Skall inreda tvättstuga och badrum i en källare och har ett utrymme på ca: 2,5 x 5,5m att förfoga över.

Det finns en stolpe som stör lite (vit kvadrat inne i väggen i mitten nederkant bilden) och den har styrt lite hur det går möblera.

Dörren till nedre höger i bild går ut i hallen i gillestugan och dörren till vänster i bild går in i en walk-in-garderob och blir en passage vidare till vårt sovrum.

Vad tror ni om det?
01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


02.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


03.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Det ser bra ut men personligen så hade jag hoppat över den böjda väggen och kört med ett draperi istället.
 
Jag är väldigt förtjust i sådana duschväggar, helt tvärt om. :)

Duschväggarna tycker jag gör att det känns gediget och arbetat.

Har sett den där lösningen med inbyggda tvättmaskiner som ni har där i en lägenhet i Sälen, det är jättesnyggt.

Tummen upp också för att man kan sitta på toa avskilt, det enda som kunde förbättras är väl att den var avskild från bubbelbadet också, men jag antar att det är svårt att få till? Inte så kul att bada och titta på någon som sitter på toa.
 
Ser ut som en helt okej lösning om än kanske något trång i bortre änden medan ni har jättemycket plats för tvättstugan, vilket används oftast?

Frågan är om det är motiverat med två handfat när det är så trångt, man lär ju inte stå där samtidigt direkt.
 
Snyggt! Gillar duschen som Marlen sa! Riktigt nice.

Vilket program använde du för att göra badrummet?

Kim
 
Gillar dubbelhandfat. Själv vill jag ju alltid vara där Frugan är och så slipper man köa när det är dags att natta sig. :p
Så det ska vi oxå ha när badrummet fixas.
 
Vilken bra feedback! Kul! :)

Programmet är Google Sketchup. Ritar en del i andra CAD-system oxå men när det kommer till att bara ge form till en idé är Sketchup oslagbart tycker jag och det är jättelätt att komma in i. Även den ofantliga tillgången på färdiga modeller att ladda in med bara ett par knappklick är mycket bra.

Håller med er som kommenterat det positiva med duschdelen. Ganska mycket mer arbete men jag har märkt att små detaljer här och var ger mycket för helheten och det är nog väl värt merarbetet/kostnaden. Jag balanserar just nu mellan att ha den helt öppen så som den är skissad ovan eller att sätta en självstängande böjd glasdörr. Ena dörren från en dusch-hörna i princip alltså.

Ang. storleksprioriteringen mellan bad och tvättstuga är det så klart möjligt att skjuta gränsen lite. Nedan är en bild där jag prioriterat om en knapp kvadratmeter runt den fasta stolpen jag nämner i första inlägget och det känns ju onekligen som detta är en mycket bättre lösning. Jag har visserligen haft en tanke på att prioritera mycket bänkyta i tvätt-delen men denna justering ger stor skillnad för möjligheten till en bra ergonomi runt handfaten i bad-delen och vinner nog totalt.

Här har jag oxå ställt maskinerna på varandra, och vill man kan man ju återskapa bänkyta igen genom att ställa dem bredvid varandra under bänken mitt emot.

Vad tror ni?


04.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par bilder till efter justeringen...

Även glas framför duschen uppe. Måste nog ha det för att inte ha skvätt över hela golvet, även om jag tycker det blir stilrent utan.

05.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
07.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
06.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tanke: Två tvättmaskiner på höjden, kan inte det ge rätt jobbiga svängningar om de centrifugerar samtidigt?
 
Andra lösningen känns betydligt bättre tycker jag. Håller helt med TS om att det är detaljerna som gör det, kör man bara rakt upp och ner är det lätt att det känns ogenomtänkt.
 
Apropå ljus, har själv just nu en solid skiljevägg mellan duschen och övriga utrymmet men funderar på att ersätta den med en vägg av ofärgade glasblock. Jag inbillar mig att det ljus som kommer genom den glasväggen antingen från resten av rummet eller utifrån kan göra att duschutrymmet kan upplevas aningen rymligare. Någon som prövat?
 
Den andra lösningen ser mycket bättre ut. Jag har svårt att tänka mig att man behöver mer bänkyta än du har vid hon i tvätt-delen. Hade jag varit du hade jag flyttat den så långt till höger som möjligt för att få en stor arbetsyta istället. Men det kanske finns en anledning till att du har satt ut den som du gjort. Jag är ju dock lite tveksam till formen och tycker att den typen av hoar ofta blir för små för att kunna användas praktiskt. Fast det här är ju å andra sidan ingen grovingång eller liknande.
 
Carl_Elvis skrev:
En tanke: Två tvättmaskiner på höjden, kan inte det ge rätt jobbiga svängningar om de centrifugerar samtidigt?
Antagligen är det väl en tvättmaskin och en torktumlare.
 
Hur skulle det bli om du sätter maskinerna under bänken och sätter toan där maskinerna är, eventuellt med en halvvägg bredvid toan?
Där toan är inritad nu kan du då ha handdukstork eller krokar, en detalj som jag ser att du verkar ha missat.
 
Jag har byggt en dusch med glasbetongblock. Det blev riktigt bra på många sätt, bl a släpper det in ljus i duschen och det ger ett öppet intryck. Personligen vill jag att ett badrum ska ge ett öppet och ljust intryck, det gör att volymen känns generös och luftig. Själv hade jag nog gjort båda duschväggarna i ofärgad glasbetong.

Tänk igenom elinstallationerna noga innan! Du kan ju faktiskt lägga tomma rör som slutar i en dosa och inte knacka upp förrän du behöver. Flera belysningszoner och dimmrar till allt! Ibland trivsel och ibland städljus.

Den långa arbetsbänken som är direkt i blickfånget när du kommer in i badrummet, tror du att den alltid kommer att vara avplockad? Har du funderat att placera sköljhon på ena sidan i stället för centrerat? Räcker det kanske med att kunna skölja upp i något av handfaten?

Idag skulle jag lägga jag lägga golvvärmematta bakom spegeln. Min stora spegel blir helt igenimmad efter dusch/bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.