Jag har en fråga angående rotavdrag. Det är såhär att jag själv står som ägare på en fastighet till 100% som jag och min sambo bor i just nu, sen har vi precis avslutat en affär på en annan fastighet som vi äger till 50% var.

Denna fastighet nummer två har vi för avsikt att totalrenovera och vi vill givetvis utnyttja rotavdraget på detta.

Idag fick jag höra att det kanske inte är möjligt då vi båda står skriva på fastighet 1 och inte fastighet 2 som vi vill renovera, och att det därför inte är möjligt??

Stämmer detta, och hur kan jag då göra för att kunna utnyttja rotavdraget på fastighet 2?

Kan jag skriva över det på fastighet 1, trots att man gör iordning fastighet 2, eller behöver jag helt enkelt skriva mig på 2 trots att jag inte bor där (vi ska utföra en totalrenovering, dvs. blåsa ut allt invändigt samt lägga om taket, ny fasad osv) så att bosätta sig där är inte möjligt utöver på pappret.

Tack! :)
 
Eftersom jag följt dig i en annan tråd så antar jag att du med fastighet 2 avser en hyresfastighet? :)


Det är bara möjligt att utnyttja ROT i fastigheter med taxeringskod 220, alltså småhus fastigheter som är äldre än 5 år.

Jag misstänker att din fastighet nr 2 har taxeringskod 3xx och det innebär i så fall att det räknas som näringsfastighet. Du kan inte utnyttja ROT i näringsfastigheter.
För näringsfastigheter är du bokföringsskyldig och det finns regler för hur reparationer och andra investeringar bokföres.
Jag rekommenderar dig att skaffa en kunnig ekonomikonsult som är kunnig inom området. Det kan betala sig i längden, och kan kosta skjortan om du gör fel på egen hand.
 
hyweu skrev:
...
Kan jag skriva över det på fastighet 1, trots att man gör iordning fastighet 2...
Det låter som bedrägeri/skattebrott i mina öron :thumbdown:
 
Det är ju därför jag frågar, eftersom jag vill göra rätt? Men det räcker väl med att äga fastigheten? Hur renoverar man t ex. annars sin sommarstuga eller liknande?

Sen kollade jag på lagfarten och fastigheten är faktiskt taxerad under 220, sen om det är rätt eller fel, vet jag inte, men det innebär ju att jag kan använda rotavdraget, eller? Och äldre än 5 år är den, snarare närmare 100 ;)
 
hyweu skrev:
Sen kollade jag på lagfarten och fastigheten är faktiskt taxerad under 220, sen om det är rätt eller fel, vet jag inte, men det innebär ju att jag kan använda rotavdraget, eller? Och äldre än 5 år är den, snarare närmare 100 ;)

saxat från Skatteverket:
"Rotavdrag

Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad räknas som rotarbeten och ger rätt till rotavdrag, om det utförs i eller i nära anslutning till en bostad som du äger och som du bor i. Bostaden kan också vara en fritidsbostad, eller en bostad som du äger men som dina föräldrar bor i.

Du får däremot inte rotavdrag för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som är befriat från fastighetsavgift, det vill säga de fem första åren.
"


Begreppet "och som du bor i" får du nog undersöka mera eller någon här på forat som vet exakt?
Som du påpekar, man kan ju inte bo i ett hus som man totalrenoverar (men man kan ju vara skriven på adressen!!).

Antalet delägare är obegränsat och varje delägare kan få ROT-avdrag på 50´under förutsättning att man betalat in minst så mycket i skatt under året.
Hur man bedömer "boendebegreppet" i fall med många delägare vore intressant att få svar på. Detta gäller kanske närmast fritidsbostad eller föräldrars bostad??

Taxeringskod 220 är ju viktig i sammanhanget som påpekats tidigare. Om din nya fastighet har koden 220 men innehåller mer än 2 lägenheter så är den definitivt felkodad. Om du då renoverar denna och rustar mer än 2 lägenheter, vill jag påstå, är i gråzonen. Du riskerar återbetalning av beviljade pengar om en skatterevision göres.
Onödig risk, om jag för tycka något...
 
Hm, det som verka så enkelt, men framförallt så bra, har blivit så mycket sämre, men jag får kolla igenom det här ordentligt så det inte blir något fel på något vis.

Tack för den inledande kollen iaf
 
hyweu skrev:
Hm, det som verka så enkelt, men framförallt så bra, har blivit så mycket sämre, men jag får kolla igenom det här ordentligt så det inte blir något fel på något vis.

Tack för den inledande kollen iaf
Nja, min bokföringskille sa att avdragsregler/avskrivningsregler för flerbostadshus är lika bra som ROT på småhus så det spelar inte någon roll i praktiken.
Jag vågar inte gå närmare in på detta påstående, men som jag skrev tidigare,
ta hjälp i de ekonomiska frågorna, det finns många helt lagliga tips och trix som är svårt att hålla reda på, dessutom ändras reglerna då och då.
 
är det vanliga villor så bör du kunna göra ROTavdrag på fastighet 2, fast du är skriven på fast1 om du räknar med att flytta dit eller om det är ett fritidshus.

jag har sökt utbetalning på ett andelshus (ett hus i en BRF som hade 6delägare som nyttjade huset olika veckor) ringde SKV innan jag fakturerade och det var ok enl handläggaren (som även kontaktade sin chef/kollega)
fast i slutändan så fakturerade jag allt på en och samma delägare för att slippa en massa papper. Även det var ok enl SKV
 
Det låter bra, har idag haft både värmepumpsinstallatörer och elektriker på plats, nu väntar jag bara på offerten
 
Men det är väl mer ekonomiskt att lyfta moms och göra avdrag för alla kostnader i en näringsfastighet än att bara utnyttja ROT som trots allt är en begränsad peng.
OCH man får inte göra ROT avdrag på en hyresfastighet där man hyr ut, inte ens om man bor där själv. Det skulle ju bli lite konstigt om man först får ROT-avdrag och sedan kan dra av alla kostnader och moms.
 
Jag har tagit kontakt med en redovisningskonsult som ska hjälpa mig gå igenom hur man bäst går tillväga angående detta, som sagt, första gången för mig så det är lärande under vägens gång :)
 
elmont skrev:
Men det är väl mer ekonomiskt att lyfta moms och göra avdrag för alla kostnader i en näringsfastighet än att bara utnyttja ROT som trots allt är en begränsad peng.
OCH man får inte göra ROT avdrag på en hyresfastighet där man hyr ut, inte ens om man bor där själv. Det skulle ju bli lite konstigt om man först får ROT-avdrag och sedan kan dra av alla kostnader och moms.
Rör det sig inte om ett hus med några lägenheter? Isf är det inte momsat. Så du får inte dra av momsen.

Jämför med att hyran vi betalar i hyresrätter inte är momsad.
 
EAK skrev:
Rör det sig inte om ett hus med några lägenheter? Isf är det inte momsat. Så du får inte dra av momsen.

Jämför med att hyran vi betalar i hyresrätter inte är momsad.
Nej du får inte dra av momsen i den mening att du kvittar ingående med utgående moms, men du bokför momsen som utgift så i slutändan så blir utgiften ink moms till fullo kvittad med inkomsten (hyran) och mellanskillnaden är vinsten (ja förenklat, sedan är det avskrivningar och annat tjafs...)
 
kort sagt, man skulle gått och blivit ekonom ;)
 
Tänker från andra hållet med moms. Är ekonom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.