Är det här en chans som inte kommer igen? Har ni bråttom att flytta?

Eftersom ni är osäkra så kanske det är bättre att vänta, titta på radhus, fundera en del, suga på det. Det kommer alltid ut nya hus på marknaden.
 
Läget är det som trots allt är viktigast.....
Även jag funderar på att sälja och köpa radhus.....mest pga mina barn....jag kommer att bli tvungen att köpa/hyra en lokal/garage för att kunna fortsätta med mina hobbys men hoppas att en enklare vardag gör att det är värt det.....
 
Pelpet - Nej, vi har egentligen inte brottom. Dock tror jag att det är mest ekonomiskt att hoppa på innan området är färgidställt. Efter det så kommer priserna gå upp en del.

Som Erik Projekt säger så är det location location location som gäller. Vi köpte ett hus vi föll för, men läget är inte 100% och där står vi idag. Köper man läget får man kanske jämka med huset. Tror det är svårt att få allt. Eftersom vi vill ha nybyggt massor med barnfamiljer så är det inte helt ofta chanserna dyker upp i rätt område och läge.

Tror definitivt en flytt skulle för oss leda till en markant lättare vardag, med mycket kompisar, dagis nära och så vidare. Lockar mycket.
 
Skulla aldrig i livet flytta till radhus. Betänk om du får högljudda grannar. I morse hade de ett program på p4 om just detta problem med grannar som för ett jä--la oväsen,högljudd sex bl.a. burr.
 
Jag tycker det är en bra tanke att sätta barnets (barnens?) behov högt upp på prio-listan.

Att det är nära till lekkamrater, dagis och skola är faktiskt guld värt!
Jag har visserligen själv inte bott i radhus, men ändå bott väldigt tätt inpå grannarna.
Mitt första hus stod på en 234 m2 tomt, som kallades friköpt naturtomt :)
Barnens kompisar fanns 2-10 meter från ytterdörren, dagis och skola på 300 meters avstånd,
och affär 200 meter bort.
Trots, eller tack vare, närheten till grannarna trivdes vi väldigt bra, och barnen grät floder när vi flyttade därifrån.

Om det sedan är bilfritt mellan husen, som det brukar vara i radhusområden, kan barnen springa i stort sett fritt.

Att det är små tomter och nära till allt gör att man sparar mycket tid, och slipper ta bilen till allt.

Jag ser hur folk som bor mer lantligt får skjutsa och hämta barnen till och från lekkamrater och skolor.
Det blir inte så mycket spontana kontakter helt enkelt när lusten faller på.
Hemma blir barnen mycket sittande framför dator och TV i stället för att vara ute och kicka boll och hoppa rep.
 
Herc skrev:
Skulla aldrig i livet flytta till radhus. Betänk om du får högljudda grannar. I morse hade de ett program på p4 om just detta problem med grannar som för ett jä--la oväsen,högljudd sex bl.a. burr.

Samma här, har bekanta som bodde i radhus för 10 år sedan. De fick en ny granne från helvetet och han jävlades länge när nästa granne åt andra hållet skulle sälja sitt hus. Tokspelade stereo när mäklaren hade visning och då försvann ju intressenterna snabbt.... De hade dock tur då han själv till slut flyttade därifrån. Det gäller i så fall att man köper ett radhus där man inte bor vägg i vägg, utan har tex garage mellan bostäderna.
 
Felde skrev:
Falkn mfl - att gå på visningar hade varit en bra ide, dock finns det inte tid att göra det då vi reser bort i helgen och besked måste lämnas under nästa vecka.
Inte för att låta negativ, men att skriva på ett kontrakt för ett hus eller radhus är bland de största besluten man tar i livet, åtminstone ekonomiskt och bör ju tas med stor eftertanke. Jag föreslår i så fall att ni skippar er resa i helgen och ägnar söndagen åt att åka runt och titta på båda hus och radhus som liknar de nybyggen ni är intresserade av. Det måste väl finnas någon form av visningshus någonstans eller? Det är ju ganska ovanligt att exploatörer inte har detta, speciellt om det är ett större företag.
 
Felde skrev:
Pelpet - Nej, vi har egentligen inte brottom. Dock tror jag att det är mest ekonomiskt att hoppa på innan området är färgidställt. Efter det så kommer priserna gå upp en del.
Det du beskriver låter som ett område som ska bli som det som vi bor i idag.

Det är ju en smaksak men vi upplever området som för homogent, köksborden står 20 cm från trottoaren och trots att det bott folk här i 10-15 år så är det bra länge kvar tills den sista byggnationen påbörjas. Så kul är det inte att bo på en byggarbetsplats.

Dessutom är det så att vissa av husen var fel prissatta från början, det märktes inte då men det märks nu, då det inte varit någon prisutveckling alls. Så länge det finns nyproduktion till samma pris kommer nya spekulanter i många fall välja nyproduktion om dom får det till samma pris som begagnat. Om ni inte har någon brådska och dessutom känner er osäkra kan det vara värt att vänta. Det kommer alltid finnas personer som av olika skäl flyttar från nybyggda områden. Jag tror dessutom inte att barn blir lyckligare om det innebär att ni har ont i magen för att ni saknar er härliga altan varje sommardag. Barn känner av sånt.

Glöm inte att ta hänsyn till skatteskillnad i era beräkningar.

Hoppas ni kommer till ett beslut som ni känner er trygga med!
 
Felde skrev:
Pelpet - Nej, vi har egentligen inte brottom. Dock tror jag att det är mest ekonomiskt att hoppa på innan området är färgidställt. Efter det så kommer priserna gå upp en del.
Att stressa igenom ett av de viktigaste besluten i livet är inte en bra idé. Det är en grundregel inom husköp att man inte låta sig stressas. Precis som Falkn också säger.

Jag tycker att ni ska släppa det här nybygget och ge er ut och titta på radhus. Titta på både sådana som ni är intresserade av och sådana som ni tror att ni inte är intresserade av. Både nybyggen och begagnade hus. Om 10-20 visningar så kanske ni har hittat vad ni vill ha med ett radhus. Det kommer alltid nya möjligheter och ni har inte bråttom.
 
Tack för många bra och visa synpunkter!

Grannarna är viktigt, det vet vi. Det är uttryckt att det är högsta ljudissoleringsklass mellan radhusen. Sen vad det innebär i praktiken är ju svårt att veta.

Det kommer vara parkering på framsidan så det blir lite distans till gatan framför. Området kommer inte vara bilfritt, dock enkelriktade och smala gator vilket borde borga för låg fart och färre bilar.

Resan är inte möjlig att ställa in av olika anledningar.

prismässigt så tror jag att området i sig kommer se till att priserna hålls uppe. Jag jagar egentligen ingen prisökning, även om det hade varit positivt. Vill bara inte gå back.

gällande ont i magen och saknad av altan så är det mest av sentimentala skäl. Det är inget som kommer vara ett problem på sikt, utan snarare nu när man funderar. Allt handlar om jämkning.

Tyvärr verkar det som att kommunen är hård på att få bygga inom 4.5 meter från tomtgräns. Vilket troligtvis skulle sätta stopp för ett förråd. Jag undrar hur byggherren har tänkt när man bygger radhus riktade till barnfamiljer utan någon som helst förvaring för cyklar, barnvagnar m.m. ....
Ev kanske man kan bygga något tillsammans med grannen som går utbed bådas tomter. Men det gäller ju att man är överens ;)
 
  • Gilla
Liljekonvalj
  • Laddar…
Akahigi
Har bott i kedjehus, villa och lägenhet. Frihetskänslan i villa, helt utan vägg mot grannar, är värd en ziljard enligt min uppfattning.

Det blir aldrig riktigt "eget" annars.

Värdeökningen är ju större på ett dyrare objekt, om man har råd så verkar det historiskt ha varit en bra investering. Man kan ju försöka ha lite inkomstförsäkring och sådant, nuförtiden.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Värdeökningen är ju större på ett dyrare objekt, om man har råd så verkar det historiskt ha varit en bra investering.
Historiskt sett har du rätt. Dock ska man nog ta med i kalkylen att en värdeminskning även slår hårdare mot ett dyrare objekt. :(
 
Tror nog friggeboden är det minsta problemet, har aldrig hört någon i rad/parhus som har problem med förvaring. Att ställa den på tomten lär nog inte vara något större problem.
 
Vi flyttar efter 4 år i radhus till hus. Stod inte ut med grannar så nära och främst att inte kunna "runda" sitt hus mitt i länga utan ungar o gräsklippare forslas genom huset till bak/framsida :)

Hade vi satsat på gavelhuset fr början hade det funkat mkt bättre!
 
Hej!
Jag bor i radhus med sambo o två barn ( 4 o 6 år). Vi har tittat på massor av fantastiska villor men kommit fram till att radhuset är oslagbart!!!
Pga att:
- Ungarna har nära till kompisar vilket också leder till en fantastisk grannsämja vilket också leder till att man har bra koll på barnen!
- Bättre ekonomi!
- Mer tid för varandra, mer resor och även mer tid för våra föräldrar och deras sommarhus som behöver fixas!
Ska tilläggas att vi har en superfin altan (tycker jag) ca 30 kvm och att huset är riktigt bra ljudisolerat!
Och sist men inte minst:
Föreningen sköter allt yttre underhåll!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.