Ska bygga en innervägg på betongplatta.

Ska jag ha syllpapp mellan betongen och väggen?

Hur ska jag fästa väggen i golvet, duger expanderspik?

Hur djupt behöver jag borra i betongen?

Väggen är bara 110cm lång. Så det kanske räcker med bara 2 fästen ner i betongen?
 
Finns det golvvärme i plattan? Går där några el/vattenrör ?
Jag hade byggt väggen med stålreglar/skenor.
Skenan i golvet hade jag limmat med PL eller liknande.
 
Finns ingen golvvärme och inga vattenrör där.

Funderar på om det finns betongspik man kan dunka i istället så slipper man skaffa fram en borrhammare :-/
 
Klicka skrev:
Finns ingen golvvärme och inga vattenrör där. Funderar på om det finns betongspik man kan dunka i istället så slipper man skaffa fram en borrhammare :-/
Köp den billigaste du kan hitta. Eller köp ett bra borrstål till din slagborr, men det kommer nog inte fungera om det är stenhårt. Den billigaste sborrhammaren är bättre än slagborren. Men jag tycker iden med att limma var det bästa.
 
Men vad är det för lim man ska ha exakt(PL)? Den ska ju både fästa på betong och metall?

Tänkte det räcker kanske bara att ha den undre regeln av metall ( såg det på tv en gång).
 
Jag har golvvärme i betong och har limmat stålreglar med PL400.
Säger inte att det är bäst, men det var det bästa och enklaste jag kunde komma på.

Om man sen ska slipa betongen och flytspackla, finns det några nackdelar med respektive metod?
Själv ser jag inga fallgropar.
 
  • Gilla
Sanel0212
  • Laddar…
Idag byggde jag innerväggen. Det blev en borrhammare och spikplugg. Blev bra. Och istället för syllpapp tog jag dubbla lager åldersbeständig plast mellan betongen och syllen.
 
Vad vart det för borrhammare?
Körde du med metallskena i botten borrade du hål i dem först innan du körde med sds borren?
 
Jag köpte en Black and Decker KD975KA-QS borrhammare på byggmax och hade träregel i botten. Först genomborrade jag bottenregeln med träborr. Sen måttade jag ut exakt var den skulle ligga (med laserpass) och borrade genom hålen med betongborr (SDS+).

Laserpasset är en bosch PCL20 som kan projesera en prick upp och en ner. Då var det lätt att få allt rätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.