I så fall får du hänvisa grannen till denne markägare. Du själv behöver inte göra något alls, utom att hålla hårt i ditt (förhoppningsvis skriftliga) avtal som tillåter åtgärderna.
 
1. ta allt skriftligt. Skriv lugnt men bestämt att om han har fler synpunkter så måste du ha dem skriftligt så att ni kan gå vidare med myndigheterna. Ge honom kopior på dina papper och all din information.
2. Påminn honom om att det är hemfridsbrott att färdas över annans tomt utan tillåtelse. Hemfridszonen gäller minst 10-15m omkring ett bostadshus.
3. Ta en öl och kom ihåg att livet är för kort för att stressa om allt detta. Det ordnar sig på ett eller annat sätt.

Lycka till
 
Bland alla råd vill jag upprepa delar av mitt ovan. Varken "moteld" eller överilade eftergifter. Absolut inga fakturor eller brev med övertoner. Korrekt och formellt uppträdande utan överlägsen attityd - avväpnande positiv framtoning. Jobbigt och tillgjort? Tja..... Tänk på hur vargen gör - försöker alltid dra sig ur i full förvissning om den andres insikt om sitt sämre utgångsläge!
 
Redigerat:
Helt uppenbart finns det åtskilliga understimulerade "haverister" både här och var.
Dock så verkar en del tro att polisen prioriterar och utreder alla grannfejder där vuxna människor inte kan tala med varandra och uppträda vettigt.
 
Hej intressant läsning, och många olika svar på problemet.
Men som nämnts så ta och läs igenom vad som sägs i reglerna när det gäller strandskyddat område.
Sedan gör en utskrift om den nu gynnar dig. Presentera den för sheriffen.
Har du fått skriftligt tillstånd för markarbeten från markägaren?
Du kan även kolla med kommunen om det finns bygglov för grannens olika åtgärder som tydligen är hjorda där. (om det nu är så att dessa är i behov av tillstånd av kommun)
Ta en utskrift på dessa och presentera dessa för sheriffen med en fråga om han vet vad bygglov är.
Men om det är en utbyggnad av uterum så är det ju tio års gräns sedan är det inget svartbygge.
Och ta och prata med andra grannar och få en överblick över vad personen i fråga har för ryckte och om tidigare tvister. För jag kan inte tänka mig att du är den enda som fått dessa kärleksfulla påhälsningar.

Men dessa papper skall du inte gå vidare med, bara presentera dem för nämnda person.
Kanske med vetskapen att du har något som inte är bra för honom kan kanske lugna ner det hela.
Men i vilket fall som helst så säger jag lycka till....
 
Hej !
Nyfiken på hur det går.
Skaffa en jurist tror jag är bäst.
Det är vi snart. vår granne har stängt vår infart med cement balkar. Fast det är han som har servitut över vår tomt. Så vi kan inte komma till vårt nybyggda hus. Ingen hjälp får man lantmäteriet att förklara för vederbörande att det egenmäktigt förfarande han håller på med.lycka till

Förtvivlade husägarr
l
 
Kutte Heitmann Ett svartbygge är och förblir ett svartbygge i evinnerlig tid, om det inte kan få ett bygglov i efterhand och då är det inget svartbygge längre. Däremot så kan inget straff/vite utkrävas efter 10 år men svartbygge är det och det ställer till problem om eller när man vill få bygglov till något på sin fastighet
 
  • Gilla
Kutte Heitmann
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad det olaga hotet består i.
Svensken måste vara den mest lättkräbkte i hela världen.
 
Är hemma med en massa sjuka ungar och har inte hunnit engagera mig vidare i galenskaperna. Jag har inte hört ett knyst från något håll, kanske min granne insett att han agerat fel? ( sista meningen var ren ironi:wow:) Jag kom dock på min hittills briljantaste ide' hur jag kan agera vidare. Tanken är att jag tar en kontakt med en av de andra personerna i interimstyrelsen och ställer frågan om fakturering för stillestånd och tidspillan osv. ska gå till styrelsen, då personen i fråga just uttryckte sig att han representerade denna. Inte för att jag tror på någon ersättning, men jag tror att det kan svida hos vissa då ifrågasättande kommer från flera håll.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
På vilket sätt har någon hindrat TS från att fortsätta arbeta? Jag kan inte se annat än att TS själv bett grävaren avbryta arbetet.
 
billy_baver skrev:
På vilket sätt har någon hindrat TS från att fortsätta arbeta? Jag kan inte se annat än att TS själv bett grävaren avbryta arbetet.
Så olika man kan tolka en text. Jag uppfattar det som TS inte ens fanns på plats utan hans kontakt var per telefon???

jonegustafsson skrev:
Det tar uppskattningsvis 1 timme efter grävaren satt skopan i marken, innan områdets sheriff kommer löpandes och "förbjuder" honom att fortsätta. Den samme uttrycker även att han som representant för interimstyrelsen, beslutar om vad som får göras på denna mark. Givetvis blir jag kontaktad av grävaren som undrar vad som egentligen gäller?
Ska bli spännade och få en kommentar från källan (TS). :)
 
Jag har inte läst tråden så jättenoga, men jag förstår inte en sak. Om nu den aktuella marken ägs av en privatperson och TS har fått godkänt av tomtägaren att gräva i dennes (strandskyddsupphävda?) mark - var kommer då tomtsamfälligheten in i bilden? Är samfälligheten (eller den blivande samfälligheten?) en rågranne eller vad?
 
Helt korrekt roland53, jag fanns inte på plats och grävarkillen som var runt 23 år ung blev givetvis tveksam på vad han egentligen fick göra. Grannen var väldigt tydlig mot grävaren att jag inte på något sätt hade rätt till att utföra några som helst åtgärder på markområdet och att han talat med markägaren och denne inte hade gett några löften. Alltså rena skära påhitt. Jag hade nog också i det läget avvaktat som entreprenör...

För att inga vidare misstolkningar ska uppstå måste förtydligas att detta inte handlar om några tusenlappar, utan att vissa människor ska inse att de inte kan agera som lagens väktare, med egen regelbok. Översitteri, förtal och hotfullt beteende är inte acceptabelt i min värld.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
jonegustafsson skrev:
För att inga vidare misstolkningar ska uppstå måste förtydligas att detta inte handlar om några tusenlappar, utan att vissa människor ska inse att de inte kan agera som lagens väktare, med egen regelbok. Översitteri, förtal och hotfullt beteende är inte acceptabelt i min värld.
Håller med dig. Du har möjligen din "vänlige" grannes mejladress. Du kunde ju mejla honom länk adressen till denna tråd och be honom om en kommentar.

Den kommentaren vore intressant... mycket intressant :rolleyes:
 
jonegustafsson skrev:
Helt korrekt roland53, jag fanns inte på plats och grävarkillen som var runt 23 år ung blev givetvis tveksam på vad han egentligen fick göra. Grannen var väldigt tydlig mot grävaren att jag inte på något sätt hade rätt till att utföra några som helst åtgärder på markområdet och att han talat med markägaren och denne inte hade gett några löften. Alltså rena skära påhitt. Jag hade nog också i det läget avvaktat som entreprenör.
Alltså ska du som uppdragsgivare förtydliga uppdraget och klargöra situationen, så att uppdragstagaren fortsätter jobba. That's it.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.