Jag har precis köpt hus som nyligen installerat kommunalt vatten och avlopp! På gården finns alltså en stor cementbrunn som inte används längre! På denna brunn ligger ett trälock som ungarna kan lyfta av om de hjälps åt! Kan man sätta igen brunnen och isåfall tips på hur? Eller är det ett cementlock som gäller?

Tack!
 
Hej Vincentaun, Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag stod en gång inför samma problem som du.
Hade en egen brunn, med dåligt vatten.
Så fick vi kommunalt vatten och brunnen fyllde inte längre någon funktion.

Så vi tog bort den översta betongringen, fyllde brunnen med diverse överblivet material från arbeten i grunden och i mark, och satte ett plommonträd där den gamla brunnen hade varit.

Plommonträdet behövde aldrig vattnas och bar alltid rikligt med frukt :)
 
KnockOnWood skrev:
Hej Vincentaun, Välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag stod en gång inför samma problem som du.
Hade en egen brunn, med dåligt vatten.
Så fick vi kommunalt vatten och brunnen fyllde inte längre någon funktion.

Så vi tog bort den översta betongringen, fyllde brunnen med diverse överblivet material från arbeten i grunden och i mark, och satte ett plommonträd där den gamla brunnen hade varit.

Plommonträdet behövde aldrig vattnas och bar alltid rikligt med frukt :)
Tack för välkomnandet! :)
Smart idé med trädet! Aldrig tänkt på att man kan plantera något där istället. Men man behöver inte meddela kommunen eller något? Finns det några formaliteter man måste genomgå innan man tar bort brunnen? Kanske ska tilläggas att jag aldrig ägt ett hus innan
 
Hej. Eller så lägger du på ett cement lock och använder vattnet till bevattning, ungarnas pool / lek på sommaren tvätta bilen.....
 
vincentaun skrev:
...Men man behöver inte meddela kommunen eller något? Finns det några formaliteter man måste genomgå innan man tar bort brunnen?...
Du gör som du själv vill med din egen brunn på din egen tomt :)

Det kan väl vara ok att vattna med, men till barnens pool vet jag inte just om det vore så bra.
Då måste man ju ha lite koll på vattenkvaliteten.
Och om brunnen används mycket lite, så vattnet blir stående... Nja.
 
KnockOnWood skrev:
Du gör som du själv vill med din egen brunn på din egen tomt :)

Det kan väl vara ok att vattna med, men till barnens pool vet jag inte just om det vore så bra.
Då måste man ju ha lite koll på vattenkvaliteten.
Och om brunnen används mycket lite, så vattnet blir stående... Nja.
Va bra! Då kommer den plockas bort! :) har kikat ner och jag skulle inte ens bjuda min värsta fiende på det vattnet :p
 
Som kuriosum:

Innan vi fick vårt kommunala vatten skulle vi göra vin.
När man var ung och dum gjorde man det på den tiden.

När vi fyllt damajeannen med brunnsvatten såg det ut som det vita vinet var färdigt.
Vattnet hade precis den gulvita färg som vitt vin burkar ha :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.