Hej,

Vi ska snart sätta igång med målningen av insidan på huset (nybygge) och jag har fått innerdörrskarmarna levererade i 0502-Y (detta gick tydligen inte att ändra).

Personligen tycker jag den färgen är aningen för gul, och ville egentligen målat lister och väggar i 0500-N.

Lister och dörrfoder är alltså obehandlat än så länge, så det skulle jag kunna måla i 0500-N, men kommer detta se skit ut med en innerkarm som är 0502-Y? Jag vet att man brukar undvika att ha t.ex golvlist med 0502-Y och vägg med 0500-N men i mitt fall kan jag alltså måla både lister och foder runt dörrar i 0500-N - jag kommer däremot inte ifrån att innerkarmar är 0502-Y.

Alternativ två är att fortsätta från karm till foder med 0502-Y och då således också måla golvlist och allting i 0502-Y men bryta av och köra 0500-N på väggarna.

Eller helt sonika måla rubbet, dvs även väggar i 0502-Y, men det vill jag helst inte :/

Vad tror ni?
 
Lämna iväg dörrarna på om lackering, att blanda 0502 och 0500 är inte snyggt.
Vill ni inte lacka om dörrarna är det bättre att köra även 0502 på övrig med.
 
MB77 skrev:
Lämna iväg dörrarna på om lackering, att blanda 0502 och 0500 är inte snyggt.
Vill ni inte lacka om dörrarna är det bättre att köra även 0502 på övrig med.

Det känns inte riktigt som ett alternativ, snickarna håller på att montera dom as we speak :(.

Skulle det gå att bryta av med t.ex "halv" 0502-Y som vissa kallar den, som är lite mera vit men ändå drar åt det hållet - så kanske inte skillnaderna blir för stora?

Vol
 
Lister finns ju färdigmålade i 0502-Y också. Välj den enkla vägen, om ett halvår kommer du att ha glömt det helt.
 
  • Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Alternativ två är att fortsätta från karm till foder med 0502-Y och då således också måla golvlist och allting i 0502-Y men bryta av och köra 0500-N på väggarna.


Vad tror ni?
SÅ gör man!! Karm foder och lister i 0502 och väggar i din favoritvita.
 
pelpet skrev:
Välj den enkla vägen, om ett halvår kommer du att ha glömt det helt.
Det har jag behövt höra i 2 år. Tack för de underbara orden!
Dagens, kanske årets insikt!

Gassho
Björn
 
peternicklas
Jag har renoverat hallen där vi bl.a. har bröstpanel. Innan var det målat med vitt och så även vissa foder. Har länge retat mig på skillnaden. Nu målas allt i 0502-Y för att slippa se skillnaden. Foder och lister köper man färdigmålade, kostar lite mer men ser bra mycket bättre ut. Bröstpanelen fik jag svärmor till att måla, hatar själv målning..
 
MathiasS skrev:
SÅ gör man!! Karm foder och lister i 0502 och väggar i din favoritvita.
Är du ironisk nu? :) Förlåt om jag frågar men det lät bara lite halvironiskt...
 
Volatyle skrev:
Personligen tycker jag den färgen är aningen för gul, och ville egentligen målat lister och väggar i 0500-N.
Det är inte så att du stått med två färgprover bredvid varandra och tittat? Det är ju bara då man ser det gula i Y om du frågar mig.
 
Volatyle skrev:
Är du ironisk nu? :) Förlåt om jag frågar men det lät bara lite halvironiskt...
Näe jag försöker inte vara rolig. Vi har målat så här hemma och är helt nöjda. Alla snickerier i smutsvitt och väggarna "vita". Blir skitbra. Målar man allt i samma färg tycker jag det ser ut som när Mr Bean sprängt färgburken med dynamit. Men, bäst blir det ju om man målar som man själv tycker är snyggt.
 
Vi har också gjort så i vardagsrummet. Alla snickerier i 0502-Y och väggar och tak i betydligt vitare nyanser. Blir helbra tycker jag så vi har standardiserat på det. Så fort snickerier ska målas åker burken med 0502-Y fram. Listerna köper vi färdigmålade.
 
MathiasS skrev:
SÅ gör man!! Karm foder och lister i 0502 och väggar i din favoritvita.
Lite sent kanske men detta rekommenderas inte. Listerna kommer att se nikotingula ut mot den vitare väggen. Har gjort det misstaget och det gör jag inte om. Slutade med att man fick maskera och sen krypa omkring och måla alla lister i 0500-N två varv.
 
Om man målar med nikotingult så blir det nog så, men jag målade med vanlig smutsvit Alcro och det ser fortfarande vit ut även mot väggarna, tio år senare.
 
De lister jag hade var fabriksmålade 0502-y
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.