Veckans tävling vecka 48:
Tävla om 30 kvm klickbar fiskbensparkett

fiskbensparkett2.png

Nu kan du klicka ihop en lyxig fiskbensparkett. Detta firar vi stort tillsammans med Bjoorn.se genom att tävla ut 30 kvadratmeter av Bjoorn Fiskbensparkett till en lycklig vinnare. Parketten går att lägga flytande och behöver inte slipas efteråt - den är redan oljad och färdigslipad.

Totalt värde: 22 470 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att skicka in en bild på ditt nuvarande golv samt motivera varför just du borde vinna.

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 6 december.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Bjoorn. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Bjoorn för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Ja vi saknar det mesta så jag önskar mig det mesta.
Men just nu ser vårt golv ut såhär i stort sett i hela huset.
Att bygga hus vet alla kostar pengar . Vi har fått kämpa lite mer än normalt under senaste året. Men vi ger inte upp.
Det blir även mer jobbigt när någon i familjen blir sjuk allvarligt sjuk som jag blev förra året hjärtat sa att det inte orka vara med som förut och som mamma till två små och sambo till världens bästa man som sliter som ett djur för att få huset klart.

Men vi kämpar på och trotsar hjärtsjukdomar och andra hinder för att förverkliga våran dröm vi fortfarande kämpar för. Vi kämpar på för huset ska bli klart.

Men ett fiskbensparkett golv skulle vara underbart i vårt blivande vardagsrum.Vi har för tillfället ett skal men det ska snart prydas av flera rum och ett fint kök förhoppningsvis. Golv är viktigt och ett ek golv skulle vara underbart. Utanför huset växer nämnligen en stor fin ek ett underbart träd .


1236653_10151856861599763_1892828662_n.jpeg
 
Redigerat:
Vi har i flera år funderat över hur vi golvmässigt ska kunna binda ihop hall och kök med vardagsrummet som idag har fiskbensparkett. Och när jag idag får se den här tävlingen om klickbar fiskbensparket så - Eureka, det är ju så vi ska göra! Så snyggt, så lätt!
DSC_0202.jpg
 
Vi har precis köpt och flyttat in i hus med plastmatta i kök och sovrummen. Den är fult skarvad, glipar mot väggar och skåp, har hål och repor. Vi såg det som ett framtida projekt men har nu upptäckt att tidigare ägare haft djur som gjort sina behov i flera av rummen. Längs med lister och i skarvar har vi inte fått bort all odör trots flertalet medel och skuromgångar. Projektet känns nu lite akut...!

image.jpg
 
Hej

När vi tog bort ett sovrum för att få ett större vardagsrum så blev det två olika golv, ett gammalt fiskbensparkett golv och ett nytt billigt från Byggmax ihop! Inte det snyggaste och vi drömmer om att ha en genomgående fiskbensparkett i hela vardagsrummet så som det var när det byggdes 1956. Vi försöker att hela tiden renovera med försiktighet och renovera tidsenligt så gott det går, men det kostar och ett bidrag hade varit till stor hjälp :)


2013-11-24 13.16.01.jpg
 
Hej

IMG_20131129_205236.jpg

Man skulle visa golvet? Annars brukar det ligga mattor överallt, det är tokigt kallt på golven och det hade vart galet bekvämt att inte behöva passa in 12 strumpor på barnen varje dag. Planen att isolera om golven innan "nu kommer blixthalkan" rubrikerna, gick i stöpet.
Det gamla laminatet åker ut i boden, det upprivna fuktskadade golvet behöver nytt ytskikt. Återvinning FTW

Äldre torp har mycket att säga till om

//smedbror
 
Hälften av mina golv är Fiskbensparkett och hälften är undergolv….till?


Bjoorns klickparkett bevarar och förhöjer på många sätt. Nu är det möjligt att utan spik och lim komplettera min parkett!


Bild: Det gamla undergolvet som väntar på sitt nya övergolv!
golv4.jpg
 
Redigerat:
Har fått en STOR vattenskada (2 rum) och förs.bolaget ersätter inte ytskikt så såhär står det nu ,,, hjälp en ensamstående mamma med redan taskig ekonomi ! :wow:
 
  • image.jpg
  1. Min gamla parkett sedan länge spelat ut sin roll
  2. behöver uppgradera vardagsrumsgolvet till en version 3.0
  3. flisor och delar har rykt genom åren
  4. och katterna har bidragit till de slitna åldersspåren
  5. vore en ren o skär lycka om jag vann
  6. ty pengar är en bristvara - men hantverket jag kan!
  7. ] bild (1).JPG bild.jpg
 
20121017_084132.jpg
Ja, hur motiverar man detta då...?
Det finns ju redan många som behöver golvet mer än jag men efter att ha krupit omkring och lagt fiskbensparkett i hela övrevåningen har jag sagt att det inte kommer att bli det på nedre våningen eftersom jag inte orkar mer... Tråkigt att inte få lika fint golv nere som uppe så om det nu finns klick-bart golv och jag inte behöver plocka fram hela verktygsarsenalen för att få det på plats blir ingen gladare än jag (ja, och frun då som verkligen vill ha fiskben nere också...)

Mvh,
Anders
 
image.jpg

Såhär ser vårt vardagsrum ut. En gammal sunkig heltäckningsmatta anno 1970. Renoveringsbudgeten är slut för i år så att vinna vore enormt för oss.

Vi har tvillingtjejer på 8 månader som just nu håller på att lära sig krypa på denna gamla matta. Vilket ger dom dåligt glid på knäna och massor med smuts och hundhår. Det tar en halv dag att dammsuga...
 
Redigerat:
Efter att ha fått en vattenskada i vardagsrums taket bestämde jag mig för att renovera det rummet när försäkrings firman gjort klart i taket. Eftersom det vart stora åldersavdrag så fick jag betala en stor del av skadan själv, som resulterade i att jag inte kommer ha råd med nytt golv vid renoveringen.

Ja, ja det får fungera med det gamla plastmattan ett tag till då tänkte jag... Men nu har hoppet om en tidig julklapp väckts till liv ;)

DSC02802.JPG
 
Efter en badrumsrenovering med byte av gammal gjutjärnsstam som gick från badrummet till höger i bild genom bjälklaget och ner genom murstocken ser det ut så här på vår övervåning.

Förutom sovrummet och hallen som syns på bild lyckades jag även riva och såga upp golvet i sonens rum innan jag insåg att det inte var någon bra ide att dra nya avloppsstammen den vägen.

Vi har tänkt lägga fiskbensparkett på nedervåningen (någon gång i framtiden...) så klickbar fiskbensparkett skulle passa perfekt hos oss!

/Christoffer

20131202_202945.jpg
 
Redigerat:
Då renovering av ovanvåningen äntligen står på tur så skall två rum göras vid; Ett framtida gästrum och ett kontor. Totalt rör det sig om ca 28 m2. Då vi bor i ett 60-talshus och försöker renovera med bibehållen 60-talskänsla i huset hade det varit fantastiskt att kunna komplettera befintlig fiskbensparkett som återfinns på bottenvåningen, med ett likvärdigt/vackert golv i dessa två rum!

Det gröna rummet är tänkt att bli kontor, det blå ett gästrum (ja, vi hade även tänkt att måla om, inte bara lägga eventuellt nytt golv:)):

Visa bilaga 99077
Visa bilaga 99080
 
Kanske inte mycket att komma med...
Mitt kök saknar ett vettigt golv! Laminatet som ligger idag är hackat och rest i skarvarna. Jag skulle vilja lägga massiv fiskben i ek, men därtill räcker varken ork eller familjeförhållanden. Jag tror det kallas tid, det där som är en bristvara...
Att få ett enhetligt golv i huset vore ett lyft, och kvar är köket...
DSC_0755.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.