Hej.
I mitt förhållandevis nyinköpta hus finns en kamin som inte används, jag har därför ingen användning av en sotare.

Den förra husägaren har inte anmält flytt till sotarföretaget och för ca 1 månad sedan fick jag hem brev om att kaminen ska sotas (den har förövrigt sprucket rökrör tack vare övereldning av förra ägaren). Brevet var i förra husägarens namn.

Jag ber förra husägaren vid 2 tillfällen att avboka sin sotningstid på min kamin men så dimper det ner en räkning i brevlådan adresserad till honom där han blivit debiterad för sotning (eller försök till sotning).

Övergår avtalet med sotaren automatiskt till den nya husägaren, dvs ska jag betala för den uteblivna sotningen eller är det förra husägaren som gjort fel?
 
Kanske slår in öppna dörrar. Men varför ringde inte du sotaren direkt och talade om att den personen inte bor i huset längre och du inte har något intresse av att hålla igång kaminen?
 
  • Gilla
Rebecka_askharen och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Kanske slår in öppna dörrar. Men varför ringde inte du sotaren direkt och talade om att den personen inte bor i huset längre och du inte har något intresse av att hålla igång kaminen?
En förnuftig person hade gjort exakt det. Men åter till frågan ;)
 
Det är så, vill jag påstå, att sotningsskyldigheten följer fastigheten, oavsett vem som är ägare.

Är du ägare så betalar du eller anmäler att kaminen skall typ skrotas = eldningsförbud.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
roland53 skrev:
Det är så, vill jag påstå, att sotningsskyldigheten följer fastigheten, oavsett vem som är ägare.

Är du ägare så betalar du eller anmäler att kaminen skall typ skrotas = eldningsförbud.
Jag tenderar att hålla med dig faktiskt...

Bakgrunden till historien är att denna karl är en notorisk slarver och oansvarig person i allmänhet. När vi skrev kontrakt kom vi överens om att vitvarorna som var trasiga skulle ersättas och där ersatte man endast kylen, med en gammal sjuttiotalare som var 30cm för låg han fått gratis på en blocket-annons. huset var inte städat, energideklarationen var inte gjord osv osv.

Så man börjar ju själv bli lite stissig och halvgalen ;) Men det är nog så med idioter, dom drar ner en till sin egen nivå och vinner pga långtgående erfarenhet ;)

Btw, det är min flickväns morbror jag köpt kåk av ;)
 
michaelnilsson skrev:
huset var inte städat, energideklarationen var inte gjord osv osv.
Att huset inte var städat (såvida det inte handlar om sanering) hade jag inte brytt mig så mycket om. Förmodligen hade du ändå städat om efter en sådan person :p

Energideklarationen är han skyldig att utföra, annars kan du göra den på hans bekostnad.
Min personliga uppfattning om energideklaration är en helt onödig skrivbordsprodukt som inte tillför något som helst i sak. Husägaren är väl mån om att hålla nere sin energikostnad oavsett :confused:
 
Redigerat:
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Ta du diskussionen med sotaren själv, det är enklast så.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
roland53 skrev:
Det är så, vill jag påstå, att sotningsskyldigheten följer fastigheten, oavsett vem som är ägare.

Är du ägare så betalar du eller anmäler att kaminen skall typ skrotas = eldningsförbud.
Jag har råkat ut för samma sak som TS, fast tvärt om. Och jag kan berätta att sotningsskyldigheten INTE följer fastigheten. (I alla fall inte i Kristianstads kommun.)

En tid efter jag hade sålt huset och flyttat (till lägenhet) fick jag en räkning på sotning av det gamla huset. När jag hörde med sotaren förklarade de att jag var ansvarig för sotningen tills jag hade avanmält mig, oavsett var jag bodde och vem som ägde huset. Jag tyckte det var lite underligt, för jag hade inget minne av att jag någonsin anmält mig för sotningen. Så vid det tillfället hade det uppenbarligen gått automatiskt.

Så skillnaden är tydligen att jag hade eftersändning av posten, vilket det verkar som TS säljare inte har. Så TS behöver bara eftersända räkningen till den rätta adressaten. Sedan får han i sin tur reda i sina räkningar och ta ställning till om han vill fortsätta betala icke-sotningen i sitt förra hus för all framtid.

(I Kristanstad är det likadant med sophämtning och slamtömning. Det följer personen, inte fastigheten.)
 
Det är bra att veta. Tackar för upplysningen :)

Det känns som att jag fått veta allt som är värt att veta :)
/Michael
 
Kristianstad måste vara unik, vad händer om husägaren dör, skickas fakturan till himlen i evighet då eller, för den följer inte huset/fastigheten och blir den som flyttar in befriad i all evighet?
 
cecar33 skrev:
Kristianstad måste vara unik, vad händer om husägaren dör, skickas fakturan till himlen i evighet då eller, för den följer inte huset/fastigheten och blir den som flyttar in befriad i all evighet?
Jag tror också att Kristianstad är unikt men det kan också vara så att för oss mindre helgon som hamnar lite längre ner där det är varmt, ja då blir väl fakturan till aska....:cool:
 
När jag bodde i mitt dåvarande hus i kristianstad så fick jag bokningar från sotaren till förra ägarens sommarstuga i Åhus. Över ett år efter att hon avlidet och jag köpt mitt hus av dödsboet.

Det här med att köpa listuppdateringar till sitt kundregister ville dom tydligen inte.
 
Sotarna har nog en särskild rutin för aviseringar mm.
Kanske för att de känner ansvar för att husen inte skall brinna upp.

När jag fick min senaste avisering om sotning låg i brevlådan också en lapp till min närmaste, ännu inte inflyttade granne, i min brevlåda.

Eftersom han inte börjat bo i huset har han ingen brevlåda.
Men sotaren handlade rationellt tycker jag.
 
Sotarna har ju ett monopol, och det är kommunen som bestämmer vem som skall sota. De har egna böcker med kommunens alla skortstenar, som de själva håller uppdaterade (tror jag).
 
Hmm, egentligen får man väl inte öppna brev som kommer i förra ägarens namn? Och då borde du inte heller vetat om det här eller haft någon chans att avboka... Så ansvaret borde inte ligga på dig tycker jag. Men sluta öppna hans post. ;)
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.