Hallåjsan!

Har planer på att bygga om toalett, dusch och bastu till ett stort badrum nere i källaren.

Totalt pratar vi om ca 20 m2. Som det ser ut idag så går man först in i en "hall", med dörr till höger in till toaletten där det även står ett handfat. Tar man dörren rakt fram så finns där en dusch, samt en dörr till där inne till höger där man går in i bastun.

Det är extremt många dörrar och rätt trångt.

Tanken är att riva alla väggar, även bastuväggarna, flytspackla och lägga kakel och klinkers över hela rummet. Min fru är halvfinne så naturligtvis ska jag även bygga upp bastun igen, dock tänkte jag använda en "hörnbastu" med eventuellt glasdörrar.

Rummet är beläget på källarplan, två av väggarna kommer vara betongväggar samt då även golvet.

Vad bör jag tänka på? Speciellt med tanke på att det ligger direkt mot grund och jag naturligtvis inte vill ha fuktproblem. Är t.ex. golvmärke bra att ha för att undvika fukt, eller kan det ge omvänd effekt?

Idag är det våtrumsmatta direkt mot betongen, inga fuktproblem såvitt jag vet, men det kan knappast vara bra i längden. I bastun är det betongplatta.
 
Är det platta på mark så är det bra med klinker, gärna små så du får mycket fog där plattan kan andas. Golvvärme är inget alternativ!
Mot yttervägg ska man inte ha fuktspärr och inte på golvet heller förutom runt golvbrunnar (1 m i diameter) och i duschutrymme och ca. 20-30 cm utanför duschutrymme. Bäst är att använda duschkabin förstås och inte utsätta golvet alls för väta (annat än skurborste).

Ligger bastun mot yttervägg hade jag byggt den som en fristående "låda", altlså helt utan kontakt med någon yttervägg. Ligger den mot innerväggar är det vanlig bastuväggskonstruktion som gäller. Klinker på golvet där är helt ok men eftersom det finns finsk påbrå i huset anar jag att det ska kastas vatten i bastun och att den ska fuktas ordentligt före badet och då skulle jag även bygga upp golvet så hela bastun är som en box som står fritt i rummet.
 
Tack för mycket goda råd.

Precis som du föreslår så har jag planerat för en duschkabin i rummet, tanken är att lägga klinkers och kakel i hela rummet, sedan att precis som du säger, bygga bastun som en liten låda. En vän till mig har byggt nytt där de byggt bastu, där består bastun av i princip några dörrar samt en vägg ut mot dusch, bakomliggande är kaklet som är i resten av badrummet.

Misstankarna om golvvärme antar jag är korrekt, att man snarare drar in fukten? Jag är hyfsat säker på att golvplattan är isolerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.