Har någon erfarenhet av att använda vibrobalk till garageplattan vid gjutning?Skall vara ett alternativ för att få en jämn och fin platta.

//P
 
Jag körde med vibrobalk (min första och enda gjutning) och konstaterade att det måste var det enklaste sättet för oss amatörer.
Slätt och fint direkt.
Jag körde med en 4 metersbalk och lade en avdragsregel (använde ett 16 mm A-järn) i mitten. Kan man få hem en balk i "fullängd" så är det förmodligen ännu bättre. Fanns i längder upp till 11 meter där jag hyrde. Hyrkostnad 2-400 Kr.

Lycka till!   :)

/Linus
 
Tusen tack Linus!

Fick ett tips om det här men hade aldrig hört talas om det innan.Har själv en platta på 5.40x6.70 och har funderingar på en 7 meters vibrobalk och efter att jag hört din erfarenhet så kanske man skall satsa på det eftersom det är min första platta med *L*.
Behövs något mer verktyg som minivibro och långskafftad skrapa tex.

Får börja kolla upp det här alternativet ordentligt nu.

Tack än en gång Linus och har fler tips om det här så är det bara att skriva.

//P
 
Då var datumet bestämt liksom att jag kör med vibrobalk.

Finns det något speciellt jag bör tänka på som tips när jag gjuter med balken eller är det bara att dra den försiktigt över plattan ,en gång eller fram och tillbaka?.Behövs minivibro till kanterna eller räcker det med en bräda att trycka till med och blir ytan såpass jämn att man inte behöver göra några efter justeringar med en skrapa eller liknande?

//P
 
Jag har för mig att man skall undvika att använda själva formen och stödja på - i alla fall om det är såna där kantelement man har som form - fast du kanske har snickrat ihop själva formen själv...

Förresten - kan man dra balken direkt på kantelementen eller är jag ute och cyklar där..?? Någon.?
 
Hört samma som Styx
vibran slår sönter cellplastelement
stabilt spikad form går bra
Skall själv förhoppningsvis gjuta i slutet av veckan och blev rek lesarmetoden. Gå omkring med en "lasermätarstav" och med vibratorstav låta betongen flyta ut till rätt nivå, så som beskrivits här tidigare.
dock stor platta 10x15m och cellplastelement

Men ffa så har alla starkt rekommenderat proffshjälp, tyvärr har jag inte fått tag på nån ännu.
Men det finns väl flytspackel ::)
 
Alternativet vore ju att regla upp något utanför formen som man drar balken över..

Det ställs ju inte alls samma krav på en sådan konstruktion som på själva formen i och med att den bara skall bära vibrobalken..
 
Körde med vibrobalk på cellplastelementen, la långa plattjärn uppe på kanterna som balken fick glida på, fungerade bra.
Hade lite otur med vädret, det började naturligt vis att regna fast SMHI sa att det inte skulle bli regn på gjutdagen. Inköp av stooor presenning är att rekomendera om man inte vill ha en platta som ser ut som månens yta! Den klibbar fast litegran men jag hade hyrt helikopterslip som tog bort märkena som blev av pressen.
Jag slipade plattan med ganska länge så den blev blank och fin, helnöjd med resultatet!
 
Blev inte plattan lite högre än formen då.?
 
Jag gjorde fall i garaget så balken lutade marginellt in mot mitten.
Fallet ordande jag med hjälp av långa plattjärn som jag vägde in från kanten till golvbrunnen några dagar innan gjutning. Plattjärnen lade jag i små högar av handblandad grovbetong så att sidorna på plattjärnet hölls fast av betongen.
När det var dags för gjutning av plattan så fyllde upp ena halvan i taget och drog över vibrobalken så därför blev plattan inte högre än kantelementen.
Hade två kompisar med mig, en gick med vibratorstav före balken och två drog balken + betongbilsföraren som sköte flödet från bilen.
 
S Styx skrev:
Jag har för mig att man skall undvika att använda själva formen och stödja på - i alla fall om det är såna där kantelement man har som form - fast du kanske har snickrat ihop själva formen själv...

Förresten - kan man dra balken direkt på kantelementen eller är jag ute och cyklar där..?? Någon.?
Du kan punkta vinkel järn o dra balken på🤗
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.