Hej alla kunniga människor!

Vi har flyttat in i ett hus byggt 1955, och det är dags att se över ventilationen. Idag finns ventilationsrör (i original) dragna till de flesta rum. Systemet är tänkt att fungera med självdrag. Oljepannan är dock sedan 10 år tillbaka ersatt med bergvärme.

Ett skäl till att vi vill se över ventilationen är att det finns svartmögel på råsponten på vinden. Vad jag förstår kan det bero på att det läcker fuktig luft från bostadsdelen upp på vinden och / eller ventilationen är bristande.

Nu finns ju ventilationsrör redan på plats, så min tanke var att sätta en ventilationsfläkt på vinden för att få lite bättre drag i systemet.

Idag finns pax-fläktar installerade i badrum och tvättstuga. Dessa är monterade i mynningen till de befintiliga ventilationsrörern.

Och nu till frågorna:

Finns det risk att pax-fläktarna tycker in fuktig luft i ventilationssystemet så att den kommer ut i övriga ventilationsmynningar pga övertryck?

Är det bättre att göra hål i tegelfasaden och leda ut paxfläktarna direkt?

Eller kan jag strunta i paxfläktar om jag har en central fläkt på vinden?

Tacksam för snabbt svar eftersom vi bygger om badrummet och vill bestämma om det skall tas hål i fasaden innan kaklingen görs.
 
Jag skulle satsa på takfläkt som drar i rören som går till badrum och tvättstuga och skippa pax fläktarna. Har du som jag rör i eternit så kan du detta vara problemet, dvs att rörskarnavrna inte är helt täta. Har du en skarv på vinden kommer den fuktiga luften tryckas ut genom skarven eftersom du som sagt trycker den fuktiga luften idag.

Befintliga rör i andra rum skulle du ju kunna överväga att använda till FTX ventilation.
 
Akahigi
Om du har en takfläkt eller fläkt på vinden gör det väl inget om paxfläktarna går in i ventilationen. Då kan du också sätta frånluftsvärmepump eller ftx senare. Leder du ut luften så åker värmen ut också, permanent. Någon gång kanske du vill återvinna.

Så tänkte jag göra :)

Tänkte först sätta takfläkten på en tyristor med två lägen, plus en timerknapp. Då kan jag trycka på 30 min maxfläkt när man duschar. Och ha något slags normalflöde annars.

Typ:
http://www.soliduct.com/takflakt-tks-400c-svart/p-1749.htm

Och

http://www.soliduct.com/transformator-vrde-15/p-1629.htm

Sen typ en vanlig Eljotimer på väggen.

Blir väl typ 5000kr eller så...
 
Akahigi
Dsl skrev:
Jag skulle satsa på takfläkt som drar i rören som går till badrum och tvättstuga och skippa pax fläktarna. Har du som jag rör i eternit så kan du detta vara problemet, dvs att rörskarnavrna inte är helt täta. Har du en skarv på vinden kommer den fuktiga luften tryckas ut genom skarven eftersom du som sagt trycker den fuktiga luften idag.

Befintliga rör i andra rum skulle du ju kunna överväga att använda till FTX ventilation.
Precis. Skrev min post samtidigt... :)
 
Om man har självdrag har man inte ventilationsrör utan luften tas in genom ventiler eller allmänt otäta fönster mm och sugs ut genom skorstenen. Om man slutar använda skorsten sugs ingen luft ut och ventilationen fungerar inte.

På din beskrivning låter det som om att någon börjat installera mekanisk ventilation men inte gjort klart eller någon inte haft en aning om hur det skall fungera. PAX-fläktar skall skicka ut luft mer eller mindre direkt. Om de trycker luft från badrummet in i ett rör som mynnar ut på vinden så är det jättefel.

Om du har rör dragna är en lösning med centralt ventilationsagreggat på tex vinden att föredra. Särskilt om det finns rör för tilluft så att det går att installera värmeåtervinning (FTX) .
 
pelle242 skrev:
Om man har självdrag har man inte ventilationsrör utan luften tas in genom ventiler eller allmänt otäta fönster mm och sugs ut genom skorstenen. Om man slutar använda skorsten sugs ingen luft ut och ventilationen fungerar inte.

På din beskrivning låter det som om att någon börjat installera mekanisk ventilation men inte gjort klart eller någon inte haft en aning om hur det skall fungera. PAX-fläktar skall skicka ut luft mer eller mindre direkt. Om de trycker luft från badrummet in i ett rör som mynnar ut på vinden så är det jättefel.

Om du har rör dragna är en lösning med centralt ventilationsagreggat på tex vinden att föredra. Särskilt om det finns rör för tilluft så att det går att installera värmeåtervinning (FTX) .
FTX är lyx ventilation men är helt underbart att ha. Vilken temperatur har du på Binnen på bergvärmen? Ett alternativ är att installerar en frånluftmodul så återvinner du värmen på frånluften och ökar verkningsgraden på bergvärmepumpen.

Rekommenderar annars denna länk
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/

// Fredrik
 
Ja, jag tror nog att det kan vara eternitrör. De är inte runda av spiro-type utan rektangulära i genomskärning, med lite rundade kanter. Min tankte var att det kanske också kan tryckas ut fuktig luft i övriga rummen om man paxfläkten är igång.
 
pelle242 skrev:
Om man har självdrag har man inte ventilationsrör utan luften tas in genom ventiler eller allmänt otäta fönster mm och sugs ut genom skorstenen. Om man slutar använda skorsten sugs ingen luft ut och ventilationen fungerar inte.

På din beskrivning låter det som om att någon börjat installera mekanisk ventilation men inte gjort klart eller någon inte haft en aning om hur det skall fungera. PAX-fläktar skall skicka ut luft mer eller mindre direkt. Om de trycker luft från badrummet in i ett rör som mynnar ut på vinden så är det jättefel.

Om du har rör dragna är en lösning med centralt ventilationsagreggat på tex vinden att föredra. Särskilt om det finns rör för tilluft så att det går att installera värmeåtervinning (FTX) .
Jag tror att det är några badrumsbyggare som helt enkelt satt en paxfläkt på den befintliga ventilationsmynningen i badrummet. Detsamma gäller dock tvättstugan/duschen i källaren.

Kräver FTX att man också har tilluftskanaler till rummen?
 
fredrikru skrev:
FTX är lyx ventilation men är helt underbart att ha. Vilken temperatur har du på Binnen på bergvärmen? Ett alternativ är att installerar en frånluftmodul så återvinner du värmen på frånluften och ökar verkningsgraden på bergvärmepumpen.

Rekommenderar annars denna länk
[länk]

// Fredrik
En fråga: vad är Binnen?

Måste frånluftsmodulen kopplas ihop med rör till bergvärmepumpen i källaren?

Jag är lite inne på att man skulle sätta en central fläkt på vinden som suger luft ur alla rum, inklusive badrum och tvättstuga. Men, är det inte så att man vill ha mer drag från badrummet är från övriga rum? En pax-fläkt brukar ju ge ett väldigt drag.
 
Du ska inte suga från samtliga rum, du ska suga från badrum, kök, tvättstuga m.m. Övriga rum som sovrum, vardagsrum m.m. ska du få in frisk luft på något sätt. Via ventiler eller mekaniskt.
 
Redigerat:
Men, det är draget redan ventilationsrör sedan huset byggdes från i princip alla rum...
 
Ja, men du ska fortfarande inte suga från rena rum. Bara för att man har ett vapen i skåpet behöver man faktiskt inte skjuta sig själv i huvudet :p
 
När man har FTX värms den kalla tilluften upp av den varma frånluften. Man tar alltså in uteluft på ett ställe, den passerar värmeväxlaren och värms upp av frånluften, sedan skickas den ut till olika rum i huset genom rör.

Mängden från och tilluft justeras med ventildonen som sitter i rörmynningarna. Detta gör man normalt inte själv utan en ventilationsfirma gör det med verktyg som kan mäta luftflöde.

"Binnen" gissar jag är en mobilstavad version av "brine" dvs vätskan du har i ett bergvärmesystem.
 
dagen skrev:
En fråga: vad är Binnen?

Måste frånluftsmodulen kopplas ihop med rör till bergvärmepumpen i källaren?

Jag är lite inne på att man skulle sätta en central fläkt på vinden som suger luft ur alla rum, inklusive badrum och tvättstuga. Men, är det inte så att man vill ha mer drag från badrummet är från övriga rum? En pax-fläkt brukar ju ge ett väldigt drag.
Frånluft modul måste kopplas ihop med med bergvärmepumpen och den stora fördelen är att du inte sprutar ut varm luft till kråkorna utan återvinner den värmen. Om det ska bli lönsamt beror lite på vilken temperatur ditt borrhål har och på nyare bergvärmepumpar kan man lätt se vilken temperatur när pumpen jobbar.

Kompis bytte från frånluftvärmepump till bergvärme och där var det mycket enkelt att koppla på en frånluftmodul för alla ventilationsrör var redan dragna dit. I ditt fall måste du tänka till var det ska placeras på ett smart sätt..

FTX installation kräver en massa dragning av ventilationsrör och det som tillkommer är att du måste ha en till-luftkanal i varje rum extra jämfört med frånluft ventilation där man bara borrar i väggen och har det som till-luft ventil. FTX hyfsat enkelt att installera om man bor i 1-planshus med krypvind att eftermontera.
 
Aha, men då kanske man kan koppla om den befintliga ventilationen så att de kanaler som går till sovrummet idag blir tilluft, som värms upp via FTX och de befintliga kanalerna från bad och tvättstuga blir frånluft med rejält sug, eller har jag fattat fel..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.