Jag skulle vilja byta ut trappan som är gulnad furu med brun filt till en ny. Trappan är u-formad och jag hade gärna haft två raka trappdelar med en platå mellan. Takhöjden på bottenplan ligger på 240 så det är väl nån standardtrappa som passar antar jag. Min fråga är nu hur ett sånt här kalas skulle kosta? Jag har liksom ingen aning om det kostar 10 000 eller 100 000.....nån som kan ge en ungefärlig summa?
 
Oj.....det kan dra iväg en hel del alltså......

Är det ingen som har byggt en egen trappa? Klarar man det själv eller krävs det en hel maskinpark till det?
 
Beror väl på. För oss var det enklare att beställa bitar av en snickare och sedan bygga räcken etc själv.
 
Min ena systers svärföräldrar byggde sin själva.Men dom har som du säger en hel maskinpark..
Jag hade nöjt mej med deras "provisoriska" :Dsom han slängde i hop tillfälligt undertiden dom byggde...
Men allt går bara man vill och är envis och noggrann ;)
 
Hej vi köpte en snygg trappa från ett lokalt trappsnickeri på Orust, 13, 000 kr .
billigast att göra så o då kom han och mäte upp när det var dags för att tillverka den.
// Goerana
 
Jag har nyss byggt en egen trappa. Kostade ca 3000:- i material inkl. färg å skruv. Fast jag rev den gamla försiktigt, och hade de gamla delarna som stöd för minnet. Inte så besvärligt faktiskt, men det har väl tagit ca 80 timmar. Maskinparken består av cirkelsåg, skruvdragare, planslip, sticksåg och elhyvel, förutom handverktygen.
Bilder finns här: http://web.telia.com/~u19511076/bilder/
nästan alla bilder hör till trappbygget.
 
:surprised: Verkligen imponerande att du lyckades få ihop trappan med den verktygsparken! Bra jobbat Lurvnos!! :D
Hade du en 5:a i träslöjd? ???
 
Tack Immobil *blush*
Inte i någon stund önskade jag mig faktiskt någon större snickerimaskin, det behövdes inte. Stegen är av 28x120 slätspont som jag limmade och planslipade, så rikthyvel var onödigt. Sättstegen är limfog 18mm, bara å såga ut. Jag valde material efter de förutsättningarna jag hade, visst hade jag kunnat gjort egna limfogsskivor till stegen osv, men då åtgår större maskiner.  Möjligen kunde en överhandsfräs varit bra till urtagen i limträstolpen, men 4 timmar med ett vasst stämjärn gick lika bra. Har nog alltid kommit bra överens med trä. Roligaste momentet var att basa (ånga å böja) eklisten för nedersta steget.
Btw, såg i senaste Vi i Villa om trappbyggen; en formel för steghöjd och -djup, typ 2 stegdjup+ 1 steghöjd = 650mm eller nåt, minns ej exakt. Bra formel för att få en lättgången trappa. jag hade bara en aning om att desto djupare stegen är, desto lägre höjd ska det vara, så det blir lika långa kliv. Det syntes på min gamla trapp; där det svänger blir stegen djupare på mitten än de raka, och steghöjden minskade då med 2 cm.

Edit; trappformeln lyder:
"2 steghöjder + 1 insteg skall vara 630 mm +/- 20mm"
/Lurvnos med tidningen i näven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.