite isolerng sen på insidan vanliga 45x45mm.

Och det där med vind, ska ha så lite som möjligt till utrymme där och så låg takhöjd som möjligt som säga där. ska ändå inte användas.

sen hade jag en tanke om de gick att stöd köra värme med solceller, men kom och tänka, man kanske inte tjänar så mkt på de, är ju inte så mkt sol vintertid t.ex.

Sen måste jag ändå ställa en fråga till dem som har lite koll, ytan 8.2x7m då, minus de väggarna tar, är det lagom stort för att kunna förvara en bil på en sidan men ändå kunna få plats med att meka lite på andra.? iaf man måste in där vintertid och kanske har nån finbil som man inte vill ut med t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.