Hejsan,

Jag undrar vad ni andra fått för prisuppgifter från Älvsbyhus på att få själva villan på plats på grunden. Grunden ingår ju i deras pris, men kostnaden för schaktning, ingrävning av ledningar, kran för att lyfta husdelarna på grunden tillkommer. Priset som jag fått från deras säljare är knappt en kvarts miljon. Jag tycker det verkar dyrt, då t.ex Smålandsvillan tar ingefär hälften för motsvarande arbete och då ingår ju dessutom inte grunden i deras villapris, vilket den ska göra med Älvsbyhus.

Tacksam för svar!
 
Jag bygger Älvsbyhus och kostnaden för detta har de räknat till ca 120 000 kr + 50 000 för eventuellt extra fyllnadsgrus !!!

Jörgen och Sanije
 
Tack för svaret!

Verkar ju som om jag fått ett väl högt pris då...

Om jag får fråga, var någonstans i Sverige tänker ni bygga och vilket totalpris har ni fått exklusive tomt, VA och el?
 
Vi bygger i Norra Skåne Totalpris för hus är ca 1250000 inkl. alla tillval vi gjort.

Jörgen och Sanije
 
Vilken hustyp har ni valt och vilka tillval?

 
Oden med inredd övervåning ca kostnad 150 000 utan golv, tapeter, el och rörarbeten. Öppen spis ca 52 000 inkl. montering. Kaklat badrum ca 50 000 inkl. golvvärme.
Sen har vi för övrigt valt trägolv i hela huset, kakel i kök och en bit in i hallen med golvvärme. Andra innerdörrar än standard, ekkök alla vitvaror utom kyl och frys har vi tagit tillvalsmaskiner. Sen har vi tagit lite andra tapeter också än standard.

Jörgen och Sanije
 
Hej

Ifrån ä-hus fick vi en kalkyl på 95000:-
gällande markarbeten.

Kristoffer
 
Kosmos: Var någonstans i Sverige fick du detta pris, och vilken firma skulle i så fall utföra arbetet?

Tacksam för snabbt svar!
 
Hej!
Vi fick oxå ett pris på 250 000:- för markarbeten. Då skulle visserligen gjuten garageplatta utan golvvärme vara inräknat.
Vi tyckte som du - och fick rätt. Hutlöst dyrt!
Vi kontaktade en lokal entreprenör som gav oss samma pris och då ingår en helt ny grund med plintar och allt. Ingår gör även att han fixar plintar till altan och carport, golvvärme i garagedel, murar upp för braskamin, fyller upp tomten - huset behöver höjas ca en halvmeter, all schaktning, grovplanering och allt annat som ska göras. Då får vi dessutom dra av drygt 40000 från Älvsbyhus för att vi inte ska ha deran grund.

Sjukt, va? 8)
 
Vi bygger i Falkenberg`s kommun, tror våran säljare har Småland och mellersta Halland eller nå`t sånt.
Sen ska det ju tilläggas att inga va-avgifter eller nåt sånt e med.
Jag anlitade en lokal mindre grävfirma som hjälpt mig med allt schakt, dränering, brunn, fyllning m.m.
Även vvs:en har jag anlitat en mindre lokal firma.
Det ska väl sägas att jag hjälpt till själv oxå när grävaren vart där lagt ner dräneringsrören, gått med laseravvägningsinstr. m.m så han skulle slippa hoppa ut och in i maskinen hela tiden men det va inga konstigheter. kommer förresten att klara mig under 95000:- ;D
Tydligen har dom börjat ge såna kalkyler efter nyår då nya bestämmelser trädde i kraft som gör att det är lättare för kunden att få rätt lr. nåt sånt så dom garderar sig bara, så mycke ska det inte kosta.
En kompis till mig ville oxå bygga Ä-hus men med den kalkylen vet jag inte.... :-/

Kristoffer
 
Hej Mike!
Det är inte lika roligt längre för vi kunde inte anlita vår lokale entreprenör. Det krävdes då en byggfelsförsäkring för enbart grunden och det finns ingen som tecknar en sådan. Nytt fr o m 1/1-05. Det blev Ä-hus som fick göra det till ockerpris, tyvärr!

Lycka till!
 
90 000kr för allt markarbete. vi ska bygga i vårgårda västra götaland. kommer nog att hamna en bra bit under med hjälp av lite kontakter ;D
 
Till Ulla-Bella
Du skriver att du inte kunde teckna en byggfelsförsäkring för endast markarbete, varför inte teckna en helt komplett försäkring då? Även om det naturligtvis ingår en hos Älvsbyhus så kommer du väl billigare undan, vem vet du kanske tom kan få avdrag från Ä-hus om du inte vill ha deras försäkring.
/Rickard
 
Hej Ricky och ursäkta dröjsmålet, har varit på semester.
Om Ä-hus ska ta in en grundleverantör vill de ha en bankgaranti på 3 x entreprenadsumman, i detta fall 1 eller 2 % av 250 000:- av vår grundleverantör för att han ska få göra grunden. Det innebär att han ska betala denna summa i fem år. Han får i o f göra hur många grunder till ä-hus han vill som inte överstiger 250000:- men i vår lilla kommun är inte detta aktuellt.
Med andra ord, det var omöjligt, tyvärr!! :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.